Gå til innhold

Permisjon og kontantstøtte


Gjest tørr ikke skrive under med nick før pengene står på konto

Anbefalte innlegg

Gjest tørr ikke skrive under med nick før pengene står på konto

Ja nå kommer et innlegg om kontantstøtte igjen.

Vi har fått beskjed om at i vår kommune får vi kontaktstøtte fra mnd. etter vi kom hjem dersom barnet er i riktig alder. Adopsjonspenger eller ikke spiller ingen rolle.

Synest det er litt rart, da jeg har hørt tidligere at kontantstøtten ikke utbetales før etter uke 39 i permisjonen. Er det andre her som også har fått kontantstøtte før uke 39?

Synd jeg ikke søkte før, men trodde jo ikke vi fikk. Det er bare 3 mnd tilbakevirkende kraft, så nå får vi bare for juni, juli og august. Uansett er det jo gode penger å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer ikke det du har fått vite. Kontantstøtten betales ikke ut før etter du har vært hjemme med barnet i 39 uker.

Vet ikke om jeg hadde tort å ta de imot, har hørt om noen som missforstod litt og måtte betale dem tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du nyte det og håpe det varer, for at du får begge deler på en gang er feil i forhold til regelverket.

Ja nå var det ikke meningen å være så kort da, jeg trykket på "send" for tidlig! :o)

Jeg syns at når det først finnes kontantstøtte, så burde den vært gitt i 2 år etter at man er ferdig med betalt permisjon, da hadde det blitt rettferdig i forhold til familier. Dessuten er det nok sånn at noen adoptivbarn kan ha stor nytte av å være noe lengre hjemme med sine foreldre, selv om de har kommet over 3-årsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tørr ikke skrive under med nick før pengene er på konto

Det stemmer ikke det du har fått vite. Kontantstøtten betales ikke ut før etter du har vært hjemme med barnet i 39 uker.

Vet ikke om jeg hadde tort å ta de imot, har hørt om noen som missforstod litt og måtte betale dem tilbake.

Kommer i søknaden til å skrive vi ikke har søkt før på grunn av vi trodde vi ikke hadde krav på det. Men etter at saksbehandler.....gjorde oss oppmerksom på at dette var noe vi hadde rett på......

Da kan de ikke trekke penger de har betalt ut tilbake. Vi legger alle kortene på bordet. Da bør de jo sjekke ekstra rundt om det er riktig eller ikke før de utbetaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer i søknaden til å skrive vi ikke har søkt før på grunn av vi trodde vi ikke hadde krav på det. Men etter at saksbehandler.....gjorde oss oppmerksom på at dette var noe vi hadde rett på......

Da kan de ikke trekke penger de har betalt ut tilbake. Vi legger alle kortene på bordet. Da bør de jo sjekke ekstra rundt om det er riktig eller ikke før de utbetaler.

Hørtes veldig fornuftig ut. Hvis dere får kontantstøtten da så har dere det svart på hvitt at det ikke er dere som har gjort noen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du blir innvilget kontantstøtte i god tro, og gitt opplysninger om at du har et adoptivbarn og mottar adopsjonspenger, er det trygdeetaten som må ta støyten. De har selv ansvar for å kunne sitt regelverk, ikke du.

Jeg søkte adopsjonspenger ved vårt trygdekontor. Først ringte jeg, og fikk til svar at "joda, hvis barnet er mellom ett og tre år og ikke bruker barnehage med statlig tilskudd, er du berettiget til kontantstøtte". Jeg sa jeg hadde adopsjonspenger. Da jeg søkte fikk jeg avslag med begrunnelse at kontantstøtte ikke innvilges før etter 39 ukers permisjon.

Jeg har klaget på vedtaket både fordi jeg fikk opplyst at jeg kom til å få kontantstøtte, og fordi det ikke står noe om dette unntaket i veildeningen som henger sammen med søknadsskjemaet.

Jeg vet også om andre som har fått kontantsøtte i samme situasjon som deg.

Jeg tok en liten "privat " undersøkelse selv; ringte 5 tilfeldige trygdekontor. På 4 av trygdekontorene sa de at hvis barnet er mellom 1 og 3 år og du ikke bruker barnehage, vil du få kontantstøtte. Jeg opplyste om at jeg var i adopsjonspermisjon. På et av trygdekontorene sa de at de måtte undersøke nærmere. Kunnskapen rundt omkring på trygdekontorene er nok variabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå var det ikke meningen å være så kort da, jeg trykket på "send" for tidlig! :o)

Jeg syns at når det først finnes kontantstøtte, så burde den vært gitt i 2 år etter at man er ferdig med betalt permisjon, da hadde det blitt rettferdig i forhold til familier. Dessuten er det nok sånn at noen adoptivbarn kan ha stor nytte av å være noe lengre hjemme med sine foreldre, selv om de har kommet over 3-årsgrensen.

Jeg har ikke noe greie på det, men mener å huske at dette var en sak i nyhetene for ikke lenge siden? Slik jeg husker det var det Dagrun Eriksen fra Krf som foreslo en utvidelse av kontantstøttetiden for adoptivforeldre slik at det blir 2 år etter de 39 ukene uavhengig av barnets alder + en økning av engangssøtten (eller hva det nå heter) ved adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre ikke rett på pengene, jfr kontantstøtteloven:

§ 10. Utbetaling av kontantstøtte for adopterte barn

Kontantstøtte for adopterte barn utbetales fra og med kalendermåneden etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger etter folketrygdloven § 14-16 første ledd er utløpt.

Dersom det er gitt engangsstønad etter folketrygdloven § 14-20, utbetales kontantstøtte fra samme tidspunkt som om det var gitt fulle adopsjonspenger etter samme lov § 14-16 første ledd.

Og ikke for å ta motet fra deg, men selv om de utbetaler deg pengene kan de faktisk komme og kreve dem tilbake senere. For det er ikke alltid sånn at det holder å være i god tro, hvis du burde ha forstått at du ikke hadde rett på pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke nick nå

Er det noen som har opplevd å måtte betale tilbake kontantstøtte? Jeg har nemlig fått utbetalt kontantstøtte fra vesla fylte ett år. Jeg førte søknaden helt riktig, og fikk innvilget kontantstøttte inntil hun fikk plass i barnehage nå for en mnd siden.

Må si jeg ble litt stressa nå når jeg leste innleggene her - ikke så greit å betale tilbake alle de pengene....Jeg mener vi har vært i god tro. Det burde være trygdeetaten som sto ansvarlig for evt feil i saksbehandlingen.

Er det noen som vet sikkert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre ikke rett på pengene, jfr kontantstøtteloven:

§ 10. Utbetaling av kontantstøtte for adopterte barn

Kontantstøtte for adopterte barn utbetales fra og med kalendermåneden etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger etter folketrygdloven § 14-16 første ledd er utløpt.

Dersom det er gitt engangsstønad etter folketrygdloven § 14-20, utbetales kontantstøtte fra samme tidspunkt som om det var gitt fulle adopsjonspenger etter samme lov § 14-16 første ledd.

Og ikke for å ta motet fra deg, men selv om de utbetaler deg pengene kan de faktisk komme og kreve dem tilbake senere. For det er ikke alltid sånn at det holder å være i god tro, hvis du burde ha forstått at du ikke hadde rett på pengene.

En venninne av meg opplevde 'statsmakta' som temmelig firkantet for noen år siden: Hun hadde såvidt fullført utdannelse og hadde tjent litt i likningsåret. Da skatteoppgjøret kom, fikk hun en restskatt på godt over kr 100 000. Mildt sagt sjokkert kontaktet hun likningskontoret og spurte hva dette var. Det viste seg at de hadde plusset på en ekstra null på inntekten hennes da den ble tastet inn i systemet, og skatteberegningen ble deretter. Hun spurte hva hun skulle gjøre, og fikk beskjed om at hun først måtte betale restskattbeløpet, og så kunne hun klage etterpå. Først etter en del bråk og brudulje fikk hun gjennomslag for at feilen faktisk var på deres side, og at hun ikke hadde tjangs til å betale et slikt beløp.

Moralen er: Ta ikke noe for gitt, det offentlige krever det de mener de skal ha, uten noen serviceinnstilling a la 'kunden har rett' eller 'har vi sagt det så får kunden få det'.

Jeg ville vært forsiktig med å ta i bruk de pengene i første omgang hvis jeg var blitt tilgodesett med noe jeg egentlig ikke hadde krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har opplevd å måtte betale tilbake kontantstøtte? Jeg har nemlig fått utbetalt kontantstøtte fra vesla fylte ett år. Jeg førte søknaden helt riktig, og fikk innvilget kontantstøttte inntil hun fikk plass i barnehage nå for en mnd siden.

Må si jeg ble litt stressa nå når jeg leste innleggene her - ikke så greit å betale tilbake alle de pengene....Jeg mener vi har vært i god tro. Det burde være trygdeetaten som sto ansvarlig for evt feil i saksbehandlingen.

Er det noen som vet sikkert??

Vet om noen som måtte betale tilbake, men det var ikke ett adoptert barn. De hadde 1/2 plass eller noe sånt i barnehagen og pengene bare kom inn på kontoen :-).

Etter nesten ett år fikk de krav om tilbakebetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har opplevd å måtte betale tilbake kontantstøtte? Jeg har nemlig fått utbetalt kontantstøtte fra vesla fylte ett år. Jeg førte søknaden helt riktig, og fikk innvilget kontantstøttte inntil hun fikk plass i barnehage nå for en mnd siden.

Må si jeg ble litt stressa nå når jeg leste innleggene her - ikke så greit å betale tilbake alle de pengene....Jeg mener vi har vært i god tro. Det burde være trygdeetaten som sto ansvarlig for evt feil i saksbehandlingen.

Er det noen som vet sikkert??

Ingenting er sikkert på noen måte, men:

Jeg mener det er noe helt annet å motta kontantstøtte mens man har barn i barnehage fordi man "glemte" å gi beskjed om det.

Når man motta kontantstøtte mens man har adopsjonspenger fyller man jo de vilkårene som er opplyst på veiledning til søknadsskjema, og som er allment kjente. (Barn 1-3 år, bruker ikke barnehage) Jeg synes på ingen måte at trygdeetaten kan forvente at du skal kunne regelverket bedre enn dem. Det er selvsagt viktig at du har gitt alle opplysninger som har vært etterspurt og ikke holdt tilbake/gitt feilaktige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...