Gå til innhold

Å velge Frp.


Gjest bebba

Anbefalte innlegg

Venstre vil at avgiften skal gå over skatteseddelen for at det skal bli mer rettferdig - det er jo mange i dag som "skulker" unna - og det gjør at det blir dyrere for oss andre.

LES:

http://www.venstre.no/vev/00011498-8000000B/mediemanifest

Siterer akkurat det punktet også:

Kringkastingsavgift

Norge trenger en allmennkringkasting med stor grad av statlig finansiering. Dagens lisensfinansiering støter imidlertid på enkelte problemer, både når teknologien gjør det mulig å se TV-programmer uten et TV-apparat, og i forbindelse med innkreving og administrasjon av lisensen, med dertil hørende kontrollfunksjoner.

Det er en felles oppgave for samfunnet å sørge for at vi beholder en aktiv allmennkringkasting. Tatt i betraktning at NRK driver ti radiokanaler og et nettsted der flere av TV-produksjonene kan ses uten TV-mottaker, virker det urimelig at finansieringen av dette skal være et ansvar utelukkende for de som eier et TV-apparat. Også de som ikke har en TV-mottaker eller som ikke ser på NRKs programmer vil i det lange løp nyte godt av en allmennkringkaster som opprettholder de oppgaver som er skissert over.

TV-lisensen bør derfor erstattes av en egen kringkastingsavgift som drives inn av skattemyndighetene. Kringkastingsavgiften bør være et fast beløp, vedtatt av Stortinget. Denne avgiften vil bli lavere enn hva TV-lisensen er i dag, ettersom man vil fange opp de som i dag lar være å betale lisensen, og fordi man fordeler det totale beløpet på alle skattepliktige borgere, og ikke på antall husstander med TV-apparat. Avgiften bør være synliggjort i likningsattesten, for å gjøre det klart det ikke er en vanlig skatteøkning, men en endret innkreving av en avgift. Innkreving som en synlig avgift gir den optimale kombinasjonen av effektivitet i innkrevingen, og forutsigbarhet for NRK.

Bruk av radiofrekvenser til blant annet telekommunikasjons- og kringkastingsformål er i dag lisensbelagt, og det innkreves gjerne en årlig avgift for retten til å bruke disse frekvensene. Dette er uttrykk for at frekvenser er et knapphetsgode i samfunnet. Venstre mener at disse inntektene, bør brukes til allmennkringkastingsformål, og gå inn i allmennkringkastingsfondet.

Kringkastingsavgiften innbetales til et eget allmennkringkastingsfond, der mesteparten naturlig vil tilfalle NRK, men hvor det også må være mulig for andre å søke om midler til produksjoner som kan defineres som allmennkringkastingsformål. På samme måte må NRK tillates å hente inn annen type finansiering for større arrangementer, slik som det gjøres i dag.

Hvordan blir det lettere å få inn avgiften på den måten? Skal alle, også de som ikke har tv, betale? Skal alle skatteytere i en husstand betale? Jeg er definitivt ikke for et system hvor de få som ikke har TV må betale så mye som et øre for at alle andre har det.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    27

  • Prozak

    25

  • Mr Kahn

    16

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Jeg er helt enig i at det har falt mange rare replikker fra Frp-medlemmer opp gjennom årene. Men jeg har lest partiprogrammet fra perm til perm, og sammenliknet med en del andre borgelige partier, også Krf, og det er neimen ikke SÅ mye som skiller.

Politikk er hestehandel, klø hverandre på ryggen, og sørge for å holde sosialistene unna regjeringskontorene. Du og jeg har til salt i såret, Røkke og Gjelsten kjører sine off-shoreleketøy til en halv milliard pr. stk., og Børsen går sin skjeve gang.

Hva fan trenger du for noe mer? En ny Pol Pot?

"Hva fan trenger du for noe mer? En ny Pol Pot?"

Kan du ikke la være med usaklighetene i denne tråden, da? Det har holdt seg helt ok til nå.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva fan trenger du for noe mer? En ny Pol Pot?"

Kan du ikke la være med usaklighetene i denne tråden, da? Det har holdt seg helt ok til nå.

"................................."

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Apeberget finner du nok flere sosialister enn du finner Frp'ere...

Og slik sett er nok din beskrivelse av en "vanlig sosialist" forholdsvis god:-)

"Og slik sett er nok din beskrivelse av en "vanlig sosialist" forholdsvis god:-)"

Nei, nå må du gi deg. En sosialist er da ikke for å fjerne avgifter, heller tvert imot.

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det lettere å få inn avgiften på den måten? Skal alle, også de som ikke har tv, betale? Skal alle skatteytere i en husstand betale? Jeg er definitivt ikke for et system hvor de få som ikke har TV må betale så mye som et øre for at alle andre har det.

"................................."

Man trenger ikke betale lisens selv om man har TV, prozak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke betale lisens selv om man har TV, prozak.

Det er vel bare vi sosialister som gjør det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

?

"Hva fan trenger du for noe mer? En ny Pol Pot?"

Hvem her fremmer et slikt syn? Og hvor har jeg antydet at jeg var for noe som er ekstremt, sosialistisk, kommunistisk eller hva det måtte være? Man er IKKE automatisk pol-pot gjøk fordi man er uenig med ekstrem-kapitalistisk (og evt. høyreekstremistisk) politikk.

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare vi sosialister som gjør det kanskje?

Hva består din sosialisme i? Vil du avskaffe den private eiendomsrett til produksjonsmidlene?

Hvis ikke, kan du vel umulig går rundt og kalle deg sosialist?

Eller definerer du sosialisme som det som til enhver tid står å lese i SV's program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk tilstede i Stortinget flere ganger under Folkvords periode på tinget, og jeg er ikke i tvil om hvem jeg mente var den største klovnen der inne akkurat da:

Lars Sponheim!

Mer selvhøytidelig og oppblåst blære skal man lete lenge etter.

Jeg synes det er mest komisk når han anklager andre for å være "harry". Han trenger bare å åpne kjeften for å definere "harry" :-) (Og hva er det med den talemåten hans?)

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva fan trenger du for noe mer? En ny Pol Pot?"

Hvem her fremmer et slikt syn? Og hvor har jeg antydet at jeg var for noe som er ekstremt, sosialistisk, kommunistisk eller hva det måtte være? Man er IKKE automatisk pol-pot gjøk fordi man er uenig med ekstrem-kapitalistisk (og evt. høyreekstremistisk) politikk.

"................................"

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke betale lisens selv om man har TV, prozak.

"Man trenger ikke betale lisens selv om man har TV, prozak."

Hva var det egentlig svar på? Jeg spurte hvordan det skulle differensieres mellom de som ikke har tv, eller evt. radio, hvis de legger lisensen inn i skatten.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært bedre om en rekke Venstrepolitikere heller hadde "kuppet" FrP?

Da kunne man gjort en liten "kurskorrigering" i begge partier og muligens fått nok stemmer til å få innflytelse?

Og således blitt et reelt alternativ til de "etablerte" partiene som er nå - og som jeg pr dags dato enda ikke vet hvem som får min stemme til høsten.....

"Kanskje det hadde vært bedre om en rekke Venstrepolitikere heller hadde "kuppet" FrP?"

Kanskje. Navnet sier jo ikke så mye om den politiske fargen :-)

"................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er mest komisk når han anklager andre for å være "harry". Han trenger bare å åpne kjeften for å definere "harry" :-) (Og hva er det med den talemåten hans?)

"................................."

*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man trenger ikke betale lisens selv om man har TV, prozak."

Hva var det egentlig svar på? Jeg spurte hvordan det skulle differensieres mellom de som ikke har tv, eller evt. radio, hvis de legger lisensen inn i skatten.

"................................."

Det problemet er så lite, at vi nesten kan se bort fra det.

Det er på den annen side langt flere som har tv, men som aldri ser på nrk..av forskjellige årsaker.

Dermed er linsens en felles kronerulling for at vi skal ha en offentlig finansiert allmenkringkastning, og det kan derfor forsvares å finansiere den over skatteseddelen.

Etterhvert som tv-signaler kommer til oss helt uavhengig av NRK og den landbaserte signalformidlingen, vil det bli stadig vanskeligere å forsvare lisensen.

Til syvende og sist vil lisensens fremtid avhenge av hvorvidt NRK makter å holde på seerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet er så lite, at vi nesten kan se bort fra det.

Det er på den annen side langt flere som har tv, men som aldri ser på nrk..av forskjellige årsaker.

Dermed er linsens en felles kronerulling for at vi skal ha en offentlig finansiert allmenkringkastning, og det kan derfor forsvares å finansiere den over skatteseddelen.

Etterhvert som tv-signaler kommer til oss helt uavhengig av NRK og den landbaserte signalformidlingen, vil det bli stadig vanskeligere å forsvare lisensen.

Til syvende og sist vil lisensens fremtid avhenge av hvorvidt NRK makter å holde på seerne.

Jeg er ikke grunnleggende uenig i alt du sier. Men jeg vil likevel forfekte et individs rett til ikke å ha tv eller radio - og dermed ikke betale for det, heller.

"Etterhvert som tv-signaler kommer til oss helt uavhengig av NRK og den landbaserte signalformidlingen,"

Hva med satelitt? Det er ikke mye avhengig av landbasert formidling.

"Til syvende og sist vil lisensens fremtid avhenge av hvorvidt NRK makter å holde på seerne."

Det ser jeg ikke bort fra at de klarer. Jeg synes NRK er langt bedre enn mange vil ha det til.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kahn.

???

Ikke lat som om du ikke skjønner hva jeg mente.

"..............................."

Jeg driter i hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hva du mener.

Du skjønner ikke, så enkelt er det. At du driter i alt du ikke forstår vet vi godt :-)

Og nå var dette faktisk en helt seriøs debatt, helt til du kom med person-fikseringen din (som faktisk undertegnede klarte å holde utenfor).

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke, så enkelt er det. At du driter i alt du ikke forstår vet vi godt :-)

Og nå var dette faktisk en helt seriøs debatt, helt til du kom med person-fikseringen din (som faktisk undertegnede klarte å holde utenfor).

"..................................."

Og sinnet ditt gjør deg så irrasjonell at du i en gitt situasjon kan ty til vold, jfr. "måke ned" den ene og den andre.

Men for all del, hvis du kan massere egoet ditt ved å henge etter meg som som en klegg, be my guest. Jeg har for det meste moro av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er noe å "bråke" om, like mye som du med andre bør "bråke" om å få satt ned medisinutgiftene.

Problemet her nord, er at vi "bråker" for lite.

FRP er et "bråkeparti". Det får mennesker som deg og meg til å begynne å tenke over urettferdighet, og forskjellsbehandling.

Vær glad ungdommen tenker selv, og stemmer til neste Stortingsvalg. Enten det er FRP, SV eller H.

Jeg er "flink" til å bråke jeg altså. Jeg har forstått for lenge siden at hvis man ikke bråker, skjer det ingen ting.

Forresten har jeg oppdratt ungene mine bra, den ene stemmer AP og den andre SV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...