Gå til innhold

Hva var galt med morsmelken?


papava

Anbefalte innlegg

Hei Jeg har en liten tulle på 6 mnd. Siden hun kom til verden har jeg vært opptatt av at hun skulle fullammes ihvertfall til 6 mnd. Slik ble det dessverre ikke. Jeg gav pupp etter pupp, men hun ble aldri fornøyd. Vi hadde skriketokter etter skriketokter. Hun gikk dårlig opp i vekt, og bæsjet grønnt. Til slutt begynnte jeg å gi litt erstatning etter hver amming. Med dette så ble jenta mi en helt annen. Mere smil og mindre gråt. Vekten krøp oppover og alt virket fryd og gammen. Så kom en ny periode med gråt. Jeg gav mer pupp, hjalp ikke. Begynnte med mer erstatning , hjalp masse. Til slutt etter 3 1/2 mnd med ingen søvn på natten begynnte jeg så vidt med grøt. Hjalp litt. Etter dette har hun fått pupp på natten når hun våkner, og en gang om dagen, kanskje litt mer innimellom. Men som hovedmåltider går det i erstatning og grøt. Ellers blir hun aldri fornøyd. Det jeg nå lurer på er hvorfor melken min aldri gjorde henne mett, eller hvorfor den ikke gjorde slik at hun gikk opp i vekt. De på helsestasjonen mente at det ikke var noe galt, men det må det jo ha vært. Hun ble aldri mett uansett hvor lenge jeg ammet. Hun gikk jo også veldig dårlig opp i vekt, Såpass dårlig at jeg måtte inn hver uke for å kontroll veie henne.

Så lurer jeg på. HUn har jo fått litt morsmelk hele denne perioden. HAr dette hjulpet immunforsvaret hennes, eller må de fullammes for at morsmelk skal være så bra som de sier.

Dette ble en veldig lang mail, men er takknemlig hvis du tar deg tid til å svare meg. LUrer så fælt på hva som kunne være galt.

- papava

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eisabeth Tufte

Kjære Papava.Desverre er det ikke slik at alt blir slik som en hadde ønsket og planlagt når det gjelder amming. Det er viktig å se på det positive og det er jo at barnet ditt tross alt har fått morsmelk over en lengre periode.All morsmelk er bedre enn ingenting. Hun har absolutt fått i seg endel antistoffer.Det er vanskelig å si nå, hva grunnen var til at hun ikke ble fornøyd og la på seg, men årsaken kan være at melkeproduksjonen ikke kom ordentlig i gang. Det er kun hos de færreste kvinner at årsaken til lite melk ligger i at det er noe galt med brystene. Det er heller ikke noe som heter "dårlig melk".Hyppigste årsak til dårlig vektøkning eller lite melk kan være at brystene ikke er blitt stimulert ofte nok eller at barnet ikke suger effektivt fordi det har dårlig melketak eller sovner ved brystet.Mange barn tar noen sugetak og ligger med brystet i munnen uten å suge. Blir det lite melk blir barnet igjen mindre intressert i å suge og man kommer inn i en vond sirkel. Barn som har hatt gulsott blir ofte slappe og disse barnas mødre opplever ofte at det er tungt å komme ordentlig i gang med melkeproduksjonen. Det er flott at du fortsatt ammer noe og det kan dere begge forhåpentligvis fortsatt ha glede av fremover.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...