Gå til innhold

16 år gammel jente


Gjest stemamma

Anbefalte innlegg

Gjest stemamma

Har bare lyst til å lufte noe her - for å få tilbakemelding fra andre ungdomsforeldre.

Jeg har ei stedatter på 16 år. Hun bor 50% av tiden hos oss og 50% av tiden hos sin mor.

Hun har en kjæreste som er 2 år eldre enn seg. En flott gutt på alle måter.

Vårt dilemma er at hun får lov hos sin mor til å bo sammen med kjæresten sin. Jeg skriver bo, fordi gutten har egen leilighet i kjelleren hos sin mor - og hun ofte er der hele helga og ofte på dager/netter midt i uka også.

Vi er veldig glade i denne gutten hun er sammen med, men syns at det er for tidlig å bo/sove over hos hverandre. De må mer enn gjerne være mye sammen, men vi syns at nettene kan hun sove hjemme. I tillegg har hun "glemt" at hun har venninner, søsken, besteforeldre, m.v. Hun har ikke tid til noe annet enn kjæresten sin ..... og skolegangen.

Dette blir det rimelig nok konflikt av.

Hva syns dere?! Er vi for strenge?!

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en tanteunge på 16. Han var sammen med ei jente i over ett år. Da de ble 16 fikk de sove hos hverandre i helgen - ikke på hverdagen.

Det synes jeg kan virke som en fornuftig løsning.

Det er også vesentlig om dette er et helt nytt forhold, eller om de faktisk har holdt sammen lenge.

Det er uansett vanskelig. Spør du henne er ho voksen, men når du bruker dine øyne er ho barn.

Er ho flink til å ta ansvar ellers? Dvs. følge opp skole m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladmor

Dere kan jo sette grenser hos dere. AT dere ikke godtar overnatting. Forklar hvorfor.

Skjønner samtidig at det ikke er lett, siden grensene er annerledes når hun er hos sin mor.

Uansett- er det sex dere er "redd" for, så gjør de det-dersom de vil- uansett om de overnatter eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere lager ris til egen bak da ;o)

Jeg hadde ikke giddet å krangle om det så lenge jenta gjorde skolearbeidet og jeg hadde sett at hun trivdes med å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei på 15, og foreløpig er spørsmålet uaktuellt.

Så lenge hun bor hjemme, må hun faktisk følge reglene vi setter opp.Her er jeg steil!

Dette gjelder alt fra lekselesing, utetider, overnatting etc.

Må legge til at reglene våre er satt opp i fellesskap, og ikke over hodet på henne.

Har i utgangspunktet ikke noe i mot overnatting hos kjæreste, men etter min mening er en 16 åring er for ung til å være "samboer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stemamma

Dere kan jo sette grenser hos dere. AT dere ikke godtar overnatting. Forklar hvorfor.

Skjønner samtidig at det ikke er lett, siden grensene er annerledes når hun er hos sin mor.

Uansett- er det sex dere er "redd" for, så gjør de det-dersom de vil- uansett om de overnatter eller ikke.

Nei, det er overhodet ikke sex vi er redde for .... og det har vi også sagt til henne.

Vi mener kort og godt at hun er for ung til å være i et samboerlignende forhold. At hun ikke allerede nå skal leve og bo som en voksen.

Vi vil jo så gjerne at ungdomstiden hennes skal være en tid for både venner/venninner og kjæreste.

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stemamma

Har en tanteunge på 16. Han var sammen med ei jente i over ett år. Da de ble 16 fikk de sove hos hverandre i helgen - ikke på hverdagen.

Det synes jeg kan virke som en fornuftig løsning.

Det er også vesentlig om dette er et helt nytt forhold, eller om de faktisk har holdt sammen lenge.

Det er uansett vanskelig. Spør du henne er ho voksen, men når du bruker dine øyne er ho barn.

Er ho flink til å ta ansvar ellers? Dvs. følge opp skole m.m.?

Til nå har hun vært flink til å ta ansvar for skolen, men vi må jo innrømme at vi mister litt oversikt når hun nesten ikke er hjemme lenger.

Ellers er hun jo veldig i opposisjon mot oss - så det er ikke så lett å få fornuftige svar fra henne, når vi spør om skolen/lekser. Kan f.eks. får til svar: "Det fixer jeg selv, så det trenger ikke dere bry dere med".

Ikke så lett å ha ungdommer i huset, men sånn er det vel for de aller fleste :o)

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stemamma

Dere lager ris til egen bak da ;o)

Jeg hadde ikke giddet å krangle om det så lenge jenta gjorde skolearbeidet og jeg hadde sett at hun trivdes med å ha det slik.

Det er klart at hun trives med å få det som hun vil - Hvem gjør ikke det :o)

Spørsmålet er vel heller hva hun tjener på å ha det sånn. Sr jo at hun er lite/ingenting sammen med venner/venninner lenger - og hun kan vel neppe forvente at de står stand-by og venter på at hun skal finne det for godt å komme tilbake til dem igjen. I tillegg skjer det en hel del i skoleregi, som hun melder seg ut fra ... da kjæresten ikke går på skole.

By the way; Ris til egen bak tror jeg de fleste foreldre lager seg i løpet av barnas oppvekst, så det tåler vi. Spørsmålet er bare om det er vi som er urimelige, som ikke vil at en 16-åring skal bo i et samboerlignende forhold.

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei på 15, og foreløpig er spørsmålet uaktuellt.

Så lenge hun bor hjemme, må hun faktisk følge reglene vi setter opp.Her er jeg steil!

Dette gjelder alt fra lekselesing, utetider, overnatting etc.

Må legge til at reglene våre er satt opp i fellesskap, og ikke over hodet på henne.

Har i utgangspunktet ikke noe i mot overnatting hos kjæreste, men etter min mening er en 16 åring er for ung til å være "samboer"

Jeg må innrømme at jeg tenker litt som deg - at så lenge hun bor hos oss er det våre regler som gjelder.

Likevel vil vi jo ikke skremme henne hjemmefra - I og med at hun har ei mor hun kan bo hos og at mora tillater "det meste".

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at hun trives med å få det som hun vil - Hvem gjør ikke det :o)

Spørsmålet er vel heller hva hun tjener på å ha det sånn. Sr jo at hun er lite/ingenting sammen med venner/venninner lenger - og hun kan vel neppe forvente at de står stand-by og venter på at hun skal finne det for godt å komme tilbake til dem igjen. I tillegg skjer det en hel del i skoleregi, som hun melder seg ut fra ... da kjæresten ikke går på skole.

By the way; Ris til egen bak tror jeg de fleste foreldre lager seg i løpet av barnas oppvekst, så det tåler vi. Spørsmålet er bare om det er vi som er urimelige, som ikke vil at en 16-åring skal bo i et samboerlignende forhold.

fra

Dattera mi lærte at the hard way at venninnen ikke ikke sto parat etter en stund med kjæresten, så hun skjerpet seg på det. Dessuten var hun alltid med på ting i klassens regi og så var hun opptatt av sine egne saker og det var han også.

De overnattet hos hverandre i helgene og noen ganger i uka, var de her fordi vi bor mye nærmere skolen.

Forresten, venninna mi er 48 år og har fått seg en ny kjæreste. Ser henne ikke hver dag lenger, de er ikke noe bedre når de er 48 enn når de er 16 ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere lager ris til egen bak da ;o)

Jeg hadde ikke giddet å krangle om det så lenge jenta gjorde skolearbeidet og jeg hadde sett at hun trivdes med å ha det slik.

Nei, jeg tror ikke vi lager ris til egen bak ved å ha regler/sette grenser.

Tror det er sunt med regler, i alle aldre!

- og fordi vi setter grensene/reglene i samarbeid med datter`n, følges de også.

Vi foreldre har jo også noen kjøreregler vi må følge.

Sånn er det jo gjennom hele livet!

Og ikke minst, vi krangler heller ikke om dette, men diskuterer gjerne:-)

Stemammas "problem" er jo forskjellige regler på forskjellige steder, og da er det bare sånn, at man følger reglene der man er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes ikke dere er for strenge, men å få henne til å se mer til venninner er ikke "deres sak". Den erfaringen med forelskelse vs. venner må vi alle igjennom selv. Det er da ganske normalt å bytte ut venner med kjæresten i perioder.

Kunne dere ikke tatt en samtale med moren, slik at grunnreglene er nogenlunde de samme begge steder?

Jeg hører ofte om barn som har vidt forskjellige regler å forholde seg til hos mor og far. Og ofte har man ikke engang forsøkt å bli enige med "motparten". Jeg skriver motparten i gåsetegn, fordi det burde jo slett ikke være det.

Kanskje synes mor det er lettere å tillate enn å ta en diskusjon? En samtale med dere kunne kanskje gi henne den støtten hun trenger til å si "Nei"?

Jeg kjenner jo ikke moren og aner ikke hvordan samarbeid dere har. Men utifra innlegget ditt ser det ikke ut til å være noe i det hele tatt. Jeg tror ofte man glemmer at den andre foreldren også vil barnets beste. Som regel er vi de fornuftige og "motparten er umulig".

Jeg har lyst å spørre: Hvorfor vil dere ikke at hun skal overnatte hos kjæresten? Er dere redd for henne? Er det for at dere ikke har oversikten? Handler det om lekser? Eller alder? Umodenhet? Det kan være greit å ha svarene klart for seg.

I tillegg vil jeg bare si at det kan lønne seg å inngå et kompromiss. En 16-åring er vanskelig å presse til noe. Men hun skal allikevel følge husreglene. Det gjelder om man er 8, 16 eller 22, synes jeg. Forskjellen er bare at jo eldre barna blir, jo mer bør de medbestemme.

Få til en avtale alle kan leve med og fortell henne at dere er glad i henne og ønsker at det gode skolearbeidet skal fortsette. Si at dere stoler på henne. Det er viktig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Jeg syns egentlig ikke dere er for strenge jeg, men at kanskje moren er litt for slapp. Nå kan jeg jo ikke helt uttale meg om det uten å kjenne jenta, men jeg tror ikke at mine unger får lov til å være hele helgen hos noen kjæreste når de blir 16 år.

Jeg hadde nok vært mer redd for at de skulle finne på andre ting enn å ha sex for å være ærlig, da tenker jeg på drikking og narkotika.

Jeg er ikke så blåøyd at jeg ikke tror at veldig mange 16 åringer drikker, men når ungen ikke kommer hjem så kan man jo ikke få noe inntrykk av hvor mye og hvor ofte. Gutten er 18 år og har altså lov til å drikke alkohol og da er det vel ikke helt utenklig at også jenta gjør det.

Høres jeg veldig steng ut? Jeg må nesten komme tilbake til det om 4 år - da har jeg en 16 åring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til nå har hun vært flink til å ta ansvar for skolen, men vi må jo innrømme at vi mister litt oversikt når hun nesten ikke er hjemme lenger.

Ellers er hun jo veldig i opposisjon mot oss - så det er ikke så lett å få fornuftige svar fra henne, når vi spør om skolen/lekser. Kan f.eks. får til svar: "Det fixer jeg selv, så det trenger ikke dere bry dere med".

Ikke så lett å ha ungdommer i huset, men sånn er det vel for de aller fleste :o)

fra

Jeg tror nok jeg hadde tillat overnatting i helger/på fridager, men ikke på hverdager.

Ettersom ho er litt i opposisjon kan det sikkert være greit å holde litt øye med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min flyttet inn på pikerommet mitt når jeg var 16 år og han var 24 år.

Det gikk kjempefint,da jeg var 17 år forlovet vi oss,ett år etter ordnet vi oss egen leilighet.

Dette er 15år siden.

Vi er ennå samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladmor

Nei, det er overhodet ikke sex vi er redde for .... og det har vi også sagt til henne.

Vi mener kort og godt at hun er for ung til å være i et samboerlignende forhold. At hun ikke allerede nå skal leve og bo som en voksen.

Vi vil jo så gjerne at ungdomstiden hennes skal være en tid for både venner/venninner og kjæreste.

fra

Skjønner deg bedre når det gjelder dette med å bo ilag. Men dette med å huske venninnger etc... trenger ikke ha noenting med å bo ilag å gjøre. Jeg hadde kjærest i et par-tre år fra 16 års alderen. Ga blaffen i venninner. Og enda traff jeg bare min kjære 2-3 ganger pr uke...

Da forholdet tok slutt fikk jeg meg nye venninner.

Jeg mener fremdeles dere kan ha de grensene dere vil hjemme hos dere. Han kan feks være velkommen på besøk, men ikke overnatting.

Klart 16 åringen vil protestere på det, men når det kommer til stykke er det jo dere som bestemmer. Kanskje hun etter en tid vil verdsette "friheten" hos dere? At hun kan få være alene, og slipper forklare for kjæresten hvorfor hjemme hos dere? Noen ganger kan det for en tenåring være befriende å slippe sette grensene selv- at foreldre har satt dem for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke vi lager ris til egen bak ved å ha regler/sette grenser.

Tror det er sunt med regler, i alle aldre!

- og fordi vi setter grensene/reglene i samarbeid med datter`n, følges de også.

Vi foreldre har jo også noen kjøreregler vi må følge.

Sånn er det jo gjennom hele livet!

Og ikke minst, vi krangler heller ikke om dette, men diskuterer gjerne:-)

Stemammas "problem" er jo forskjellige regler på forskjellige steder, og da er det bare sånn, at man følger reglene der man er....

Jeg har hatt ganske strenge kjøreregler her i huset men det har gått på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...