Gå til innhold

Alltid sulten?


Gjest hønemor

Anbefalte innlegg

Gjest hønemor

Min sønn på snart 7 uker har gått utrolig fort opp i vekt (+ 2 kilo på 6-ukers-kontrollen), og veier nå 6 kg. Han har hele tiden spist veldig godt (som dere sikkert skjønner), og det har hittil vært 3-4 timer mellom hvert måltid. Den siste uken har dette forandret seg. På dagen sover han mye, og her gjelder fremdeles måltider med 3-4 timers mellomrom, men om kvelden, fra ca 18 - 19 tiden skal han ha pupp hele tiden! Når jeg tror han er ferdig å spise fordi han har sluppet puppen selv (og da gjerne også sover) suger han på hånda si, skriker og gir seg ikke får jeg legger han til puppen igjen. Slik går hele kvelden/natten, og jeg får selvfølgelig ikke gjort/sovet noe. Er alenemor, så jeg har ingen til å hjelpe med bæring, byssing o.l heller. Spørsmålet mitt er: Er dette økedøgn (i så fall "økeuke"), eller har han bare stort sugebehov? Han tømmer nesten alltid begge brystene hver gang. Jeg har forsøkt med smokk, men han vil ikke ta den. Kanskje jeg kan forsøke en annen type smokk? Det begynner nemlig å slite litt på kreftene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adelin

Jeg tror det du beskriver her er et helt vanlig fenomen, jeg har opplevd det samme med begge mine barn, de ville spise hele tiden på kvelden, men om natten sov de. Det var også på den alderen at det var slik. Hvorfor har jeg ingen forklaring på, men jeg innbilte meg at det var fordi jeg hadde mindre melk om kvelden enn det jeg hadde på morningen, og at de derfor ville ha oftere. Men hvis det kan være til noen trøst så var dette bare i en overgangsperiode, har hørt om mange andre som har hatt slike perioder også, så du får bare være tålmodig. Et tips kan være å pumpe litt om morningen og gi det i tillegg til amming om kvelden, det har jeg gjort og har hatt god erfaring med det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Pia Haggkvist, sykepleier

Kjære hønemor!

Jeg skjønner godt at dette tærer på kreftene og at du lurer på om det alltid skal være slik! Det du beskriver ligner på økedager (eller økeuke som du selv forelslår) og det beste er å tilby barnet så ofte barnet vil ha. Når disse dagene kommer er det lurt å innstille seg på at det blir mye amming og kanskje finne på ting du kan gjøre mens du ammer. Se på en bra film på TV, lytte på musikk, lydbok, skravle med veninner på telefon el. lign. Legg deg gjerne når du ammer så får du hvilt kroppen på samme gang. Kanskje noen kan komme hjem til deg og lage middag for deg, og f.eks. brette sammen alt babytøyet som kanskje ligger i en høg, el. lignende oppgaver som du føler at du ikke strekker til med.

Det er også veldig vanlig at barnet - selv uten økedager - ønsker mer melk om kvelden.

Jeg lurer også på hvordan dagene er, babyen har kanskje snudd litt på døgnet? Hvis du er mye ute og triller, sover barnet godt og det blir lange soveøkter og lite amming. Prøv å tilby brystet oftere enn hver 3-4. time på dagen noen dager, det kan hende at det hjelper. Hvis du føler behov for å prate med noen anbefaler jeg en telefon til helsesøster eller til ammehjelpen.

En konsultasjon på internett vil aldrig kunne erstatte en legekonsultasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...