Gå til innhold

På butikken idag


Gjest thunderlips

Anbefalte innlegg

petter smart

I noen tilfeller er det urettferdig ja. F.eks hvis det er sykdom med inne i bildet.

Men slett ikke i alle tilfeller. Stort sett er det en grunn til at noen er tykke og noen er tynne.

Da kan man like gjerne si at det er urettferdig at noen er avhengig av røyk og noen ikke.

Selvfølgelig henger vekt sammen med kosthold og hvor mye en trener/rører på seg.

Men det er store variasjoner innen samme kosthold/trening også.

Selv kan jeg leve av fett og sukker uten jeg legger særlig på meg (selv om det neppe er sunt), mens f.eks. en kompis av meg som spiller fotball 3 ganger i uka, trener ofte (er i langt bedre form enn meg) og spiser sunnere enn meg, er "kraftig".

Det er lett for de som er naturlig tynne å hetse de som er overvektige. Og selv om det ofte ligger usunne matvaner og en stillesittende livsstil bak, er det ofte andre forhold som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 261
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    21

  • Prozak

    20

  • Tottlå

    15

  • ....AV

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest teatrika

Kan det være noen forskjell på aktivitetsnivået deres?

Du kan vel ikke vite med sikkerhet at dere putter like mye i munnen gjennom dagen. Dere er vel ikke sammen hele tiden?

Forbrenningen til mennesker er veldig forskjellig. Derfor er det biologi som er utslagsgivende når to personer som spiser det samme, får forskjellige resultater av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Kanskje vi burde fokusere mer på normal kost og litt mosjon, i stedet for å kommentere valker som henger utenfor genseren?

Noen kropper, og særlig kvinnekropper, har naturlig mye fett. Derfor blir det feil å skjære alle over en kam.

Det er såpass upopulært å være tykk, så hetsing kan umulig være veien å gå. Da hadde vi vært tynne, alle som en ;-)

Er helt enig med deg. Det er upopulært å røyke også. Man blir jo sett på som dum, men hetsinga er liksom mer akseptabel har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Eks samboeren min var tynn da hun var ung. (Ifølge seg selv da. Jeg kjente henne ikke da.) Og hun spiser jo overhodet ikke mye, men er svært overvektig... Hun sulter jo nesten. Men ja, hun ER lat, det er bare å face it. Jeg forakter ingen fordi de er lat, bare så det er sagt, og hun ER lat. Rører seg ikke, går nesten ikke ut av huset. Men hun drikker SINNSSYKT mye cola. SINNSSYKT. Alle reagerer. Har jeg kjøpt inn to 1,5 liter, og tar et glass...Og går ut på kafè med noen venner, for så å komme tilbake noen timer senere. Så kan du banne på at det ikke er mer igjen når jeg er tilbake.

Og det hender seg at de FÅ måltidene hun har, er ganske store da, stapper i seg på en måte.

Det er ikke rart hun legger på seg da, når hun ikke rører på seg... Og har i seg så mye cola...

Men selv sier hun at det kommer av de to graviditene...

Men ei grepa dame, DET er hu :-)

Du får ta henne med deg når du går ut. Eller slutte å kjøpe cola ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Selvfølgelig henger vekt sammen med kosthold og hvor mye en trener/rører på seg.

Men det er store variasjoner innen samme kosthold/trening også.

Selv kan jeg leve av fett og sukker uten jeg legger særlig på meg (selv om det neppe er sunt), mens f.eks. en kompis av meg som spiller fotball 3 ganger i uka, trener ofte (er i langt bedre form enn meg) og spiser sunnere enn meg, er "kraftig".

Det er lett for de som er naturlig tynne å hetse de som er overvektige. Og selv om det ofte ligger usunne matvaner og en stillesittende livsstil bak, er det ofte andre forhold som spiller inn.

"Det er lett for de som er naturlig tynne å hetse de som er overvektige. Og selv om det ofte ligger usunne matvaner og en stillesittende livsstil bak, er det ofte andre forhold som spiller inn"

Jeg har ikke noe til over for hetsing hverken på det ene eller andre området. Jeg synes jeg har forholdt meg saklig her, bortsett fra det jeg skrev om venninnen min på vei til Frognerbadet. Da var det mer den bleien jeg reagerte på. Men det var selvfølgelig ikke særlig pent av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Er helt enig med deg. Det er upopulært å røyke også. Man blir jo sett på som dum, men hetsinga er liksom mer akseptabel har jeg inntrykk av.

Tror det er fordi noen ikke kan noe for fedmen sin, alle kan slutte å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Forbrenningen til mennesker er veldig forskjellig. Derfor er det biologi som er utslagsgivende når to personer som spiser det samme, får forskjellige resultater av dette.

Jepp, men det kan ikke bortforklare det faktum at store deler av Norges befolkning bare øker og øker i omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener AV, og jeg er helt enig.

Denne artikkelen er over et år gammel. Men det er snarere blitt verre siden da:

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/26/389299.html

Jeg benekter overhodet ikke problemet med at overvekt fører til helseproblemer. Jeg synes bare det er litt lettvint at dette er din egen og mora di sin skyld, og det vil gå over på et blunk hvis du skjerper deg. Verden er ikke så enkel som sylslanke avholdsfolk tror (gammelt jungelordtak).

Takk. Det var en bra artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest teatrika

Jepp, men det kan ikke bortforklare det faktum at store deler av Norges befolkning bare øker og øker i omfang.

Nei, det er jeg klar over. Jeg svarte på det tilfellet der TO mennesker spiser det samme, og har likt aktivitetsnivå likevel "vokser" forskjellig. Da er forklaringen forbrenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er høye, noen er lave, noen er brede, noen er lave...og de fleste kler seg vel etter det de er? jeg har også sett mange overvektige med små gensere og korte bukser, men det er ikke fint i mine øyne. Like lite som det er fint for lange personer å ha bukser somhelt tydelig er for korte, og ikke korte fordet de skal være det.... Hvis de er så stolte av kroppen sin at de synest det er greitt å gå sånn, så innbiller jeg meg at de også er sterke nok til å tåle at folk glor. Å hvorfor ikke gå i butikk for "STOR-mote" når det er akkurat det en trenger?? det er fornektelse det. Jeg handler tom der selv jeg hvis jeg finner noe jeg liker, og jeg er str.38....Mange stor mote butikker har str. også ned til 38/40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nei, det er jeg klar over. Jeg svarte på det tilfellet der TO mennesker spiser det samme, og har likt aktivitetsnivå likevel "vokser" forskjellig. Da er forklaringen forbrenning...

Da er forklaringen forbrenning ja. Men i hvor mange tilfeller kan man skylde på den forklaringen tror du, i forhold til det generelle problemet med overvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

"Det er lett for de som er naturlig tynne å hetse de som er overvektige. Og selv om det ofte ligger usunne matvaner og en stillesittende livsstil bak, er det ofte andre forhold som spiller inn"

Jeg har ikke noe til over for hetsing hverken på det ene eller andre området. Jeg synes jeg har forholdt meg saklig her, bortsett fra det jeg skrev om venninnen min på vei til Frognerbadet. Da var det mer den bleien jeg reagerte på. Men det var selvfølgelig ikke særlig pent av meg.

Det var ikke deg jeg siktet til når jeg nevnte hetsing. Jeg har ikke lest alle innleggene her inne, men har ikke sett at du har hetset noen eller vært usaklig. Men det er enkelte andre som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Saken er at hvis innlegsskriveren hadde møtt en sylslank dame med perfekt kropp og elendig klessmak, hadde hun neppe skrevet et slikt innlegg. Jeg synes det er et problem at det er "lov" å kritisere og rakke ned på overvektige mennesker. Det bør ikke være slik at fordi du veier mer enn gjennomsnittet, så må du enten holde deg hjemme eller være perfekt på alle andre måter.

Det er du skriver er selvfølgelig helt feil. Her på dol kritiseres folk man ser daglig for absolutt alt.

Likefullt presterer du å påstå at dette er en fedmegreie.

Det er ikke til å fatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Eks samboeren min var tynn da hun var ung. (Ifølge seg selv da. Jeg kjente henne ikke da.) Og hun spiser jo overhodet ikke mye, men er svært overvektig... Hun sulter jo nesten. Men ja, hun ER lat, det er bare å face it. Jeg forakter ingen fordi de er lat, bare så det er sagt, og hun ER lat. Rører seg ikke, går nesten ikke ut av huset. Men hun drikker SINNSSYKT mye cola. SINNSSYKT. Alle reagerer. Har jeg kjøpt inn to 1,5 liter, og tar et glass...Og går ut på kafè med noen venner, for så å komme tilbake noen timer senere. Så kan du banne på at det ikke er mer igjen når jeg er tilbake.

Og det hender seg at de FÅ måltidene hun har, er ganske store da, stapper i seg på en måte.

Det er ikke rart hun legger på seg da, når hun ikke rører på seg... Og har i seg så mye cola...

Men selv sier hun at det kommer av de to graviditene...

Men ei grepa dame, DET er hu :-)

Mye er gjort hvis hun går over til Tab, Pepsi Max eller Cola light.

Cola tror jeg er noe av det aller verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for lettvint å skylde på biologi bebba.

Er vi anneredes skapt enn vi var for 20 år siden da? Det tror jeg ikke.

Det er rimelig lett å se forskjell på levesett til en overvektig person sammenlignet med en slank.

Selv er jeg slank, men jeg legger på meg hver vinter. Jeg vet jo godt grunnen til det. Jeg blir latere og jeg gir litt mere f.. i forhold til hva jeg spiser.

Jeg kan f.eks finne på å stikke innom et bakeri å kjøpe vafler til frokost før jeg drar på jobb, fordi jeg ikke orker å spise hjemme da jeg er for trøtt.

Jeg elsker sjokolademuffins,smågodt og sjokolade, og kan spise ganske mye av det.

Da er det vel ganske logisk at jeg legger på meg.

Fremdeles sier folk jeg er slank da, men jeg ser det jo selv når jeg tar av meg klærne. Det skal ikke så mange kiloene til på min spinkle kropp før det disser rundt livet.

Så jeg gir meg selv et lite spark i ræva hvert år. Det skal faktisk ikke så mye til for å gå ned noen kilo. Man behøver ikke sulte seg, men la være å overspise.

Jeg ville ha vært rimelig overvektig nå, hvis jeg ikke tok meg selv i nakken enkelte ganger.

Kunne ihvertfall ikke skyldt på biologi.

I de aller aller fleste tilfellene bebba, er det en meget logisk forklaring på at noen er overvektige og andre ikke.

Den forklaringen at vi overvektige er late og giddesløse er så diskriminerende at jeg orker ikke diskusjon om den. Hva du spiser har ingenting med det å gjøre. Det at du legger det ut her må være for å bevise at du ikke er lat som de andre. Hvis ikke du gidder sette deg inn i det jeg svarte så er det greit. Hvis du viste litt mer om biologi så ville du også vite at overvektige ikke svetter mer enn andre slik som du har påstått før. Tvertimot de som svetter har høy forbrenning, noe som selvfølgelig reduserer overvekt. Å snakke om syke og ikke syke overvektige mennesker er ikke lettvint det er en gammeldags måte å snakke om biologi. Alkoholisme er sykdom, dysleksi er funksjonshemning, dette har i høyeste grad med biologi å gjøre. For de som gidder følge med så forskes det intenst på biologi i fettforskning.

Det er ikke lenge siden mødre til autisiske barn ble kalt kjøleskapsmødre. Jeg er rett og slett lei av den evige diskrimineringen av den ene gruppen etter den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er i høyeste grad saklig,"

Nei, å kalle vedkommende for følelsesmessig umoden er ikke saklig i denne sammenhengen, og ikke minst - helt feil bruk av ordet.

Det er få eller ingen her som faktisk mener at man skal diskriminere noen på grunn av slikt - det er for det meste personlige meninger som blir ytret.

"og hvis du ikke har noe bedre å komme med synes jeg at du burde la være å svare på mine innlegg."

Hmmm...var det ikke du som for en tid tilbake tok helt av og skrek og hoiet om at jeg skulle ligge unna trådene dine? Mulig jeg tar feil...

"...................................."

Det er godt mulig at jeg har bedt deg om det før å ligge unna mine svar. Da har jeg i så fall anmodet deg om det to ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du skriver er selvfølgelig helt feil. Her på dol kritiseres folk man ser daglig for absolutt alt.

Likefullt presterer du å påstå at dette er en fedmegreie.

Det er ikke til å fatte.

Du har jo rett i at man her på DOL skriver mye man ikke ville sagt ellers. Men jeg synes kanskje innlegget var i overkant spydig om en enkeltperson (om enn anonym person).

Jeg står ved at jeg tror at tonen hadde vært en annen hvis det hadde vært snakk om annen type dårlig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at jeg har bedt deg om det før å ligge unna mine svar. Da har jeg i så fall anmodet deg om det to ganger nå.

"Det er godt mulig at jeg har bedt deg om det før å ligge unna mine svar. Da har jeg i så fall anmodet deg om det to ganger nå."

Det som gjorde at jeg ikke kan gjøre annet enn å hånle av en slik uttalelse, var at rett etterpå svarte du på et innlegg fra meg.

Beklager - du kan IKKE sitte i et åpent forum og diktere hvem som skal og hvem som ikke svare deg. Takler du ikke det, så bør du la være å skrive innlegg.

Å takle det saklig når noen kaller noe du sier for usaklig, er helt elementært, og kan du ikke det bør du desverre holde deg unna åpne forum.

Hvis du reagerer med å ta dette som personangrep eller trakassering, som du har gjort tidligere, så bekrefter du det jeg snakker om her.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er godt mulig at jeg har bedt deg om det før å ligge unna mine svar. Da har jeg i så fall anmodet deg om det to ganger nå."

Det som gjorde at jeg ikke kan gjøre annet enn å hånle av en slik uttalelse, var at rett etterpå svarte du på et innlegg fra meg.

Beklager - du kan IKKE sitte i et åpent forum og diktere hvem som skal og hvem som ikke svare deg. Takler du ikke det, så bør du la være å skrive innlegg.

Å takle det saklig når noen kaller noe du sier for usaklig, er helt elementært, og kan du ikke det bør du desverre holde deg unna åpne forum.

Hvis du reagerer med å ta dette som personangrep eller trakassering, som du har gjort tidligere, så bekrefter du det jeg snakker om her.

"................................."

For all del le så mye du vil, men hva driver du med? Tror du du kan beordre meg til å holde meg unna et eller annet? Jeg får nesten spørre som barna på skolen

'harru problemer, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...