Gjest midia Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Sto i kø på et apotek en dag jeg og guttungen. Bak oss sto en mann og ei lita jente,jenta pekte på medisinhylla og spurte hva de brukte dette til,faren sa det var mot feber. Jenta misforsto og trodde han sa hyper. Jenta sier får man sånn når man er hyper? Nei sa faren da må man gå å legge seg. Jaa sa jenta da må man legge seg. Nesten på at jeg snurret rundt og ga mannen et skikkelig ballespark! Heldigvis hadde ikke gutten min fått med seg hva de snakket om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 De fleste er seg selv nærmest, desverre.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Kanskje han tenkte at hun trodde det var å være overtrøtt og "hyper"? Det spørs jo hvor liten hun var. Kan aldri vite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Kanskje han tenkte at hun trodde det var å være overtrøtt og "hyper"? Det spørs jo hvor liten hun var. Kan aldri vite. Hun var kanskje 6 år. Håper bare ikke denne jenta har en medelev som er "hyper",hun kommer jo til å mene at h*n må gå å legge seg hele tiden. Eller kanskje tro at h*n aldri sover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Hun var kanskje 6 år. Håper bare ikke denne jenta har en medelev som er "hyper",hun kommer jo til å mene at h*n må gå å legge seg hele tiden. Eller kanskje tro at h*n aldri sover. Er hyper et vanlig synonym for ADHD? Andre unger kan jo også være "hyper" - altså over-aktiv uten å ha adhd. Det var vel slike ting denne faren tenkte på. Tror det er bra å jobbe med å bekjempe fordommer og problemer, men ikke se spøkelser på høylys dag heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Er hyper et vanlig synonym for ADHD? Andre unger kan jo også være "hyper" - altså over-aktiv uten å ha adhd. Det var vel slike ting denne faren tenkte på. Tror det er bra å jobbe med å bekjempe fordommer og problemer, men ikke se spøkelser på høylys dag heller. å være hyper behøver ikke bety at man har adhd. adhd barn får ofte høre at de er hyper så guttungen min hadde nok tatt dette til seg hvis han hadde hørt det. Det er sant dette med å rope spøkelse av sånne ting,men man blir nok mere obs og sårbar ved sånne situasjoner når det liksom hinter litt på sitt barns problemer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer jeg på i dag Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Hun var kanskje 6 år. Håper bare ikke denne jenta har en medelev som er "hyper",hun kommer jo til å mene at h*n må gå å legge seg hele tiden. Eller kanskje tro at h*n aldri sover. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hyper&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Er ordet hyper synonymt med ordet ad/hd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 å være hyper behøver ikke bety at man har adhd. adhd barn får ofte høre at de er hyper så guttungen min hadde nok tatt dette til seg hvis han hadde hørt det. Det er sant dette med å rope spøkelse av sånne ting,men man blir nok mere obs og sårbar ved sånne situasjoner når det liksom hinter litt på sitt barns problemer. Jeg har selv flere med sykdommer og funksjonshemninger i familien, så jeg vet alt om den sårbarheten. Ville bare si at man bør være den bevisst, slik at man ikke skaper overfølsomme barn. Man må heller forsøke å hjelpe de til å bli trygge, slik at ikke enhver kommentar - negativ eller bare ubetenksom/dum/misforstått - faktisk går inn på en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hyper&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Er ordet hyper synonymt med ordet ad/hd? adhd er mye mer enn å være hyper. Det er kun h-en i ordet adhd som betyr hyperaktiv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annen adhd-mamma Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg har to adhd-barn men ingen av dem forbinder ordet hyper med adhd. Hyper kan alle og enhver bli, ADHD er en medfødt lidelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Jeg har to adhd-barn men ingen av dem forbinder ordet hyper med adhd. Hyper kan alle og enhver bli, ADHD er en medfødt lidelse. Så dine barn har aldri fått hørt at de er "hyper"? Definisjonen på adhd vet jeg,er ikke ute etter å vite det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Dette kan jeg finne på å si til ungene mine: Nå får du roe deg, du er jo helt hyper. Eller: Har du mark i rompa? Jeg tenker ikke på automatisk på adhd, når jeg sier hyper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serrada Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Frøken Hyper statebulding, klaller jeg min datter ofte, meget aktiv og klatrer høyt og lavt.. Vi ler av det.. Jo mer man klarer å le av, jo mindre sårbar blir en, jo mindre sårbar, jo mindre utsatt for mobbing.. Når hun klarer å le i stedet for å slå eller grine når noen erter, blir det erting i stedet for mobbing.. Det har virket for oss.. Klem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det ble litt svar på kryss og tvers dette så jeg velger å forklare nermere. Dette er på forumet for bokstavbarn for de som ikke har skjønt det. for det første så har han adhd. Før han fikk diagnosen så ble han kalt hyper når han var urolig så han forbinder adhd med å være hyper ja. Men adhd er mye mer enn å være hyperaktiv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Det ble litt svar på kryss og tvers dette så jeg velger å forklare nermere. Dette er på forumet for bokstavbarn for de som ikke har skjønt det. for det første så har han adhd. Før han fikk diagnosen så ble han kalt hyper når han var urolig så han forbinder adhd med å være hyper ja. Men adhd er mye mer enn å være hyperaktiv. Men du kan ikke forvente at alle andre tenker på adhd-barn, når man bruker ordet hyper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annen adhd-mamma Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Så dine barn har aldri fått hørt at de er "hyper"? Definisjonen på adhd vet jeg,er ikke ute etter å vite det. Nei, barna mine har aldri fått høre at de er hyper, kanskje det ikke er så vanlig å bruke det her som andre steder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annen adhd-mamma Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Dette kan jeg finne på å si til ungene mine: Nå får du roe deg, du er jo helt hyper. Eller: Har du mark i rompa? Jeg tenker ikke på automatisk på adhd, når jeg sier hyper. Du bruker ordet hyper som en nedsettende betegnelse når barnet ditt ikke roer seg. I neste omgang går barnet ditt på skolen og bruker det ovenfor andre barn som er hyperaktiv og kanskje har diagnosen adhd. Jeg har skjønt at i enkelte områder av landet vårt er hyper blitt et skjellsord, noe negativt. Samtidig er det en kobling mellom adhd og hyper som gjør at adhd-barn blir noe som er veldig negativt og fritt fram å mobbe. "Til og med mamma bruker jo å si hyper"... Tenk over det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Du bruker ordet hyper som en nedsettende betegnelse når barnet ditt ikke roer seg. I neste omgang går barnet ditt på skolen og bruker det ovenfor andre barn som er hyperaktiv og kanskje har diagnosen adhd. Jeg har skjønt at i enkelte områder av landet vårt er hyper blitt et skjellsord, noe negativt. Samtidig er det en kobling mellom adhd og hyper som gjør at adhd-barn blir noe som er veldig negativt og fritt fram å mobbe. "Til og med mamma bruker jo å si hyper"... Tenk over det. "I neste omgang går barnet ditt på skolen og bruker det ovenfor andre barn som er hyperaktiv og kanskje har diagnosen adhd" De er er 14, 11 år og 3, og to av dem har gått på skole lenge. Jeg tror ikke de går rundt å tenker på diagnoser og adhd. For meg og sikkert dem betyr hyper det samme som urolig. Har sikkert noe med dialekt å gjøre. Jeg synes dere er litt oversensitive nå. Hyper er et helt vanlig ord å bruke. Ikke noe som er forbeholdt adhd-barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hyper jenta Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Jeg har to adhd-barn men ingen av dem forbinder ordet hyper med adhd. Hyper kan alle og enhver bli, ADHD er en medfødt lidelse. haha! dette synes jeg nesten var litt komisk.. Hyper er jo hyper.. det er ikke no negativt ord.. det vil bare si at man er litt hyper. jeg, som mange andre sier det selv: "jeg er litt hyper idag skjønner du" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Men synes du dette var så ille, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.