Gjest Dolerinnnen Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 hei har ikke adoptert selv men bare lurer litt på dette da jeg vet om en familie som har en adoptivdatter med ukjent fødselsdato. Der var de svært usikre på hvor gammel hun var. hvem er det som gir dem fødselsdato? Og hvordan finner man ut hvilken dato som ligger nærmest? Og hvor nært kan man komme ved tester håper på svar:) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Det vil jeg tro er svært forskjellig, både fra land til land og ikke minst hvor gamle ungene er. Alle har dog fått en fødselsattest før de kommer til Norge, og er en da usikker så kan en ta tester her hjemme, men da må spriket være stort tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiao Tao :-D Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Jo, man feirer den dagen barnet har fått som bursdag i sine adopsjonspapirer. Alle barn har en fødselsdag når de kommer til Norge. Noe annet er om denne datoen er en antatt dato eller en sikker dato. Noen barn har en antatt dato - dvs. fødselstidspunktet er beregnet utifra det man vet om barnet. Myndighetene i landet barnet kommer fra, gir barnet en dato på papiret. Hva kan man da gjøre? Jo, man feirer den dagen man har fått oppgitt som bursdag, og man holder fast på den dagen, og dermed blir det barnets dag. Så kan man når barnet blir voksent og modent evt. ta det opp med barnet at denne dagen ikke er så sikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke tema Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Jeg syns at om det er usikkerhet omkring barnets eksakte fødselsdato så bør adoptivforeldrene ikke snakke med noen om dette. Det angår bare barnet, og kan snakkes om med barnet når det har blitt voksen. Man bør for barnets skyld forholde seg til den datoen som er oppgitt uten diskusjon med familie og venner. Litt på siden av det du spurte om, beklager det altså, men jeg tror ikke det er hyggelig for et lite barn og få slengt til seg at "det er jo ikke sikkert dette er geburstagen din da!" Og det kan fort skje når man prater om det til andre som ikke trenger å vite dette... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolerinnnen Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Jeg syns at om det er usikkerhet omkring barnets eksakte fødselsdato så bør adoptivforeldrene ikke snakke med noen om dette. Det angår bare barnet, og kan snakkes om med barnet når det har blitt voksen. Man bør for barnets skyld forholde seg til den datoen som er oppgitt uten diskusjon med familie og venner. Litt på siden av det du spurte om, beklager det altså, men jeg tror ikke det er hyggelig for et lite barn og få slengt til seg at "det er jo ikke sikkert dette er geburstagen din da!" Og det kan fort skje når man prater om det til andre som ikke trenger å vite dette... jøss at det var så hemmelig ante jeg da virkelig ikke. kanskje ikke lurt å snakke om at barnet er adoptert heller før det er voksent? Hvorfor skulle dette være så hemmelig at barnet har en ukjent fødselsdato? er det like hemmelig at barnet er født av en annen mor også? ser ikke helt forskjellen her 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yljali Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 jøss at det var så hemmelig ante jeg da virkelig ikke. kanskje ikke lurt å snakke om at barnet er adoptert heller før det er voksent? Hvorfor skulle dette være så hemmelig at barnet har en ukjent fødselsdato? er det like hemmelig at barnet er født av en annen mor også? ser ikke helt forskjellen her En liten oppklaring: Noen spørsmål kan for utenforstående på a-forum fort virke mer sensitive enn de egentlig er. Særlig når diskusjonene blir ispedd til dels usaklige kommentarer fra gamle kjenninger. Sånne omganger fører dessverre til at de faste deltakerne trekker seg tilbake herfra og må finne andre fora for å diskutere enkelte problemstillinger. Det er synd, for det er jo ting som kan være greit å lufte, både for de som betrakter adopsjon utenfra og vil lære mer, og for de som står midt inne i prosessen selv. Veldig greit for oss å bli konfrontert med spørsmålene som kommer utenfra, for eksempel. Men dessverre er Internett et offentlig rom på godt og vondt, og vi må tåle til dels sårende kommentarer på det som legges ut her. Hva angår det med fødselsdato, for å svare konkret, så opplever vi det lite problematisk. Det er som med flere av mine voksne innvandrervenner som kom til landet uten papirer. De ble registrert med en fødselsdato da de kom til landet, og den forholder de seg til. Det vil være naturlig for oss å forholde oss til registrert dato også, og det blir feiringsdagen okke som. SElv om det er rart at det kanskje sitter et sett med første-foreldre et annet sted i verden og markerer barnet en annen dato. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiao Tao :-D Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 jøss at det var så hemmelig ante jeg da virkelig ikke. kanskje ikke lurt å snakke om at barnet er adoptert heller før det er voksent? Hvorfor skulle dette være så hemmelig at barnet har en ukjent fødselsdato? er det like hemmelig at barnet er født av en annen mor også? ser ikke helt forskjellen her Neida, ingenting er hemmelig for barnet, men et barn får kjennskap til sin historie i forhold til alder og modenhet. Det er da ikke rimelig å snakke med en 2-åring om alle detaljer i en adopsjonshistorie. Hos oss får de svar etterhvert som spørsmålene dukker opp. Når det gjelder andre mennesker er det rimelig at den holdes "hemmelig" - ikke for vår skyld, men for barnets skyld. Jeg synes det er rimelig at barnet får historien først, så kan han/hun velge hva han/hun vil fortelle omverden på sin måte i sitt tempo. Når det gjelder fødselsdato er det ikke uvanlig rundt omkring i verden at man ikke vet nøyaktig når man er født. I Kina har f.eks. har alle barn felles bursdag den 1. mai 2005. Da feirer man alle barn samtidig. Det er vi i vesten som er spesielt opptatt av fødselsdag og datoer. Min svoger f.eks. vet ikke når han er født - han feirer bursdag 1. januar sammen med mange andre av utenlandsk opprinnelse, og det er helt greit. Vi vet alle at det ikke er dagen han ble født, men spiller det noen rolle. Vi feirer ham alikevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilja (den opprinnelige) Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Jeg syns at om det er usikkerhet omkring barnets eksakte fødselsdato så bør adoptivforeldrene ikke snakke med noen om dette. Det angår bare barnet, og kan snakkes om med barnet når det har blitt voksen. Man bør for barnets skyld forholde seg til den datoen som er oppgitt uten diskusjon med familie og venner. Litt på siden av det du spurte om, beklager det altså, men jeg tror ikke det er hyggelig for et lite barn og få slengt til seg at "det er jo ikke sikkert dette er geburstagen din da!" Og det kan fort skje når man prater om det til andre som ikke trenger å vite dette... Jeg er helt enig med deg. Min erfaring er at _omgivelsene_ ofte er veldig opptatt av dette, ihvertfall i datteren min sitt tilfelle. Hennes fødselsdato er tilfeldigvis 1. januar, noe som ikke går upåaktet hen hos alskens forståsegpåere. "Ja, det er vel bare en SATT dato, det da?" (gjerne sagt med et megetsigende ansiktsuttrykk) Dette har jeg opplevd både fra slektninger, venner og fjernere bekjente, gjerne midt på kjøpesenteret og med jentungens neve i min. (Når jeg tenker etter, så er det vel sesong for dette nå igjen snart..) Hjemme hos oss har dette aldri vært oppe til diskusjon, hennes fødselsdato er hennes like mye som de andre sine. Hvilket selvfølgelig bare skulle mangle! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolerinnnen Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Neida, ingenting er hemmelig for barnet, men et barn får kjennskap til sin historie i forhold til alder og modenhet. Det er da ikke rimelig å snakke med en 2-åring om alle detaljer i en adopsjonshistorie. Hos oss får de svar etterhvert som spørsmålene dukker opp. Når det gjelder andre mennesker er det rimelig at den holdes "hemmelig" - ikke for vår skyld, men for barnets skyld. Jeg synes det er rimelig at barnet får historien først, så kan han/hun velge hva han/hun vil fortelle omverden på sin måte i sitt tempo. Når det gjelder fødselsdato er det ikke uvanlig rundt omkring i verden at man ikke vet nøyaktig når man er født. I Kina har f.eks. har alle barn felles bursdag den 1. mai 2005. Da feirer man alle barn samtidig. Det er vi i vesten som er spesielt opptatt av fødselsdag og datoer. Min svoger f.eks. vet ikke når han er født - han feirer bursdag 1. januar sammen med mange andre av utenlandsk opprinnelse, og det er helt greit. Vi vet alle at det ikke er dagen han ble født, men spiller det noen rolle. Vi feirer ham alikevel. takk, da lærte jeg noe nytt:) at alle kinesiske barn har felles fødselsdag i mai kan jo forklare hvorfor hun jeg vet om som er adoptert fra Kina har fødselsdag den dagen (Hun har ukjent fødselsdato) Men det jeg opprinnelig lurte på var hvor nært man kunne finne ut fødselsdatoen. det er som du sier ikke fordi man er så hysterisk opptatt av å finne riktigfødselsdag, men for å vite hvilket år barnet skal begynne på skolen, hvis det er stort sprik mellom antatt fødselsdato og det barnet ellers viser i modenhet en måned fra eller til har jo ikke så stor betydning, men om det er flere måneder (som i det tilfellet jeg prater om).De bor forresten i et annet land i skandinavia så dere ikke tror at jeg outer ut noen her. Da mente de at hun var minst et halvt år eldre en hva den antatte fødseldatoen tilsa og det hadde jo litt betydning i forhold til skole og andre ting 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1545946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiaotao Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 takk, da lærte jeg noe nytt:) at alle kinesiske barn har felles fødselsdag i mai kan jo forklare hvorfor hun jeg vet om som er adoptert fra Kina har fødselsdag den dagen (Hun har ukjent fødselsdato) Men det jeg opprinnelig lurte på var hvor nært man kunne finne ut fødselsdatoen. det er som du sier ikke fordi man er så hysterisk opptatt av å finne riktigfødselsdag, men for å vite hvilket år barnet skal begynne på skolen, hvis det er stort sprik mellom antatt fødselsdato og det barnet ellers viser i modenhet en måned fra eller til har jo ikke så stor betydning, men om det er flere måneder (som i det tilfellet jeg prater om).De bor forresten i et annet land i skandinavia så dere ikke tror at jeg outer ut noen her. Da mente de at hun var minst et halvt år eldre en hva den antatte fødseldatoen tilsa og det hadde jo litt betydning i forhold til skole og andre ting Etter hva jeg har hørt så forandrer ikke norske myndigheter på datoer medmindre det dreier seg om år. Et halvt år er for lite å komme med, vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1546322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest no, no nick today Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 jøss at det var så hemmelig ante jeg da virkelig ikke. kanskje ikke lurt å snakke om at barnet er adoptert heller før det er voksent? Hvorfor skulle dette være så hemmelig at barnet har en ukjent fødselsdato? er det like hemmelig at barnet er født av en annen mor også? ser ikke helt forskjellen her Jeg er tante til et barn som er adoptert, barnet var ganske stor da det kom til oss. Barnet har hatt en ganske tøff de første leveåra sine. Dette er ting som etterhvert sikkert må bearbeides, det er derfor viktig at vi ikke forteller alle og enhver om det barnet har opplevd. Det er ikke noe hemmelighet for barnet sefølgelig, men det er kansje ikke alt som blir husket. Da blir det helt feil at barnet kansje skal overhøre ting som blir sagt om det i samtaler. Det er naturlig at ikke alt skal være offentlig kjent rundt et barn enten det er adoptert eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211840-hva-gj%C3%B8r-dere-med-bursdager-dere-som-har-barn-med-ukjent-f%C3%B8dselsdato/#findComment-1546857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.