Gå til innhold

mulig å finne grav?

Gjest en som vil gi mor noe håndfast å gå etter

Anbefalte innlegg

Gjest en som vil gi mor noe håndfast å gå etter

Hei,

er det noen som vet om det er mulig å finne grav til barn, evt mer informasjon om barn som døde kort etter fødsel for nærmere 40 år siden?

Min mor fikk en sønn da hun var 18 år (hun er nå 60), han levde bare i tre dager og min mor var i sjokk både under og etter og fikk aldri summet seg til å spørre hvor de tok ham, hvor det ble av barnet...

Hun angrer bittert idag, er ikke bitter men blir veldig veldig trist... minnet om sønnen er fortsatt veldig sterkt og levende, ikke til vanlig men vi har hatt et par samtaler hvor hun lar følelsene ta overhånd og blir veldig sårbar og hjelpeløs og så lei og jeg blir så lei og skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å hjelpe henne...

Hun sier at hun bærer minnet om ham med seg hver dag og at hun skulle bare ønske hun ikke var så ung og naiv, at hun bare lot seg dope ned og styre av legene og aldri få svar på hvor det ble av ungen.

Er det idag mulig, over 40 år siden, å forsøke å finne ut av det? Mistenker at han havnet i en massegrav, eller hva gjør/gjorde egentlig sykehusene med barn da? VIlle det evt være mulig å finne frem til massegraven eller..?

Hun var innlagt ved Drammen sykehus om det hjelper....barnet var normalfødt men døde etter 3 dager...ikke helt sikker på den konkrete grunnen til dette, ikke engang min mor..

håper noen har tips til hvor jeg kan lete..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166314-mulig-%C3%A5-finne-grav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at å kontakte sykehuset (nå Sykehuset Buskerud)ville være første skritt på veien. Der kan de kanskje si noe om rutiner rundt dette før i tiden. Ellers bør din mor kunne skrive til dem og spørre om det er mulig å få sin og barnets journal, den finnes nok i et eller annet arkiv, langt nede i kjelleren. Hvis ikke må dere forsøke å oppspore noen som jobbet på det sykehuset på den tiden (ikke for å huske henne, men huske rutiner). Det burde være noen i 70-årene som man kan snakke med. Lokalavisansatte er ofte utrolig flinke til å finne fram til slikt, det kan jo hende noen vil hjelpe dere uten å skrive om det også.

En annonse i lokalavisa? (ønsker å komme i konakt med noen som jobbet på den og den avdelingen i det tidsrommet...)

Vær forberedt på at det dere ventuelt finner ut kan være svært trist.

Lykke til!

Jeg er enig med kloetta i at dere må kontakte sykehuset.

Medisinsk Fødselsregister har ingen data fra før 1967, så det er ingen offentlig informasjon lett tilgjengelig.

Antakelig ble han enten lagt i en slags fellesgrav for dødfødte og nyfødte, eller i en kiste sammen med en voksen. Siden han levde ved fødselen, ble han neppe behandlet "dårlig". Men den gangen var det dessverre om å gjøre å få foreldrene til å glemme det hele så fort så mulig, og fortelle dem minst mulig detaljer.

• 4 uker senere...
Angela1365380318

Jeg er enig med kloetta i at dere må kontakte sykehuset.

Medisinsk Fødselsregister har ingen data fra før 1967, så det er ingen offentlig informasjon lett tilgjengelig.

Antakelig ble han enten lagt i en slags fellesgrav for dødfødte og nyfødte, eller i en kiste sammen med en voksen. Siden han levde ved fødselen, ble han neppe behandlet "dårlig". Men den gangen var det dessverre om å gjøre å få foreldrene til å glemme det hele så fort så mulig, og fortelle dem minst mulig detaljer.

"Antakelig ble han enten lagt i en slags fellesgrav for dødfødte og nyfødte, eller i en kiste sammen med en voksen."

Bare lurer på hva du mener med dette, du har sikkert rett jeg kan ikke noe særlig om slikt og tenkte å lære mer.

En voksen som ikke hadde noe med barnet å gjøre, og hvor ingen av de pårørende på begge sin side var klar over dette? Er det det du mener?

"Antakelig ble han enten lagt i en slags fellesgrav for dødfødte og nyfødte, eller i en kiste sammen med en voksen."

Bare lurer på hva du mener med dette, du har sikkert rett jeg kan ikke noe særlig om slikt og tenkte å lære mer.

En voksen som ikke hadde noe med barnet å gjøre, og hvor ingen av de pårørende på begge sin side var klar over dette? Er det det du mener?

Du har oppfattet meg riktig:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=131391

Egentlig tror jeg ikke det skjedde med den babyen det er snakk om i tråden her, siden han levde etter fødselen. Men det er først i nyere tid at disse dødsfallene har blitt behandlet som "fullverdige".

http://old.barnimagen.com/show.asp?xSideId=2367

• 3 måneder senere...
Gjest Marit22

Hei!

Nå har ikke jeg så mye peiling på dette som sikkert andre har..og d kan være annerledes i din mors tilfelle enn min mor..

Min mor spontanaborterte i 7. måned for nesten 30 år siden nå, og hun fikk aldri sett eller vite noe om ungen (kjønn o.l.) eller årsak til aborten.. Hun måtte også bare glemme d hele..

Hun har d bra nå, men som du forteller om din mor, så blir hun utrolig lei seg når vi snakker om dette..

Når jeg var på sykehus å fødte min datter i fjor, spurte jeg den eldste jordmoren om hvordan d var før..og at mamma ikke visste noe..hun visste heller ikke om hvor ungen er nå..

Jordmora sa at moren min kunne komme til henne, og få den samtalen hun aldri fikk (som er vanlig i dag), med henne, for å få pratet godt ut om d..

Så kunne de gå gjennom journaler og se om de kunne finne ut noe mer om barnet.. Mamma har særlig lyst å vite om d er en jente eller gutt..

Syntes d var kjempebra at hun kom med et slikt tilbud..noe mamma også nå er glad for, og skal benytte seg av d..

Når jeg spurte om hun visste hvor ungen ble lagt (mamma trodde de brente ungen..), sa hun at de aldri ble brent, men begravet over svært eldre graver..

Hun sa at sykehuset kan hjelpe med å finne ut hvilken grav d er..men hun rådet mamma til å kontakte teknisk etat, da de skal ha oversikt over de fleste gravene (også de dødfødte, spontanaborterte..)..

Så d kan jo hende d kan funke for dere også?

Skulle bare fortelle hva vi fikk vite..

Kanskje moren din også kan få en samtale med en jordmor..selv om d er 40 år siden, så er d bedre sent enn aldri..

Klem

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...