Gå til innhold

Være hjemme fra skolen når en har vannkopper?


amber sun

Anbefalte innlegg

Noen som vet om man må være hjemme fra skole/barnehage når man har vannkopper?

Det smitter fra 2 dager før utbrudd, er det da verre å gå på skolen når utbruddet er, når man allerede har vært smittefarlig før man vet at man har sykdommen?

Hvor lenge varer vannkopper isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror sykdommen smitter langt tidligere enn bare etpar dager før den bryter ut, det er bl.a. derfor det gjerne sprer seg noe veldig når først noen i barnehagen / klassen har fått den.

Man skal være hjemme til alle utslettene har fått skorpe, altså så lenge man har noen væskefylte blemmer. Noen ganger tar dette lang tid, siden man kan ha utslett på ulike stadier rundt på kroppen.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle;DocumentId=300135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sykdommen smitter langt tidligere enn bare etpar dager før den bryter ut, det er bl.a. derfor det gjerne sprer seg noe veldig når først noen i barnehagen / klassen har fått den.

Man skal være hjemme til alle utslettene har fått skorpe, altså så lenge man har noen væskefylte blemmer. Noen ganger tar dette lang tid, siden man kan ha utslett på ulike stadier rundt på kroppen.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle;DocumentId=300135

Takk for svar. :-)

Hun blir hjemme imorgen, pappa'n kan jobbe hjemme. Så sjonglerer vi med evt. andre nødvendige dager, - godt å ha mormor i nærheten også.

Evt. får hun bli med meg på jobb en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle vannkoppene er tørket inn kan man komme tilbake på skolen. Guttungen brukte vel rundt to uker på å bli kvitt alle vannkoppene, men så fikk han halsbetennelse med 41 i feber som ettersykdom...

"Heldigvis" var det sommerferie!

Lillesøstra hans fikk to vannkopper og var ikke syk i det hele tatt. Skjønte ikke hva de kvisene var før etterpå...

-og svigermor var sykmeldt i 3 uker da hun fikk vannkopper som 50+åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle vannkoppene er tørket inn kan man komme tilbake på skolen. Guttungen brukte vel rundt to uker på å bli kvitt alle vannkoppene, men så fikk han halsbetennelse med 41 i feber som ettersykdom...

"Heldigvis" var det sommerferie!

Lillesøstra hans fikk to vannkopper og var ikke syk i det hele tatt. Skjønte ikke hva de kvisene var før etterpå...

-og svigermor var sykmeldt i 3 uker da hun fikk vannkopper som 50+åring

uææ...

Og jeg som trodde hun hadde hatt vannkopper som baby...da hadde hun 3 prikker - men det må ha vært noe annet.

jaja. Nå er hun FULL av prikker, blemmer og skorper stakkar. Smører med hvitvask og greier. Hun er tapper og fattet, men syns det er dumt.

Nå allierer vi oss med mormor, og bytter på hvem hun er sammen med så lenge det er blemmer.

Men det jeg ikke forstår: når det er så ille å få vannkopper som stort barn/voksen, hvorfor skal vi da unngår å smitte noen? Det er liksom så motsetningsfullt!

Jeg er glad hun får det nå som barn, og ikke senere. Og hvis jeg visste hun ikke hadde hatt det før, ville jeg oppsøkt smitten omtrent, så hun ikke trengte å få det som eldre.

Hvorfor vi da må holde dem hjemme PGA smitte, syns jeg er et paradoks. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uææ...

Og jeg som trodde hun hadde hatt vannkopper som baby...da hadde hun 3 prikker - men det må ha vært noe annet.

jaja. Nå er hun FULL av prikker, blemmer og skorper stakkar. Smører med hvitvask og greier. Hun er tapper og fattet, men syns det er dumt.

Nå allierer vi oss med mormor, og bytter på hvem hun er sammen med så lenge det er blemmer.

Men det jeg ikke forstår: når det er så ille å få vannkopper som stort barn/voksen, hvorfor skal vi da unngår å smitte noen? Det er liksom så motsetningsfullt!

Jeg er glad hun får det nå som barn, og ikke senere. Og hvis jeg visste hun ikke hadde hatt det før, ville jeg oppsøkt smitten omtrent, så hun ikke trengte å få det som eldre.

Hvorfor vi da må holde dem hjemme PGA smitte, syns jeg er et paradoks. Rett og slett.

Fordi det kanskje er noen barn som absolutt ikke tåler å bli smittet av vannkopper? Kreftsyke og andre med nedsatt immunforsvar?

Svigermors mor angret ihvertfall på at hun hadde gjort alt hun kunne for å unngå vannkoppesmitte da ungene hennes var små når hun så hvordan "jenta hennes" plagdes som 50-åring ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det kanskje er noen barn som absolutt ikke tåler å bli smittet av vannkopper? Kreftsyke og andre med nedsatt immunforsvar?

Svigermors mor angret ihvertfall på at hun hadde gjort alt hun kunne for å unngå vannkoppesmitte da ungene hennes var små når hun så hvordan "jenta hennes" plagdes som 50-åring ;-)

Jo, du sier noe der...

Vel, nå er vi ihvertfall sikker på at hun har hatt det. Det er vel det positive som kommer ut av dette. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du sier noe der...

Vel, nå er vi ihvertfall sikker på at hun har hatt det. Det er vel det positive som kommer ut av dette. :-)

Ja, det er greit å være ferdig med det. Jeg hadde det som skolebarn, sammen med lillesøsteren min som er nesten 5 år yngre, og jeg var uten tvil mest plaget av oss to.

Mattelæreren min på ungdomsskolen fikk det sammen med sine barn, og kom utmagret og blek tilbake etter to ukers sykdom. Han var en sånn som _aldri_ var syk eller bortreist, så vi koste oss fælt mens vi hadde vikar for ham. Vi fikk nesten dårlig samvittighet da vi så hvor elendig han så ut etterpå - men bare nesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...