Gå til innhold

Finnes det et siste råd?


Yoda

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd og prøvd å amme datteren min. Hun er nå 8 uker gammel. Jeg hadde problemer på sykehuset, hun ville liksom ikke ta tak i puppen, og måtte få hjelp til hver amming i 4 dager. Så virket det som om det gikk seg til og vi reiste hjem etter 5 dager. Jeg ammet hver gang hun ville ha, men syntes selv at det ikke virket som om hun la på seg.

Hun suger riktig, jeg fikk helsesøster til å se på mens jeg ga pupp. Problemet er at hun stopper lenge før hun har fått i seg nok. Det virker som om hun ikke får ut nok melk.

Ingen stimulans hjelper. Hun virket tilfreds, men drakk tydeligvis ikke nok, for hun gikk videre ned i vekt og da hun var tre-fire uker anbefalte helesøster meg å pumpe ut melk eller gi erstatning. Problemet er ikke at hun ikke vil ta puppen, eller at hun tilsynelatende suger feil, men at hun ikke tar til seg nok.

Jeg har prøvd alle råd jeg har fått fra sykehuset og fra helsesøster. Nå pumper jeg melken ut og har gitt den med flaske. Det har jeg holdt på med i ca 4 uker + gitt erstatning.

Jeg har prøvd med puppen innimellom, men hun fortsetter slik hun gjorde før.

Hun er nå frisk og fin og vokser slik hun skal. Jeg har melk nok i brystene, men jeg orker ikke å drive med pumpingen stort lenger. Jeg synes det er fortvilet å ikke kunne få til ammingen når jeg har melk nok og normale bryster. til. Det er jo slik fokus på at morsmelken er så viktig , men det er lite råd om hvordan mal skal takle hverdagen når ammingen ikke går seg til. Jeg har drevet med pupp fra hver side, deretter flaske med utpumpet brystmelk. Og deretter pumping for å ha klar en ny porsjon til neste mating. Slik orker jeg ikke ha det i lengden. Hvor lenge skal man jobbe for å få det til? Jeg ønsker å kunne falle til ro med enten det ene eller det andre for det tar slik på å gå rundt og ikke føle at man får ammingen.

Jeg har prøvd brystskjold som jeg satte utenpå brystvorten, men det var ikke vits i. Hun drikker fint av flasken. Finnes det en slags sugekopp som kan settes utenpå brystet som vil hjelpe henne å få melken ut? Kanskje det kunne hjelpe? Det hadde jo vært praktisk å slippe flaskebestyret når jeg har melken. Eller er det noen andre råd som jeg kan prøve en siste gang før jeg stanser pumpingen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje en sånn hormon-nesespray som letter utdrivninga kunne hjelpe dere? Slik at hun ikke må streve for å få ut melka?Ellers har jeg lest på et amerikansk ammeforum, at noen får så mye sukkerrik formelk, at babyen drikker seg mett på den, og ikke får no særlig av den feite og næringsrike "hindmilk"(ettermelka).>br>Kanskje det er tilfelle hos dere?

Venter spent på å høre hva ammeeksperten her sier!

Lykke til, og klem fra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adelin

Kanskje en sånn hormon-nesespray som letter utdrivninga kunne hjelpe dere? Slik at hun ikke må streve for å få ut melka?Ellers har jeg lest på et amerikansk ammeforum, at noen får så mye sukkerrik formelk, at babyen drikker seg mett på den, og ikke får no særlig av den feite og næringsrike "hindmilk"(ettermelka).>br>Kanskje det er tilfelle hos dere?

Venter spent på å høre hva ammeeksperten her sier!

Lykke til, og klem fra....

Hei!

Du sier hun drikker fint av flaske, og at du har prøvd med brystskjold, hva med tåtesmokk, har du prøvd det?

Min førstefødte ville ikke ta puppen, heller ikke med brystskjold, jeg tok rett og slett en helt vanlig tåtesmokk og satt den på brystvorten, og da drakk han helt fint. det var litt vondt til å begynne med, men det vendte jeg meg fort til.

Husk også at det er viktig at du ikke stresser, da blir det bare enda vanskeligere. Jeg har også hatt god erfaring med Helios ammete, 1-2 kopper for dagen, får deg til å slappe av mer. Prøv det hvis du ikke allerede har. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Yoda. Du har virkelig gjort litt av en innsats!

Enkelte barn er "sugesvake" og det er ikke lett å si hvorfor i ditt tilfelle. De dier hyppig, men legger ikke på seg. Det høres ihvertfall ut som om du har nok melk siden du også har pumpet og derfor fått ekstar stimulering. Hun tar fint sugetak sier du. Det er defor ikke å anbefalle at du bruker skjold eller smokk på brystet. Langvarig bruk av skjold kan føre til nedsatt melkeproduksjon og deretter dårlig vektøkning hos barnet. Smokk på brystet er absolutt ikke å anbefalle da barnet ikke får melket brystet ordentlig. Ja, jeg vet at enkelte sier at det har fungert, men for de fleste skaper det flere problemer en det løser. Du sier at helsesøster sier at hun suger ruktig. Allikevell må det ha noe med sugingen eller lengden å gjøre, fordi du har melk, men hun legger ikke nok på seg. Hvor ofte ammet du? Legg henne til brystet minimum 8 ganger i døgnet, også om natten. Ha minimalt med klær på henne for å prøve å holde henne våken. Når hun slutter å suge og du tror hun trenger å få i seg mere melk så stimuler henne til å suge ved å gni henne inni hendene, under føttene eller i bakhode. Prøv også å massere eller pumpe med hånden på brystet hun dier fra slik at du hjelper henne å få i seg mere melk.Hør etter svelgelyder. Når hun stopper å svelge eller suge så bytt til det andre brystet. Melken slippes jevnlig ned i melkesjøen i det brune området rundt brystknoppen og noen slutter å suge når det blir mindre melk. Det kan da hjelpe å bytte bryst hyppig. Hormonspray for å få igang melkeutdrivning brukes kun om din egen utdrivningsrefleks er dårlig. Du kan selv stimulere den ved å trille brystknoppen mellom fingrene noen minutter før du legger til barnet.Håper at noe av dette kan hjelpe.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...