Gå til innhold

X-mondul eller Y-mondul?


Gjest grappern

Anbefalte innlegg

Gjest grappern

Jeg er ferdig med yrketsfaglig utdanning til våren.

Jeg hadde 3 timer matematikk(noe jeg plages veldig med!!) i fjor.

Jeg har forstått det slik at jeg kan velge mellom x-mondul eller y-mondul i mattematikk som påbyggning for å få studiekompetanse.

Vet ikke helt hva som er forskjellen,men lurer på hva som er lettest/greiest å komme igjennom..

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter modul (og betyr byggestein, element).

Såvidt jeg har forstått (jeg er mor til en 10. klassing og har ikke tatt noe av dette selv) er X-kursene for de som er interessert i eller skal ha mye realfag. Y-kursene har mindre akademisk / teoretisk pensum.

Så hvis du sliter med matte, tror jeg Y-kurset er riktig valg. Skolens rådgiver bør kunne gi deg sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan en si at i Y-modul skal du kunne gi riktig svar, i X-modul skal du vite HVORFOR svaret er riktig... Y-modul er den letteste, og hvis du sliter skikkelig med matten, og absolutt ikke skal gå videre med den, er nok Y-modul det beste valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan en si at i Y-modul skal du kunne gi riktig svar, i X-modul skal du vite HVORFOR svaret er riktig... Y-modul er den letteste, og hvis du sliter skikkelig med matten, og absolutt ikke skal gå videre med den, er nok Y-modul det beste valget :)

Tusen takk for svar!!

Men om jeg senere skulle ønske å ta for eksempel sykepleier,kreves det kanskje mer mattematikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!

Men om jeg senere skulle ønske å ta for eksempel sykepleier,kreves det kanskje mer mattematikk?

Du vil få generell studiekompetanse, og kommer derfor inn på studier som ikke krever spesiell studiekompetanse. Sykepleier har generell studiekompetanse, så der kommer du inn med bare Y-modul. Det er selvsagt ikke noe i veien for at du kan ta 2MX (andreklassematte som så og si alle studier som krever spesiell studiekompetanse krever som en del av den spesielle studiekompetansen) på et senere tidspunkt! :) Men det vil kreve mye mer av deg da, fordi 2MX selvsagt bygger på X-modul-matten fra 1.klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Y er lettest, men forskjellen er ikke særlig stor. Etter hva jeg husker var det bare det siste kapittelet i matteboka som ikke var samme pensum, så klassen ble delt i to i 2-3 uker.

Du får generell studiekompetanse hvis du tar Y-matte, men en del studier har 2MX eller mer som opptakskrav (ikke sykepleien), og da må du ha X-matte. Det gjelder bl.a. alle realfagene ved universitetene, medisin, farmasi, maritime studier og ingeniørstudiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...