Gå til innhold

4 åring med foreløpig diagnose ADD

Gjest Antisugar

Anbefalte innlegg

Gjest Antisugar

Jenta mi på fire år er utredet av PPT, og de har kommet frem til at hun har store konsentrasjonsproblemer, samt at hun er emosjonelt ustabil (raserianfall), lider av tvangsaktige trekk osv. I brevet de har sendt til BUP (BUP henviste oss til PPT for utredning og skal nå ha tilbakemld), står det at sannsynlig diagnose er ADD, da hyperaktiviteten mangler. Jenta mi har fått bghplass gjennom PPt, og hun har også fått assistent som følger henne gjennom hele dagen for å forebygge vanskelige situasjoner samt for å kunne gripe inn når jenta mi trenger å samle seg for at det ikke skal gå galt (raserianfall). Hun har også 4 timer med spes.ped per uke. Jeg har forstått det slik at det må en diagnose til for å få hjelp av hjelpeapparatet, men vi har jo ingen diagnose da - har vi da fått hjelpen pga at tegnene er så sterke? Og når PPT skriver slik til BUP, er det da sannsynlig at vi får diagnosen rimelig snart? Noen som har erfaringer? Får liksom ikke noe skikkelig svar fra PPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Det er ikke slik at du må ha en diagnose for å få hjelp. Hjelpa skal man få ut i fra de faktiske forhold og ikke ut i fra et "navn". Du kan også søke om f. eks. grunn-og hjelpestønad uten å ha en diagnose. Hvis du leser deg litt lengre nedover lista her vil du finne mange innlegg om dette. Det er mulig at du får diagnosen snart, men langt i fra sikkert. Spesielt hvis det er mange forskjellige ting som kommer sammen er man forsiktig med å sette en diagnose. Da kan det faktisk ta noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er ikke slik at du må ha en diagnose for å få hjelp. Hjelpa skal man få ut i fra de faktiske forhold og ikke ut i fra et "navn". Du kan også søke om f. eks. grunn-og hjelpestønad uten å ha en diagnose. Hvis du leser deg litt lengre nedover lista her vil du finne mange innlegg om dette. Det er mulig at du får diagnosen snart, men langt i fra sikkert. Spesielt hvis det er mange forskjellige ting som kommer sammen er man forsiktig med å sette en diagnose. Da kan det faktisk ta noen år.

Hei

Jeg opplevde i høst at bydelen pga dårlig økonomi, ville skjære ned tilbudet(Pedagogisk fagsenter) til barn med spesielle behov i barnehagen.Da ville dessverre de barn uten diagnose miste sin ekstra støtte\oppfølgning gjennom barnehagedagen. Jeg fikk i den perioden utredet mitt barn som da var 4år og 7md.på en måned ,og fikk diagnose ADD. Dette skjedde på dagbarnehage på SSBU Statens senter for barn og ungdompsykriatri med et opphold der på 1 måned. Dette senteret hadde iforkant ingen kjennskap til mitt barn, men tok imot rapporter fra PPT. Språktest og en observasjon i fra barnehagen. Jeg hadde i forkant henvendt meg til Nic Wall Institutt for barn og unge i Oslo og fått tildelt en time observasjon fra barne lege og psykolog. Deretter fikk jeg to timer med utredning hos Nic Wall med nevropsykolog, en med evne tester (mislykktes) og en leke observasjon. Hun henviste meg til SSBU.Det er forøvrig hårreisende at enkelte kommuner og bydeler vil fjerne støtte til barn med spesielle behov i barnehagen, dvs de barna uten diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg opplevde i høst at bydelen pga dårlig økonomi, ville skjære ned tilbudet(Pedagogisk fagsenter) til barn med spesielle behov i barnehagen.Da ville dessverre de barn uten diagnose miste sin ekstra støtte\oppfølgning gjennom barnehagedagen. Jeg fikk i den perioden utredet mitt barn som da var 4år og 7md.på en måned ,og fikk diagnose ADD. Dette skjedde på dagbarnehage på SSBU Statens senter for barn og ungdompsykriatri med et opphold der på 1 måned. Dette senteret hadde iforkant ingen kjennskap til mitt barn, men tok imot rapporter fra PPT. Språktest og en observasjon i fra barnehagen. Jeg hadde i forkant henvendt meg til Nic Wall Institutt for barn og unge i Oslo og fått tildelt en time observasjon fra barne lege og psykolog. Deretter fikk jeg to timer med utredning hos Nic Wall med nevropsykolog, en med evne tester (mislykktes) og en leke observasjon. Hun henviste meg til SSBU.Det er forøvrig hårreisende at enkelte kommuner og bydeler vil fjerne støtte til barn med spesielle behov i barnehagen, dvs de barna uten diagnose.

Ja, jeg er helt enig med deg at det er hårreisende. Og det er dessverre mange kommuner som hevder at man ikke har de samme rettigheter uten diagnose, men dette er jo ikke sant. Her er det bare å stå på og anke, det man kan anke. Det er synd at man mange steder må ha en "merkelapp" på barnet sitt før man blir tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladiol

Diagnose er ikke nødvendig for å få hjelp.

Det er behovet som skal avgjøre om du får hjelp eller ikke.

Mange kommuner sitter på pengesekken, så det er bare å stå på.

Selv fikk vi hjelp til tre av barna, før det forelå diagnose.

Er du ikke fornøyd med det du får, er det bare å anke.

Vi har anket fire forskjellige vedtak og alle er innvilget etter anken. Så det nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...