Gå til innhold

"Kjøpe" karakterer til 13-åring


Speak

Anbefalte innlegg

Overskriften høres kanskje litt merkelig ut. Det jeg mener er at vi vurderer å gi min stesønn penger for å oppmuntre han til å gjøre skolearbeide. Han går 1. året på ungdomsskolen

Han har ikke fått karakterboka enda, men vi vil anta at karakterene er meget dårlige. (Kanskje mellom 2 og 2,5 i snitt....)

Vi lurte da på hvordan vi kan oppmuntre han til å gjøre det litt bedre på skolen.

Jeg lurte på om vi skulle innføre belønning på alle forbedringer fram til sommeren. Dvs. at dersom han får 2 i norsk nå, og får 3 til sommeren, så får han 100,- for det. Dersom han får 4 vil han få 200,-. Altså 100,- for hver karakterforbedring i alle fag.

På denne måten kan han da få belønning for en 2'er dersom han fikk 1 til jul. (En 2'er er jo ikke akkurat noe å rope hurra for, så jeg er i tvil om dette er måten å gjøre det på....)

Hva synes der andre om dette? Evt. finnes det bedre belønningssystemer?

Han har ingen ambisjoner, og er et dårlig konkurransemenneske. Dvs. at han ikke prøver å vinne, og bryr seg lite om å vinne.

I tillegg prøver vi også å hjelpe han. (Pugger gangetabellen, ser mer over leksene m.m.)

Jeg synes også at skolen burde gjøre mer. (Spesialtimer) Hvordan går man fram for å få innvilget det?

Alle råd tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Vi prøvde det belønningssystemet for sønnen vår som nå er 15. Det var han selv som kom med forslaget. Det virka ikke, ennå så pengegrisk han er. Han er tvers igjennom lat bare. Gidder ikke selv om han vet at han kan. Karakterboka et halvt år etter viste at han dersom vi skulle være konsekvent begge veier ville skylde oss penger...

Det hjalp ikke før han våknet og oppdaget at Oiii, jeg går i 10. og karakterene mine avgjør faktisk hva jeg får gjøre til neste år. Da var det hopp opp to karakterer i snitt på et jafs, uten pengebelønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alive&kicking

Jeg synes dette er en glimrende idè. Det er motiverende og siden det er snakk om relativt "normale" beløp, så ser jeg ikke noen skade-effekt av å gjøre det på denne måten.

Jeg har diskutert en slik ordning med mange. De fleste sier at det er forkastelig å gi penger for slike ting, men der er jeg uenig.

Jeg fikk aldri penger for karakterer, men jeg fikk penger for å holde meg unna røyk. Jeg er hellig overbevist om at jeg hadde røykt i dag om det ikke var for pengene. Pengene var også en god "unnskyldning" for evt. røykepress. Det var liksom ikke så akseptert å si nei fordi man ikke ville/turte, men når jeg sa at jeg fikk penger for å la være, var det flere som ville hjelpe meg å nå "prisen"..

Jeg tror at penger eller en fast ting (som f.eks. betalt moped, ferietur el.lign.) absolutt er en fin motivasjonsfaktor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blar litt tilbake (ikke så mange sider, det er ikke så mange innlegg på dette forumet), finner du en fin tråd fra 20. april 2004 om dette emnet.

Jeg vet også at det har vært diskutert på bokstavban-forum, barn med spesielle behov og konsentrasjonsproblemer, har ofte trenings/læringeopplegg som benytter belønning av denne typen.

Jeg synes ikke noe om det til friske, normalt skoleflinke barn, de bør lære seg at belønningen er av en mer langsiktig og "indre" type, at de får bekreftet egne ferdigheter og øker mulighetene for større valgfrihet mht skole og utdanning og liv senerem bør være belønning nok.

Mens noen barn og unge har behov for en ytre og mer nærliggende stimulig, og da kan dette sikkert ære lurt.

Det er sikkert best når dette er en del av et program man lager med skolen, og at dere føler at dere får (nok) hjelp fra skolen. Det er ingen vits i at skolen måler (og dere belønner) kunnskap han ikke har mulighet for å tilegne seg, hvis undervisningen burde foregå på et annet nivå. Be om samtaletimer med lærere, skolen skal kunne vite hvor dere (sammen med skolen) søker om ekstra pedagogiske ressurser til ham / hans gruppe/klasse.

Fortsett å bruke tid med ham på lekser, uansett om han får ekstraundervisning eller ikke, vil noen timer i uken hvor han leser norsk og engelsk høyt for dere, og dere pugger gangetabell og snakker om fagene /temaene han holder på med på skolen, øke den tiden han har direkte kontakt med en voksen om disse tingene med mange hundre prosent.

Det er ikke mange minutter hvert barn får lest for læreren i lpet av et skoleår, og ikke mange setninger hvert barn får sagt om det de tenker om miljø, samfunnet rundt seg osv. Så med en liten stund med dette daglig, øker disse minuttene til mange timer på månedsbasis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tråden fra tidligere:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=2093161

Vi har nå en fjortis halvveis i 9. klasse og har ikke innført noen skala. Hun har fått litt ekstra "feriepenger" etter tentamen både til sommer og jul. Hun får relativt lite faste lommepenger (og innsatsen hjemme er på et minimum).

Men jeg gjør mye lekser sammen med henne. De har _mye_ lekser, og hun er selv interessert i å holde følge - selv om det aller viktigste er å bli ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tråden fra tidligere:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=2093161

Vi har nå en fjortis halvveis i 9. klasse og har ikke innført noen skala. Hun har fått litt ekstra "feriepenger" etter tentamen både til sommer og jul. Hun får relativt lite faste lommepenger (og innsatsen hjemme er på et minimum).

Men jeg gjør mye lekser sammen med henne. De har _mye_ lekser, og hun er selv interessert i å holde følge - selv om det aller viktigste er å bli ferdig med det.

Takk for den.

Dessverre hjalp det ikke så veldig mye ettersom alle snakket om belønning for bra karakterer. Jeg er jo ute etter belønnin for forbedringer.

Men interessant lesing alikevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en mamma i nord

For å få spesialtimer må han utredes ved PPT og de må skrive en sakkyndig vurdering. Både skolen og foreldrene selv kan tilmelde han for utredning. Kanskje du skulle ta en telefon dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde det belønningssystemet for sønnen vår som nå er 15. Det var han selv som kom med forslaget. Det virka ikke, ennå så pengegrisk han er. Han er tvers igjennom lat bare. Gidder ikke selv om han vet at han kan. Karakterboka et halvt år etter viste at han dersom vi skulle være konsekvent begge veier ville skylde oss penger...

Det hjalp ikke før han våknet og oppdaget at Oiii, jeg går i 10. og karakterene mine avgjør faktisk hva jeg får gjøre til neste år. Da var det hopp opp to karakterer i snitt på et jafs, uten pengebelønning.

Skulle ønske det var sønnen min... han går i 10. nå - og han er en 5'er eller tilogmed 6'er kandidat, men gjør ingenting...

Skal på (enda ett) møte på skolen i dag for å finne ut hva vi kan gjøre for å få han til å gjøre noe på skolen i det hele tatt, men tviler på at det hjelper denne gangen heller...

Jeg har prøvd både straff og belønning, men jeg har ikke sett en skolebok siden han gikk på barneskolen omtrent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det var sønnen min... han går i 10. nå - og han er en 5'er eller tilogmed 6'er kandidat, men gjør ingenting...

Skal på (enda ett) møte på skolen i dag for å finne ut hva vi kan gjøre for å få han til å gjøre noe på skolen i det hele tatt, men tviler på at det hjelper denne gangen heller...

Jeg har prøvd både straff og belønning, men jeg har ikke sett en skolebok siden han gikk på barneskolen omtrent..

Jeg hadde det også sånn på ungdomsskolen. Fikk 5'ere og 6'ere uten å lese en eneste setning. Men det forandret seg på videregående. I mine øyne var ungdomsskoloen fremdeles bare lek, mens alvoret tok til på allmennfag på vgs. Og ble verre på høyskolen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

Jeg og mannen min har hatt en diskusjon om dette i dag. Han vil at vi skal premiere datteren vår med et restaurantbesøk, når hun får gode karakterer. Noe som fører til at hun blir premiert hele tiden, fordi hun bare får gode karakterer, uten å måtte slite for dem.

Når sønnen vår begynner på ungdomskolen, vet jeg at han må slite mye mer for å oppnå et godt resultat, og ikke en gang da vil han nok greie det like bra.

Så jeg har et veldig blandet forhold til dette.

For vår del må vi finne på noe annet. Kanskje avskaffe hele greia, eller legge lavere krav for han.

Jeg synes vel i ditt tilfelle, det kan gå an å gjøre det på den måten du beskriver, hvis det vil bidra til større innsats, og hvis dere ikke har andre søsken som belønningen blir urettferdig i forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest sjakktrekk igjen

Jeg hadde det også sånn på ungdomsskolen. Fikk 5'ere og 6'ere uten å lese en eneste setning. Men det forandret seg på videregående. I mine øyne var ungdomsskoloen fremdeles bare lek, mens alvoret tok til på allmennfag på vgs. Og ble verre på høyskolen ;)

tror jeg ordla meg litt feil der...

Han er egentlig en 5'er eller tilogmed en 6'er-kandidat, men han fikk kun én 5'er. Resten var vel én 4'er og treere og massssse toere...

Men, nå har jeg vært på møtet og ting har løsnet veldig her... nå har han gjort lekseplanen sin som går over to uker - det er første gang siden barneskolen han har gjort alt som sto der...

Og i tillegg fikk jeg innvilget mitt forslag om å ha skolebøker både hjemme og på skolen - slik at vi har et sett hver, for han har ikke hatt med seg skolebøker hjem uansett hvor mye jeg har mast på han, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

tror jeg ordla meg litt feil der...

Han er egentlig en 5'er eller tilogmed en 6'er-kandidat, men han fikk kun én 5'er. Resten var vel én 4'er og treere og massssse toere...

Men, nå har jeg vært på møtet og ting har løsnet veldig her... nå har han gjort lekseplanen sin som går over to uker - det er første gang siden barneskolen han har gjort alt som sto der...

Og i tillegg fikk jeg innvilget mitt forslag om å ha skolebøker både hjemme og på skolen - slik at vi har et sett hver, for han har ikke hatt med seg skolebøker hjem uansett hvor mye jeg har mast på han, så...

Hmm.. jeg fikk en belønning av pappa da jeg fikk standpunktskarakterene mine etter 10.klasse.

Fikk 5,5 i snitt, og ble belønnet. (ganske mye) Jeg fikk kun belønninger hver gang jeg fikk tilbake karakterboka, men dersom jeg fikk seks i et fag jeg mislikte pleide det å vanke litt da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...