Gå til innhold

Amming vs fast føde 9-10-11 mnd


isbe

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på snart 9 mnd. Hun er 67 cm og 7200 - altså en liten unge - har hatt store problemer med å amme henne. I begynnelsen var hun svært mye trøtt, og hun tok ikke nok av brystet, slik at jeg ble anbefalt av barnelegen (etter 6 uker) å gi tillegg - dette førte til at hun kun ville ta flaske, og jeg måtte pumpe. Pumpet til hun var 4 1/2 mnd - da fant hun plutselig ut at NÅ var det tid for pupp - og nå går det bare i det - har lagt vekk flasker, og ikke engang begynt med pupp. Vi har begge allergi, og hun har hatt eksem, så det er meningen å fortsette en god stund enda.

Mine spørsmål er da: Hvordan skal jeg legge opp måltidene slik at hun får mest mulig ut av ammingen? Skal begynne i jobb når hun er 10 1/2 mnd, og hva er da lurest å gjøre - jeg får 2 timer ammefri fra jobben, men tror sånn rent organisatorisk at det vil være greiest å ta disse to timene mot slutten av dagen. Dette betyr at jeg kan amme henne om morgenen og deretter i 13/14-tiden.

Hun spiser nå 2-3 faste måltider- 2 grøtmåltider og 1 middagsmåltid. Hun får pupp når hun vil, og det er som regel om morgenen, i 13/14-tiden, og i 17-tiden, samt etter kveldsmåltidet.

Har du/dere forslag til hvordan jeg kan legge opp dette slik at ammingen varer en stund ennå? Når bør hun få flere faste måltider? Hvor lenge anbefales det at man ammer.

Er også i tvil om en ting til - får man ammefri fra jobb så lenge man ammer barnet, eller kun en begrenset periode? Kan man selv bestemme NÅR ammefrien skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du gjør nå høres veldig riktig ut for meg.

Hva får hun å drikke til maten?

Her anbefaler jeg vann.

Jeg ga alltid det til maten, så fikk lillegutt tilbud om pupp etterpå.

Ang. ammefri tok jeg ut denne på slutten av dagen.

I min bedrift har vi 2 timer hver dag m/ lønn, og det har vi så lenge vi ammer. Jeg fikk ikke krav om legeattest.

Du har krav på 2*1/2 time uten lønn i alle jobber, så du må sjekke hvordan det er hos dere.

Jeg tror ikke loven setter noen begrensninger ang. barnets alder.

Ikke ha dårlig samvittighet på jobben for at du tar ammefri.

Dette er belønningen din for å være så flink.

Jeg begynte i jobb når lillegutt var 1 år. Lillegutt fikk pupp når han ville til han var 17 måneder.

Da orket jeg ikke mer og stengte krana:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Tufte

Kjære isbe.

Det var hyggelig å høre at du endelig hadde fått til ammingen etter en lang periode med pumping. Du vil gjerne ha råd om hvordan legge opp ammingen. Jeg syns det høres fornuftig ut slik du selv foreslår. Rekker du ikke hjem til å amme ved 13/14 tiden kan hun jo få vann eller utpumpet morsmelk på kopp. Noen barn vil die hyppigere når de da har moren tilgjengelig igjen. For de fleste går det fint å kombinere amming og arbeid når barnet er blitt så gammelt. Anbefalt ammelengde i Norge er minimum 1 år.Loven som gir rett til ammefri sier ingenting om hvor lenge du har rett på fri. Den sier heller ingenting om at arbeidsgiver skal bestemme når, men det burde gå ann å komme til en ordning hvor begge parter blir fornøyd og som lar seg gjennomføre i forhold til barnets behov. Noen arbeidsgivere vil kreve atest fra lege eller helsestasjon at du fortsatt ammer barnet dit. Når du skal innføre et 4de måltid må du avgjøre i forhold til barnets vekst og om hun virker fornøyd med 3 måltider, men det kan kanskje vær naturlig med et brødmåltid midt på dagen når du starter å arbeide.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Elisabeth Tufte, helsesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...