Gå til innhold

Svai rygg


3ababab

Anbefalte innlegg

Hei. Min datter er svært svai i ryggen. Hun er 10 år. Dette har aldri vært bemerket på helse stasjonen. Magen står rett ut og hun har en kraftig svai i ryggen. Mitt spørsmål er om hun vil kunne få problemer med ryggen senere på grunn av dette, og hva som eventuelt er behandlingen. Finnes det øvelser vi bør gjøre?

Mvh. mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Hos småbarn er det svært vanlig at ryggen er svai, men etterhvert som barna kommer oppover i småskolen blir svairyggen gradvis mindre uttalt. En kraftig svai rygg hos en ti-åring er uvanlig, men jeg vil tenke at kroppen hennes fortsatt er i utvikling, og at svaien etterhvert vil bli gradvis mindre uttalt. Om hun vil få problemer med ryggen senere er det naturligvis vanskelig å si noe sikkert om, men sjansen for at en svai rygg og ryggsmerter har noen sammenheng er liten. Dersom det er slik at bevegeligheten i ryggen er god, og hun bruker kroppen sin godt og naturlig i det daglige vil jeg mene at sjansen for at hun skal få ryggproblemer ikke er større hos henne enn hos alle andre. Det skulle ikke være behov for spesielle øvelser dersom hun er i vanlig god aktivitet, men det er likevel viktig å tenke på enkelte sentrale ting for å hindre vond rygg. Det gjelder f.eks. å venne seg til gode sittestillinger og gode løfteteknikker, og å holde seg i fysisk aktivitet. Frem til 12 års alderen er ryggraden myk og fleksibel, etter 12 års alder stivner den litt til og den stivner litt mer gjennom ten-årene. I denne periden kan det være mer aktuelt å være mer bevisst på ryggøvelser, slik at ryggen beholder mest mulig av sin bevegelighet i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...