Gå til innhold

17 år og alkohol


Gjest tantepose5

Anbefalte innlegg

Gjest tantepose5

Skal 17-åringer få lov til å feste og drikke alkohol eller skal foreldrene passe på og nekte dem det?

Jeg er tante til en gutt hvor foreldrene vet han fester mye og drikker med kompiser, men de mener det hører med til alderen.

Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er langt fra tenåringsforelder, heller nærmere ungdom selv. Men slik jeg ser det, så er alder bare et tall. At han skal slippes helt løs er jeg ikke enig i, men om han er 17 eller 18 gjør ikke store forskjellen i det lange løp.

De er nok fornuftige foreldre som ser at dette ikke er noe de kan styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meningomalkohol

har selv en gutt på den alderen, og vi sier at vi ikke vil at han skal drikke. vi følger ikke opp utenfor hjemmer sånn at vi trår over i hans private sfære,(vi vil alikevel vite hvor og med hvem han skal) men når han kommer hjem får han ros for å være edru, eller 0 kommentarer om detlukter øl.. er han godt og vel beruset, går han rett på eget rom og sover det av seg. er det over hva vi menerer bra for han, tar vi det opp dagen etter. vi tar selv alkohol som kos og nytelse, men vi fyller ikke forann barna, eller overhode så barn ser det.derimot godt øl til mat, god vin som kos, akevitt til ribba osv. barn får ikke smake hjemme, ikke kompiser heller. her er aldri lov å oppbevare alkohol på rommet, og vi kjøper ikke. vi aksepterer at de prøver seg, men vi aplauderer det ikke. 18 år er grensen, da kan de få lov. men vil alltid forfekte måtehold. det skal komme framtidige barnebarn tilgode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 16ogethalvtåring

Jeg er langt fra tenåringsforelder, heller nærmere ungdom selv. Men slik jeg ser det, så er alder bare et tall. At han skal slippes helt løs er jeg ikke enig i, men om han er 17 eller 18 gjør ikke store forskjellen i det lange løp.

De er nok fornuftige foreldre som ser at dette ikke er noe de kan styre.

foreldre må tørre å være foreldre. sett grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempevanskelig tema. Jeg mener bestemt at det er 18-års grense. Dvs. at det er uaktuelt å kjøpe eller servere alkohol til en 17-åring.

Samtidig vil jeg nok si at "dersom du drikker" må du aldri være redd for å ringe hjem. Alltid bedre å komme hjem uansett i hvilken form du er i.

Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne forklare dette da den tid kommer.

Men forskningen er i hvertfall klar her. De som får lov til å drikke drikker mer og de drikker tidligere.

Det er alkoholproblemer i familien her, så jeg kommer til å være strikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tantepose5

foreldre må tørre å være foreldre. sett grenser.

Det er sånn jeg også tenker, kanskje en ungdom som får fritt spillerom tenker at *ingen bryr seg*? En 17-åring ser ut som en voksen, oppfører seg mye som en voksen, men innimellom kommer barnet fram. Dette barnet trenger foreldre som viser omsorg og som bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...