Gå til innhold

Sammenligne karakterer!

Anbefalte innlegg

Gjest Attpåklattmamma

Er det vanlig hos noen av dere at ungdommene deres driver å sammenligner karakterene sine hele tiden? Om å gjøre å få bedre enn andre hele tiden.

Min datter leser og leser, er så opptatt av 5'ere og 6'ere. Greit nok at hun får disse karakterene, men jobber jammen for dem også.

Gjelder ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167857-sammenligne-karakterer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har undervist på videregående og det blir ikke gjort annet etter utdeling av prøver.

I mitt klasserom er det ulovlig å skrike ut hva man fikk eller å spørre om hva de andre fikk, jeg prøver å si til elevene at de må "sammenligne" seg med seg selv. Får man en 3 er og har gjort sitt beste, så skal man være fornøyd med det.

Hva elevene gjør i friminuttet har jeg selvfølgelig ikke styring på, der sammenlignes karakterer.

Hele tiden! Diskuterte senest i dag med en venninne om hva som er motivasjonen for å lese til prøver, og for min sønn sin del er saken grei: han konkurrerer om å få de beste karakterene... Han er veldig flink da, så han driver ikke og "roper ut", han konkurrerer MEST med seg selv, men også med gutter i de andre klassene!

mvh

Gjest Attpåklattmamma

Takk skal dere ha for svar. Greit nok for de som får bra karakterer dette, men ikke så lett å henge med på denne karusellen for de som ikke får så bra.

For mine datter er bare det beste bra nok, det samme var det for søsteren som er en del år eldre, men kan ikke huske den sammenligninga dengang. Sønnen derimot gjorde så godt han kunne, leste og leste, men holdt seg på middels bra karakterer. Vi var godt fornøyd med det.

Mandag er det muntlig tentamen på ungdomsskolen der min datter går i 10.kl. Kom opp i matte, de skal opp i gruppe på tre elever. Oppgaven heter: Min første leilighet. Egentlig 48 timer på seg til dette, men pga helgen blir det jo mye mere og disse jentene jobber og jobber, fra morgen til kveld. Regner ut hvor mange meter gardiner dem trenger, hvor mange liter maling, hvor mange ruller tapet, hvor mange kvm. parkett osv. De begynte med å tegne en leilighet. Litt av en jobb, men ser ut til at dem synes det er morro selv om dem håpet på å komme opp i historie. Bruker power point og skal framvise dette på pc, jammen er dem flinke idag disse ungdommene.

Juleforberedelser......ja, det får nok datteren min vente med til etter skolen er ferdig på tirsdag.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...