Gå til innhold

Amming av nyfødt som sover hele tiden...


Gjest fortvilt mamma

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilt mamma

Min datter er nå 2 uker, og jeg har akkurat kommet hjem fra FØden - et riktig slitsomt opphold må jeg si. Min lille datter fikk lavt blodsukker - antaklig pga at han spiste for lite fordi han var så trøtt - evt. mente de det kunne være en reaksjon (abstinens reaksjon) pga at jeg går på antieplieptika. Iallefall - han hadde, og har fortsatt, mye sitringer, og sover hele tiden. Må vekkes til hvert måltid, men må vekkes mens han skal spise også.

Gutten ble lagt inn på nyfødtposten, og der var ideèn å vekken han hver 2. time for mat - ble da lagt til brystet, der man brukte ca 1/2 time hver gang for å få han til å ta brystet, men det endte hver gang i mislykket forsøk og sprøyte, skje eller sonde. Jeg pumpet meg, men ble utrolig sliten av dette styret hele tida. Min tid gikk med til å forsøk på å mate han, pumpe meg, sove og spise litt selv, sånn gikk det i 2 uker - prøvde å få de til å vekke han sjeldnere, men dette var visst ikke vanlig.

Nå er jeg hjemme og gutten sover- jeg lar han sove i 3-5 timer og da våkner han av seg selv, men er tydligvis for trøtt til å ta pupp. På nypostenheten sa de jeg skulle gi med sprøyte eller skje, mens på Barsel sa de jeg skulle gi med flaske dersom jeg hadde tenkt å overleve - og jeg skjønner de godt - det tar utrolig lang tid å mate han pga at han sovner hele tiden.

Hva gjør jeg nå - er dette vanlig? Hadde bestemt meg for å amme, men hadde ikke trodd at det kunne bli slike problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om dette kan hjelpe deg noe, men kanskje verd et forsøk? Som de fleste nyfødte var datteren min en skikkelig "trøtting" de første dagene. Pleierene på RH oppfordret oss til å amme hver annen time for å få i gang produksjonen, men Lotte ville bare sove hun... Ble tipset om å skifte på henne - av og påkledning pleier å vekke dem - evt bare kle av henne naken slik at hun fryser litt. Da moren min var på barsel for evigheter siden ble de bedt om å knipse barna under fotsålen for å vekke dem...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette kan hjelpe deg noe, men kanskje verd et forsøk? Som de fleste nyfødte var datteren min en skikkelig "trøtting" de første dagene. Pleierene på RH oppfordret oss til å amme hver annen time for å få i gang produksjonen, men Lotte ville bare sove hun... Ble tipset om å skifte på henne - av og påkledning pleier å vekke dem - evt bare kle av henne naken slik at hun fryser litt. Da moren min var på barsel for evigheter siden ble de bedt om å knipse barna under fotsålen for å vekke dem...

Mvh

Du bør nok vekke barnet ditt for å amme. Prøv med litt forsiktig masasje under fotsålene for å få han litt våken. Skal du gi han uten bryst, bør du ikke bruke flaske. Smokksuging og bryst er to forskjellige måter å suge på og han kan bli "sugeforvirret". Prøv med skje eller kopp.

Føler du at ingenting virker, så ring til Ammehjelpen (under A i telefonkatalogen). Ingenting er som litt ekstra god støtte og hjelp.

LYkke til, håper virkelig et det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter var også veldig trøtt de første ukene pga gulsott. Jeg pleide å kile henne litt inni hånden når jeg ammet hver gang hun sluttet å suge.Hvis hun bare døste av, "beveget" jeg litt på henne, tok henne opp på skulderen og ned igjen, la henne ned tok litt i armer og ben. Hvis ikke det gikk tok jeg av henne buksen og bleien, da våknet hun som oftest.

Jeg var også å veide henne på helsestasjonen en gang i uken for å se at hun la på seg, det var veldig betryggende.

Ikke fortvil! jeg ville oppsøkt helsestasjonen hvis jeg var deg.De kan også veie ham før og etter amming for å se om han får i seg nok melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adelin

Du bør nok vekke barnet ditt for å amme. Prøv med litt forsiktig masasje under fotsålene for å få han litt våken. Skal du gi han uten bryst, bør du ikke bruke flaske. Smokksuging og bryst er to forskjellige måter å suge på og han kan bli "sugeforvirret". Prøv med skje eller kopp.

Føler du at ingenting virker, så ring til Ammehjelpen (under A i telefonkatalogen). Ingenting er som litt ekstra god støtte og hjelp.

LYkke til, håper virkelig et det går bra.

Jeg vil bare si meg enig med de andre som har svart deg. Prøv å kle av henne, skift bleie like før eller midt i matingen, jeg pleide knipse min lille trøtting under fotsålen når han sovnet, da kviknet han til og drakk litt mer. Hvis du ser hun er i ferd med å sovne, ta henne opp litt og prat med henne og prøv igjen, det går nok bra til slutt skal du se. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha vekket henne for å gi henne pupp.

Tenk deg selv om du skulle ha blitt vekket, og satt rett bort til matbordet med beskjed om å spise.

Jeg synes Akkas råd er gode.

Gå på helsestasjonen hver uke og vei henne. Hvis du føler at det er nødvendig får du sikkert komme oftere også.

Du bør også prøve en mild form for vekking når hun ligger ved puppen. Stryk henne på kinnet og hendene og snakk til henne.

La henne få en pause mens du holder henne opp og koser.

Ta deg tid til ammingen i de neste ukene. Ikke stress med noe, det kan de andre gjøre. Ta vare på deg selv og barnet, så kommer nok ammingen inn i en god rutine etterhvert.

Amming er ikke så lett som de vil ha det til, men du verden så lettvint det er når barnet begynner å bli større.

Lillegutt var 3-4 måneder da ammingen ble bare koselig, og stresset mindre.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære fortvilt mamma. Jeg forstår godt at du er fortvilet da det er nesten ingenting som gjør oss foreldre mer engstelige enn når barna ikke vil spise. Du bør absolutt ta kontakt med den legen du pleier å bruke eller helsestasjonen slik at du kan få tett oppfølging og veiledning. Ved enkelte antiepileptika så hender det at barnet blir søvnig. I noen tilfeller følges dette opp med blodprøver for å se om det kan være så mye medikamenter i barnets blod at barnet blir påvirket. Du sier at det er vanskelig å få i ham mat og du har fått flere forslag.Bruk det som fungerer best for deg og barnet. Det optimalet er å ikke gi flaske, men han må få i seg mat og bør vekkes jevnlig. Fortsetter du å pumpe så kan du tilby brystet når han begynner å våkne mere til. Skal du pumpe over lengre tid så anbefaler jeg at du leier en elektrisk pumpe og" dobbeltpumper". Da bruker du 2 pumpesett slik at begge bryst pumpes samtidig og du sparer tid. Dette stimulerer også melkeproduksjonen.Lykke til

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ammetåke?

Unnskyld, men hva var det egentlig du fikk? Du skriver "min datter" to ganger først, og så "han" og "gutten" resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si meg enig med de andre som har svart deg. Prøv å kle av henne, skift bleie like før eller midt i matingen, jeg pleide knipse min lille trøtting under fotsålen når han sovnet, da kviknet han til og drakk litt mer. Hvis du ser hun er i ferd med å sovne, ta henne opp litt og prat med henne og prøv igjen, det går nok bra til slutt skal du se. Lykke til!

Min datter var også veldig slapp de første ukene(sterk gulsott), og jeg slet også med at hun sovnet hele tiden mens hun spiste. Jeg klemte henne under føttene eller i hånden når jeg merket at hun døste av. Eller jeg beveget litt på puppen i munnen hennes.

Det går over når de blir litt større, men det er et slit mens det står på!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...