Gå til innhold

Ett bein på hvert fortau?

Mr Kahn

Anbefalte innlegg

Jeg går rett på sak: Israel befinner seg i en konstant krigssituasjon, der hovedtyngden av fiendens angrep er terror mot sivilbefolkningen. Dette er, pr. definisjon, en krigsforbrytelse. Problemet er at de som bomber, skyter og steiner Israels kvinner og barn er statsløse kriminelle, de bærer ikke uniform, og har ikke noen sivil eller militær ledelse som kan rammes av kriges folkerett. Ironisk? Finner du ikke DETTE ekstremt? Man "forventer" at en demokratisk stat skal anvende sine rettstatsprinsipper i kampen mot terrororgasnisasjoner? Hvordan skal demokratiene overleve under slike ekstreme forhold? Og ekstrem er det opeative ordet her, terror mot jødiske kvinner og barn kan ikke innrømmes noen rett.

Jeg vet ikke hva du har lest av Amnestys påstander om krigsforbrytelser og utenomrettslige henrettelser, men det hadde vært fint om du la ved en link til der du har lest det, slik at jeg kan få det konkretisert opp mot hendelser der kanskje andre har en annen mening. Vi husker jo så altfor godt Terje Rød-Larsen (FN-observatør) og Ola Skuterud (Røde Kors) som løy det norske folket midt opp i ansiktet da de påsto at HELE Jenin var jevnet med jorden og at IDF hadde massakrert 500 sivile. Ettertiden avslørte at det ble drept 56 personer under aksjonen i Jenin, 23 av dem var israelske soldater, resten væpnet Arafat-milits. Ødeleggelsene skyldte i hovedsak arabernes booby-traps, dvs. deres egne bomber. Fikk vi noe dementi fra Rød-Larsen og Skuterud? Nei.

"Du sier videre at Israel har klart å vinne en mengde kriger. På meg virker det som at de er en sterk nasjon som har klart dette. Har ikke Israel også fått mye i pengestötte fra bl.a USA?"

Jeg kunne skrevet flere bind om Israel og det jødiske folkets styrke og vilje til å overleve. Ikke for å blære, men det er få, om i det hele tatt noen her på DOL, som kan mer om annen verdenskrig enn meg, og følgelig også om nazistenes jødeforfølgelse. Noen ganger skulle jeg nesten ønske at jeg ikke hadde all den detaljkunnskapen om de grusomhetene som ble begått i disse dødsleirene. De som overlevde og fikk se konsekvensen av nazistenes irrasjonelle jødehat, la seg to ord på sinn: aldri mer! Dette gjelder også idag, mer enn noensinne.

Ja, Israel mottar støtte fra USA, økonomisk, moralsk og våpenteknisk, sistnevnte er en gjensidig affære, Israel er meget avansert på dette med blant annet elektronisk krigføring. Samtidig vil jeg understreke at en av Israels nærmeste fiender og tidligere angriper gjennom tre kriger, Egypt, har fått mer støtte av USA de siste årene enn Israel har fått i løpet av de siste 30 årene. Jeg hadde dette tallfestet for en tid tilbake, men jeg har ikke tatt vare på informasjonen. Finner jeg det igjen, så skal du få det.

"Når jeg snakker om maktovergrep er det i forhold til den palestinske sivilbefolkningen. Jeg har fått inntrykk av at israelske soldater har brukt mer militär makt enn det som egentlig behövs. Eller er det igjen et resultat av at jeg har blitt "hjernevasket" av media?"

Jeg har ingen forutsetninger for å bedømme ditt forhold til media, men fra mitt ståsted er det åpenbart at media og presse viser oss det de vil vi skal se. En skal ikke ha fulgt med lenge før en oppdager at dekningen er ubalansert, for å si det mildt. Et eksempel; media blåste opp med tommehøye bokstaver: "skolepike skutt i hodet og drept av IDF". Saken ble gransket, konklusjonen ble at skuddet hadde kommet skrått ovenfra. Sannheten? Jo, noen arabere som feiret bryllup i nærheten, skjøt med sine russiskbygde automatrifler i lufta. Slike prosjektiler er dødelige i nedslaget, og en av dem traff den lille jenta i hodet og en annen jente i hånden. Fikk vi noe dementi, beklagelse? Nei.

"Jeg ser på venstrepolitikk som politikk som skal ta vare på de svakeste i samfunnet og ha en sterk stat som kan gjöre dette med bl.a. skattepenger. Höyresiden har derimot en liberal politikk som ikke önsker en sterk stat, men ökt privatisering. En konsekvens av dette blir jo ökte forskjeller mellom de med mye penger og de med mindre penger."

Dette er ikke nødvendigvis ventrepolitikk, da Venstre er et borgelig parti med liberal-konservativ profil. Og det blir helt feil å tro at venstresosialistene er de eneste som kan ta vare på de svakeste i samfunnet. Hvis du ser på de landene der sosialistene har fått omsette sine teorier i praksis, så burde du rygge tilbake for et slikt politisk scenario. Den kommunistiske doktrinen om "det klasseløse samfunnet" er og blir skrivebordsfloskel som aldri kan gjennomføres i praksis. Det ER forskjell på folk. "En sterk stat", hva er det for noe? Diktatur? Eller som i Norge, et mangehodet troll som suger livet ut av det private initiativ, der skatter og avgifter går gjennom taket? En statsforvaltning på tre nivåer, 800 tusen i offentlig sektor, flere på uføretrygd enn vi har industriarbeidere, bare for å nevne noe. Staten skaper ingenting, det er det private næringslivet som lønner deg og gir staten inntekter. Med en sosialistisk regjering vil den balansen tippe i gal retning.

"Derfor ser jeg på forskjellen på politiske partier som "ökt rettferdighet" og "mindre rettferdighet". Om du skjönner hva jeg mener? "

Nei, det gjør jeg ikke, med mindre du stemmer på et parti som vil stimulere næringslivet og tilby rammevilkår som gjør at norske bedrifter, varer og tjenester blir konkurransedyktige. Sosialistenes misunnelse er å sammenlikne med krabber i ei bøtte, hvis én prøver å krype ut, så kommer de andre og trekker den tilbake igjen. Vi hører stadig Jens Stoltenberg snakke om rettferdig fordeling og at vi skal ta fra de rike og gi mer til de fattige. Dette er bare store ord og fett flesk. Sosialistene prøver å innbille deg og meg at småfuglene blir mette hvis vi tar havren fra hesten. Dette er selvsagt tull. Du og jeg får det ikke det spøtt bedre om Røkke, Gjelsten eller Thon havner på fattigkassa, snarere tvert imot.

"Hm jeg fikk litt å tenke på angående ordet terrorisme..Men synes ikke du at det er like galt å drepe noen uansett om du gjör det med en uniform eller ikke? Og jeg tenker videre at palestinerne tenker at de også må forsvare seg og ta hevn. Da blir jo dette en ond sirkel som ikke slutter för en av partene gir seg? "

Jeg er ikke passifist, jeg er tilhenger av et sterkt forsvar og en sterk forsvarsånd- og vilje. Jeg ser ikke noe galt i å drepe en fiende som vil ta landet mitt eller drepe familien min. Men jeg ville aldri ført krig mot kvinner og barn, eller brukt dem som skjold eller propagandabrikker, slik araberne gjør. "Palestinerne" fører ingen forsvars- eller frigjøringskrig, det har aldri eksistert noen palestinsk stat, de er aggressorer som nekter å anerkjenne nederlagene de har lidt gjennom samtlige kriger de har startet. "Ond sirkel" og "voldsspiral" er kun retoriske brekkstenger som blokkerer Israels soleklare rett til selvforsvar mot angrepene fra Arafat-land, helt samtidig som den selektive moralske indignasjonen i norsk media og presse gjør seg gjeldende. Flere ganger i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... da det egentlig er svar til signaturen "shave my poodle" i en annen streng her. Noen ganger går det litt fort i svingene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet fra tidliger inlegg at du er en "israelvenn", men se det litt fra andres synspunkter, jeg hater alt som har med terror og gjøre, men gjør ikke israel det samme?? eneste forskjellen er at "palestinere" sender selvmordsbombere!! tror du ikke at om de hadde økonomi til det så ville heller sendt bombefly som israelerne? !

jeg forsvarer IKKE terror, men mener at du bør se at dreping er dreping uansett hvordan du ser det, ingen har mer rett enn andre..

Bare noen tanker fra meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet fra tidliger inlegg at du er en "israelvenn", men se det litt fra andres synspunkter, jeg hater alt som har med terror og gjøre, men gjør ikke israel det samme?? eneste forskjellen er at "palestinere" sender selvmordsbombere!! tror du ikke at om de hadde økonomi til det så ville heller sendt bombefly som israelerne? !

jeg forsvarer IKKE terror, men mener at du bør se at dreping er dreping uansett hvordan du ser det, ingen har mer rett enn andre..

Bare noen tanker fra meg:-)

"jeg hater alt som har med terror og gjøre, men gjør ikke israel det samme??"

Nei, og jeg skal fortelle deg hvorfor. Israel er en formålstjenlig demokratisk stat, lovlig opprettet og med en ansvarlig siviladministrasjon som står over den militære. Den umiddelbare fienden er den diametrale motsetningen, ingen ansvarlig ledelse over de som bærer våpen mot Israel, intet demokrati og intet formål. Dersom formålet hadde vært å danne en palestinsk stat, så har de hatt den sjansen en rekke ganger, og i særdeleshet i løpet av de 19 årene som Jordan okkuperte Vestbredden.

"...eneste forskjellen er at "palestinere" sender selvmordsbombere!! tror du ikke at om de hadde økonomi til det så ville heller sendt bombefly som israelerne"

Nei, og jeg skal fortelle deg hvorfor. De har nemlig forsøkt før, og med katastrofalt resultat for de arabiske aggressorene. Dersom araberne hadde begynt å sette inn tyngre krigsmatriell ville de mistet det viktigste våpenet i kampen mot jødestaten: rollen som offer og undertrykket. Egypt er en av PA/PLOs viktigste allierte, disse rår over langt større militære ressurser enn Israel, men de vet også at en fullskala storkrig er jevngodt med total utslettelse. De er imidlertid villig til å la noen fanatikere ofre livene sine i selvmordsaksjoner, men de er slu nok til å avstå fra kollektivt selvmord i et krigsragnarokk. Israel kan ikke ødelegges med krig, derfor har vi fått en annen type krig, men vi kaller den "Oslo-freden".

"jeg forsvarer IKKE terror, men mener at du bør se at dreping er dreping uansett hvordan du ser det, ingen har mer rett enn andre"

Nei, og jeg har forklart hvorfor. Israel dreper ikke arabere fordi de har lyst til det, de tvinges til det i selvforsvar. Og ingen skal påstå at Israel angriper arabiske kvinner og barn med overlegg. Israel har eksistert under konstant beleiring i 57 år, glem denne "okkupasjonen, statsterrorismen og apartheidstaten" vi stadig ser gjentatt i diverse fora. Dette er goebbleske løgner som har blitt gjentatt så ofte at de har blitt allmengyldige sannheter i folks bevissthet. Men bare der. Virkeligheten er helt annerledes. Spør deg selv, er min fred og frihet en selvfølge? Er det en selvfølgelighet å bo i en demokratisk stat? Er likeverd mellom kjønn, rase og religion en selvfølge der jeg bor? Har kvinner stemmerett? Har jeg ytringsfrihet? Så kan du se på deg selv som israeler og stille de samme spørsmålene, dernest som palsestina-araber, så får du se hvilken vei vektskålen tipper.

Naiviteten og sofapolitikken i forhold til Midtøstens terror-hybrider må ta slutt. Norge kan ikke leve verken av eller med et mediakonstruert Israel og USA-hat, like lite som vi kan leve av (og med) frisørsalonger, pizzarestauranter, museer, 3500 NRK-ansatte og omhegning av alt som er av diktaturer i denne verden. Skal demokratiet bestå må vi brette opp ermene og gi det politiske kommisærveldet i media og presse motstand, med det frie ordet som våpen. Ellers er jeg redd det bare er tanken som fortsatt er fri om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...