Gå til innhold

Hva får 2-åringen deres å drikke?

Anbefalte innlegg

Gjest girasol

Sønnen min var tidligere plaget med jernmangel, og fikk derfor jernekstrakt. Jern opptas svært dårlig i blodet når man drikker melk, så derfor har jeg gitt ham mye juice, mest appelsinjuice, helt siden 1-års alderen. Nå er han 21 mnd. På helsestasjonen har de vært enige i at jeg kunne bytte ut en del av melka med juice.

Men jeg har begynt å redusere på juicen nå, for han er heelt mentalt avhengig av denne juicen, som han maser etter støtt og stadig, og det er jo ikke sunt for tennene med så mye fruktsukker...? Ei heller med all syra for magen sin skyld...?

Hva gir dere ungene deres å drikke i løpet av en dag?

M.v.h.

Fortsetter under...

Jeg har ei jente på 1,5 år. Hun får sjelden kumelk, men av og til morsmelkerstatning på flaske fordi hun liker det så godt... I løpet av dagen drikker hun vann, vann og atter vann. Ellers får hun gjerne en tåteflaske med utvannet eplejuice (ren) nesten hver dag. Appelsinjuice får hun av og til, spesielt til helgefrokosten.

Vann. Hun vil ikke ha melk hjemme, men drikker det noen ganger i barnehagen. Eplejuice en sjelden gang. Brus veit hun ikke hva er, men jeg ser at det sikkert er fordi storebror ikke liker det. ;)

Juice er noe av det verste du kan gi tenna til ungen...

Annonse

Gjest girasol

Går en del i biola blåbær, litt vann og ellers melk. Eplejuice i helger. Min eldste var helt hekta på juice - så vi slutta å kjøpe dette. Hun fikk dårlig matlyst av dette også, og det var et egig mas.

Ja... jeg har også tenkt å kutte ut apelsinjuicen, ser også at han får dårlig matlyst, men har ikke egentlig kobla det til juicen... i utgangspunktet har vi nå begynt å blande juicen mer og mer ut med vann, og gir ham konsekvent vann mellom måltidene, og til middag. Den største utfordringen er frokosten, da er han helt i harnisk hvis han ikke får juice. Dette henger sammen med at jernekstraktet han tidligere fikk, fikk han to ganger daglig, nemlig til frokost og kvelds, og barnelegen annbefalte oss å la ham drikke appelsinjuice sammen med jernet... men nå som vi har kutta jernet, er det ikke like enkelt å helt kutte juicen! Men opplever at vi er på vei... gir ham vann til å begynne med, og blir han veldig lei seg, får han litt utvanna juice etterpå.

M.v.h.

Jeg har ei jente på 1,5 år. Hun får sjelden kumelk, men av og til morsmelkerstatning på flaske fordi hun liker det så godt... I løpet av dagen drikker hun vann, vann og atter vann. Ellers får hun gjerne en tåteflaske med utvannet eplejuice (ren) nesten hver dag. Appelsinjuice får hun av og til, spesielt til helgefrokosten.

mine drikker vann, melk og husholdningssaft (litt) Brus nesten hver helg. Jeg er selv glad i cola...desverre...

Ja... jeg har også tenkt å kutte ut apelsinjuicen, ser også at han får dårlig matlyst, men har ikke egentlig kobla det til juicen... i utgangspunktet har vi nå begynt å blande juicen mer og mer ut med vann, og gir ham konsekvent vann mellom måltidene, og til middag. Den største utfordringen er frokosten, da er han helt i harnisk hvis han ikke får juice. Dette henger sammen med at jernekstraktet han tidligere fikk, fikk han to ganger daglig, nemlig til frokost og kvelds, og barnelegen annbefalte oss å la ham drikke appelsinjuice sammen med jernet... men nå som vi har kutta jernet, er det ikke like enkelt å helt kutte juicen! Men opplever at vi er på vei... gir ham vann til å begynne med, og blir han veldig lei seg, får han litt utvanna juice etterpå.

M.v.h.

"og blir han veldig lei seg, får han litt utvanna juice etterpå."

Sånn at han skjønner at dersom han bare griner lenge nok, får han det som han vil?

Lurt... ;)

Gjest girasol

"og blir han veldig lei seg, får han litt utvanna juice etterpå."

Sånn at han skjønner at dersom han bare griner lenge nok, får han det som han vil?

Lurt... ;)

Min sønn griner seg ikke til noe! Dvs.klart han prøver, men jeg er ikke ettergivende. Men det er jo ikke rart at han blir lei seg når han er vant til å få dette! Det dreier seg om forventninger til rutinene, som han er vant til gjennom 8 mnd! Og som sagt: han får vann først og deretter litt utvanna juice.

Å ta brått fra ham det han regner som sitt morgenrituale vil være det samme som at noen nekter med å drikke kaffe om mårran. Fy flate, da skulle du sett på rabalder da...

M.v.h.

Gjest Shira12

Guttungen min fikk og får vann til vanlig. Juice og andre ting innimellom.

Han fikk også jerntilskudd før, og jeg fikk beskjed om at han skulle drikke litt appelsinjuice rett etter tilskuddet, da hjelpte c-vitaminet kroppen og ta opp jern.

Gjest Shira12

Oj, ser at du skrev lengre ned i tråden om at du viste at appelsinjuice rett etterpå var lurt.

Beklager, ville bare dele erfaring :o)

Vet hvor pyton det er og måtte gi dette tilskuddet.

Får han hard mage av det? Guttungen slet noe fryktelig.

Annonse

Gjest girasol

Guttungen min fikk og får vann til vanlig. Juice og andre ting innimellom.

Han fikk også jerntilskudd før, og jeg fikk beskjed om at han skulle drikke litt appelsinjuice rett etter tilskuddet, da hjelpte c-vitaminet kroppen og ta opp jern.

Ja, det var det vi også fikk beskjed om. I tillegg ble vi fortalt at han ikke skulle drikke melk til de måltidene han fikk jern...

Men det med appelsinjuicen er altså vanskelig å avvenne ham med! Han spør etter det hver eneste morgen. Jeg gir ham litt melk, og han spør etter juice. Jeg gir ham vann, og han spør etter juice... Tror rett og slett det er et stort savn for ham. Men vi må vel sette hardt mot hardt, og heller kjempe noen kamper om mårran. Heldigvis er han glad i vann og! Særlig hvis han får det i vanlig glass ;-)

Egentlig er han ganske så sunn når det gjelder både mat og drikke. Han får aldri brus - med mindre farfaren greier å snike til ham det i et eller annet kaffelag, og aldri godteri utenom lørdag, da blir han så glad når han får en liten sjokoladebit :-)

M.v.h.

Gjest girasol

Oj, ser at du skrev lengre ned i tråden om at du viste at appelsinjuice rett etterpå var lurt.

Beklager, ville bare dele erfaring :o)

Vet hvor pyton det er og måtte gi dette tilskuddet.

Får han hard mage av det? Guttungen slet noe fryktelig.

Om han får hard mage av jerntilskuddet? Nei, han fikk løs mage av det... jeg vet at det kan slå ut begge veier. Noen får hard mage og noen løs. Avføringa var løs og svart ;-\ og jeg er egentlig glad for at vi er ferdig med det!

M.v.h.

Gjest Shira12

Ja, det var det vi også fikk beskjed om. I tillegg ble vi fortalt at han ikke skulle drikke melk til de måltidene han fikk jern...

Men det med appelsinjuicen er altså vanskelig å avvenne ham med! Han spør etter det hver eneste morgen. Jeg gir ham litt melk, og han spør etter juice. Jeg gir ham vann, og han spør etter juice... Tror rett og slett det er et stort savn for ham. Men vi må vel sette hardt mot hardt, og heller kjempe noen kamper om mårran. Heldigvis er han glad i vann og! Særlig hvis han får det i vanlig glass ;-)

Egentlig er han ganske så sunn når det gjelder både mat og drikke. Han får aldri brus - med mindre farfaren greier å snike til ham det i et eller annet kaffelag, og aldri godteri utenom lørdag, da blir han så glad når han får en liten sjokoladebit :-)

M.v.h.

Farfarèr skal gjøre slikt vet du :o)

Vi har hatt en periode nå hvor guttungen abselutt skal ha eplejuice. Jeg har rett og slett sluttet og kjøpe.

Han er en smule sur på meg, men har vi ikke så har vi ikke.

Ellers har jeg ikke så mange gode råd.

Er vanskelig det der når man må ty til ting pga sykdom o.l Ikke alltid så enkelt når man skal slutte etterpå.

Men jeg mener at litt juice gjør ingen skade.*dukker* ;-)

Så lenge de slukker tørsten med vann sånn ellers.

Bra at jernnivået er normalt nå da. Er normalt her også for øyeblikket, og håper det holder seg. Vi pøser på med broccoli, kylling og andre ting med jern i.

Gjest girasol

Farfarèr skal gjøre slikt vet du :o)

Vi har hatt en periode nå hvor guttungen abselutt skal ha eplejuice. Jeg har rett og slett sluttet og kjøpe.

Han er en smule sur på meg, men har vi ikke så har vi ikke.

Ellers har jeg ikke så mange gode råd.

Er vanskelig det der når man må ty til ting pga sykdom o.l Ikke alltid så enkelt når man skal slutte etterpå.

Men jeg mener at litt juice gjør ingen skade.*dukker* ;-)

Så lenge de slukker tørsten med vann sånn ellers.

Bra at jernnivået er normalt nå da. Er normalt her også for øyeblikket, og håper det holder seg. Vi pøser på med broccoli, kylling og andre ting med jern i.

Ja, vi er brokkololikere vi og :-) Og så sverger vi til leverpostei. Ja, det er bra jernnivået er bra nå. Men sånt kan visstnok komme tilbake, så vi må måle blodprosent og jernlager med jevne mellomrom.

Jeg er heller ikke av den fanatiske typen når det kommer til mat og drikke, prøver å være sunne til hverdags OG til fest, men til fest kan vi og skjeie ut litt i tillegg :-) Juice drikker jeg mye av sjøl, så at knærten får det av og til skulle egentlig bare mangle. Men er blitt klar over at det nok har vært i meste laget. Men, men, får håpe han etterhvert "glemmer" hvor avhengig han har vært :-)

M.v.h.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...