Gå til innhold

Amming og allergimedisin


Gjest tesa

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske sterk allergi, men nå mens jeg ammer har jeg unngått å ta allergimedisin.

Nå er imidlertid allergien på sitt sterkeste, og i natt ble jeg nødt til å kapitulere. Jeg tok da en 2 mg`s polaramin. Jeg har også Zyrtek i huset, og nå lurer jeg på hvilket av disse medikamentene som er tryggest å ta?

Bør jeg fortsatt unngå å ta medisiner så lenge det går, eler er det greit å ta medisinene en måneds tid til sesongen er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gro Nylander

Kjære tesa! Du skal ikke være redd for å bruke allergimedisin mens du ammer. Polaramin er et gammelt, godt antihistamin som har vært brukt både av gravide og ammende i mange år uten at noen har påvist at det skulle være uheldig. Derimot kan man bli søvnig av polaramin, og det lille som går over til melken kan også virke slik på barnet. Zyrtec er et nyere allergimiddel som virker mindre søvndyssende. Svært lite går over i melken, rundt 3% av den dosen du tar, så det betyr at barnet får i seg veldig lite. Begge medikamenter brukes av allergiske barn. Så bruk det du trenger av medikamenter i stedet for å plages av allergi, så sant du sjekker først at midlet kan brukes av ammende.Det eneste du bør være litt obs på er om barnet ditt skulle bli ekstra søvnig. Det vil neppe skje med ved vanlig dosering.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Gro Nylander, lege, spesialist i fødselshjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...