Gå til innhold

Datter med Kyssesyken

Pål Espen

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp vøært hos doktoren, og vi fikk vite at min datter har fått Kyssesyken. Jeg glemte å spørre legen hvor smittsomt dette er. Er det smittsomt? Og i så fall hvor smittsomt er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Smitter gjennom spytt. De fleste har hatt det som småbarn, det er når man får det i voksen alder man blir så syk. Tror det er sånn at masse mennesker går med viruset, noan har hatt utbrudd, noen får det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kommentar til mil: Fikk det da jeg var 13. Ble veldig syk! (Innlagt på sykehus for diverse tester etc.)

Veldig slapp lenge etterpå. Aha - kanskje jeg kan skylde på det fortsatt ;-)

Husk at man skal ta det med ro en god stund etter at man er frisk - noe med milten som er forstørret lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesla67

Smitter gjennom spytt. De fleste har hatt det som småbarn, det er når man får det i voksen alder man blir så syk. Tror det er sånn at masse mennesker går med viruset, noan har hatt utbrudd, noen får det aldri.

Min datter hadde kyssesyken for to år siden, når hun var 12 år. Vi fikk beskjed om at det var veldig smittsomt gjennom spytt. Ikke drikk av samme glass og slike ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Min datter hadde kyssesyken for to år siden, når hun var 12 år. Vi fikk beskjed om at det var veldig smittsomt gjennom spytt. Ikke drikk av samme glass og slike ting!

Det var rart, se her:

http://www.legemiddelhandboka.no/pls/lhb/PA_LHB.Vis_Seksjon?vp_SEKS_ID=409116&vp_se_ID=217024&vp_navn=T1

Også tror jeg det er sånn at 90% av 20-åringene har blitt immune. så det er en ganske vanlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette hadde jeg som tenåring.

Var veldig syk, med antydning til gulsott, vondt i nyrene og med en hals som bare kunne innta helt myke makaroni..........Jeg gikk ned i vekt som et olja lyn!

Jeg var svært fysisk i ulage i nesten 1 år, men det var vanskelig for gymlæreren min å forstå husker jeg, selv med legeattest.

Jeg luktet visst veldig stygt også, og hadde det ikke vært for at moren min stelte meg hjemme(hjemmeværende), ville de ha hatt meg på sykehus.

Søk på Mononukleose som sykdommen heter. Ja, den er meget smittsom ble jeg fortalt, og smitter via spytt, derav navnet Kyssesyken fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...