Gå til innhold

Tette kanaler


Morell

Anbefalte innlegg

Har i det siste hatt tett kanaler i brystene (aldri begge samtidig). Jeg har en sønn på 5 mnd, som jeg fullammer. Som regel har jeg våknet på natta med hardt og vondt bryst, og noen ganger klumpete. Begynner straks med varmeflaske og massering. Dette kan være en lang prosess - opptil mange timer - før det blir bra igjen; før det liksom løsner.

Lurer på hvorfor jeg får tette kanaler (for det har vel ikke rukket å utv. seg til brystbetennelse?) så hyppig. Vet at kaldt vær kan være en årsak, men ser ikke at dette (alltid) er forklaringen heller. Kan det være at brystet kan ligge i klem om natta?

Kan det være hjelp med den nesesprayen det snakkes så mye om i forb. med brystbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hønemor

Jeg er ingen ekspert, men så vidt jeg har skjønt kan det gjøre vondt verre dersom du masserer uten at melken strømmer. Det kan gå hull på melkegangene og det kan lekke ut i vevet. Du bør helst massere mens ungen ligger ved brystet, amme hyppig og sørge for at brystet blir tømt.

Jeg har slitt med det samme problemet i det siste, og disse rådene har iallefall hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Morell.

Noen kvinne er mer plaget med tette melkeganger enn andre og det er ikke alltid lett å finne årsaken. Pass på å ikke bruke bh som strammer noen steder. Prøv å amme så jevnt som mulig. Vil ikke gutten din ha når du føler deg sprengt så melk ut litt for hånd for å lette trykket. Tette melkeganger kan oppstå når kvinnen har hatt mye stress som fører til at man ikke får ammet så ofte som vanlig, ammemåltidene blir avbrutt eller at barnet spiser skjeldnere enn før. Prøv å amme eller melk ut littt melk før du legger deg slik at det ikke går for mange timer om natten før brystene blir tømt. Ved alle forandringer i ammerutinene (om du har en) så vær obs på at det kan komme kuler pga. opphopning av melk og da må du få melket brystene til det føles behagelig for deg. Har kuler oppstått og brystet er spent så legge på varme kluter eller gå i dusjen og stimuler utdrivningsrefleksen ved å trille brystknoppen mellom fingrene. Når melken renner da kan du massere forsiktig i retning av brystknoppen mens du pumper, håndmelker eller ammer. Barnet er somregel den beste til å tømme brystet om det er mulig å få ham til å suge.

Informasjon via Internett erstatter ikke en

legekonsultasjon. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet bør du

derfor rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...