Gå til innhold

Pålegg til baby?


Åsemor

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed av helsesøster om å gi tuppa brødskive med prim eller leverpostei. Hun spiser nemlig ikke grøt, og hadde gått ned i vekt for noen uker siden, så hun må liksom få i seg litt mat. Det er en uke siden jeg var på kontroll og fikk denne brødskivebeskjeden.

Så var jeg innom helsestasjonen i går, møtte på henne i gangen og pratet bare kort, så sier hun at jeg må variere pålegg endel sånn at hun skjønner at det finnes mange forskjellige smaker her i verden. Så da bør jeg gi mer enn prim og leverpostei da?

Kyllingpostei regner jeg med jeg kan gi, men hva annet? Det er vel mest praktisk med smørepålegg når hun er så liten og ikke har tenner og sånn... (hun er 8 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakki1365380609

Her går det i leverpostei og kyllingpostei og most banan. Jeg synes ikke det haster med å gi flere typer pålegg jeg:o) Jeg er mer opptatt av å gi litt forskjellig frukt og grønnsaker sånn innimellom amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i leverpostei og kyllingpostei og most banan. Jeg synes ikke det haster med å gi flere typer pålegg jeg:o) Jeg er mer opptatt av å gi litt forskjellig frukt og grønnsaker sånn innimellom amming.

Må skrive banan på handlelista, jeg glemmer det hver gang. Det kan jeg sikkert gi i biter til henne også, det var veldig gøy når hun fikk hele bananen selv, men det ble mye klin og stygge flekker. Skal mose litt og ha på brødskiva og.

Jeg tror vel forsåvidt også hun får nok forskjellige smaker med alt hun smaker på i løpet av en dag, men hadde brødskive med leverpostei vært det eneste hun hadde fått smake i løpet av ei uke haddde det jo blitt litt kjedelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ponny1365380855

Div Kaviar (finnes jo så mange forskjellige nå), div smøreoster, makrell i tomat, fiskepudding?

Men enkelte barn vil bare ha leverpostei...det har jeg erfaring med, samme hva jeg prøver blir det ikke spist, bortsett fra leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Div Kaviar (finnes jo så mange forskjellige nå), div smøreoster, makrell i tomat, fiskepudding?

Men enkelte barn vil bare ha leverpostei...det har jeg erfaring med, samme hva jeg prøver blir det ikke spist, bortsett fra leverpostei.

Det er kanskje derfor hun mente jeg burde servere variert pålegg allerede nå, for å unngå at leverpostei blir eneste pålegget i flere år fremover..

Takk for tips, ponny og blomsterløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene mine spiste det du nevner; leverpostei, prim, kyllingpostei, makrell i tomat (nå finnes den jo helt mosa, både i tube og på boks), most banan. For et lite nusk er jo dette et kjempeutvalg!!!!

Ungene mine har heller ikke villet ha grøt (baby-grøt), men alle tre fikk smaken på havregrøt i rimelig ung alder. Da kokte jeg den med halvparten mjølk og vann (2,5 dl av hver), og 1,5 dl havre, og så fikk de noen _små_ dæsjer med syltetøy oppi. Ikke sukker og melk, altså!! Dette er alle tre veldig glade i enda, og småen på vel 1 år kan spise dette til alle måltider!

Han begynte med det da han var ca 6 mnd (brukte kanskje ikke melk, bare vann, ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine spiste det du nevner; leverpostei, prim, kyllingpostei, makrell i tomat (nå finnes den jo helt mosa, både i tube og på boks), most banan. For et lite nusk er jo dette et kjempeutvalg!!!!

Ungene mine har heller ikke villet ha grøt (baby-grøt), men alle tre fikk smaken på havregrøt i rimelig ung alder. Da kokte jeg den med halvparten mjølk og vann (2,5 dl av hver), og 1,5 dl havre, og så fikk de noen _små_ dæsjer med syltetøy oppi. Ikke sukker og melk, altså!! Dette er alle tre veldig glade i enda, og småen på vel 1 år kan spise dette til alle måltider!

Han begynte med det da han var ca 6 mnd (brukte kanskje ikke melk, bare vann, ja...)

Jeg prøvde havregrøt i går, etter tips fra HS om å vente en uke med grøt og så prøve havregrøt. Det var kjempefiasko, men skal prøve igjen med banan, eple eller noe syltetøy oppi tror jeg. Hadde oppi en liten dæsj morsmelkerstatnings-pulver i tillegg til vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg vært litt forsiktig med for søtt pålegg sånn som prim, men det er fordi jeg opplevde flere mødre på barseltreffet som sa når ungene var under 1 år gamle: "h*n liker ikke noe annet enn sjokoladepålegg og syltetøy på brødet"

Jeg hadde ikke introdusert det for noen av mine så jeg skjønte ikke hva de pratet om :o)

Det var mange andre gode forslag her, man kan bruke smøreost også, sånn med bacon og skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg vært litt forsiktig med for søtt pålegg sånn som prim, men det er fordi jeg opplevde flere mødre på barseltreffet som sa når ungene var under 1 år gamle: "h*n liker ikke noe annet enn sjokoladepålegg og syltetøy på brødet"

Jeg hadde ikke introdusert det for noen av mine så jeg skjønte ikke hva de pratet om :o)

Det var mange andre gode forslag her, man kan bruke smøreost også, sånn med bacon og skinke.

Hun har nå spist ei halv skive med baconost på, men jeg syns den virket veldig salt... Hun syns det var veldig godt. :)

Sjokoladepålegg er selvsagt uaktuelt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å prøve seg frem med det meste - foreløpig de myke smørevariantene?

Ville unngått søte pålegg som prim - det får de tidsnok sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å prøve seg frem med det meste - foreløpig de myke smørevariantene?

Ville unngått søte pålegg som prim - det får de tidsnok sans for.

Joda, men vi har ikke så mye pålegg i kjøleskapet, også tenkte jeg litt på hva som var greit med tanke på saltinnhold.

Prim ble vel anbefalt pga j ernet siden hun ikke spiser grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nå spist ei halv skive med baconost på, men jeg syns den virket veldig salt... Hun syns det var veldig godt. :)

Sjokoladepålegg er selvsagt uaktuelt. ;)

Det er ikke noen av de andre som er litt mindre salte da? Philadelpia f.eks.

Flink mor som ikke gir nugatti :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker at jeg moset litt banan og "strøk" utover brødskiva i starten.

Brukte også leverpostei og smøreost og litt makrell i tomat når han ble større.

Men alt dette har du jo fått tips om tidligere.

Nå ga jeg vel heller ikke brødskive så tidlig, men var i full gang med selvlagede middager, most gulrot,potet, broccoli og andre ting. Artig å lage det selv syntes jeg.

Husk at det er bare Litagoprim som er tilsatt jern.

Lykket til....holder på med grøttilvenning selv jeg, og prøvde i går en grøt jeg aldri har sett før, HIPP m/hvete og vanilje, og den så ut til å bli mer akseptert enn Nestle sin grøt :-) heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt banan, servelat, leverpostei, fiskepudding, kaviar (de to siste er litt salte, men ikke gi så mye), servelat, makrell i tomat, frutti fra Nestle (brukt som sukkerfritt syltetøy). Nugatti inneholder forresten mye nøtter, så det er ikke bare sukkeret som er "skummelt" der.

Husk at det er bare den grønne Litago-primen som er tilsatt jern (hun trenger vel jern siden hun ikke spiser grøt).

Biola kan du jo også gi henne (finnes i små hendige drikkeflasker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen var fullstendig hekta på leverpostei da han begynte med brødmat (og er det forsåvidt fremdeles).

Han har alltid likt å få litt pesto (!) på leverposteien. Kanskje litt uortodoks, men i høyeste grad en smaksvariasjon. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg moset litt banan og "strøk" utover brødskiva i starten.

Brukte også leverpostei og smøreost og litt makrell i tomat når han ble større.

Men alt dette har du jo fått tips om tidligere.

Nå ga jeg vel heller ikke brødskive så tidlig, men var i full gang med selvlagede middager, most gulrot,potet, broccoli og andre ting. Artig å lage det selv syntes jeg.

Husk at det er bare Litagoprim som er tilsatt jern.

Lykket til....holder på med grøttilvenning selv jeg, og prøvde i går en grøt jeg aldri har sett før, HIPP m/hvete og vanilje, og den så ut til å bli mer akseptert enn Nestle sin grøt :-) heldigvis

Hipp sin grøt grøsser hun av, og får DEN geipen. Havregrøt er eneste hun svelger, men vil aldri ha mer enn et par-tre skjeer.

Det er litago-primen jeg har kjøpt, sjekka bakpå at det var jern i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Syltetøy, servelat, makrell i tomat m/litt majones smurt oppå (da blir smaken litt mildere), nugatti på lørdager - hihi!

Eller hva med litt stekt kjøttdeig oppå skiva...? *ler, inspirert av middagstråden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...