Gå til innhold

16 åring få lov å gå på fest?


moppe

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som nylig er fylt 16, og som har lyst til å reise på fest. Han ønsket sterkt å dra på fest nyttårsaften, noe vi nektet.

Jeg er livredd for å sende han på fest, han har ikke drukket alkohol før og vet jo ikke hvordan kroppen vil reagere.

Han er snill, omtenksom og fornuftig. Er en av de beste i klassen (går grunnkurs i et yrkesretta fag)

Han har aldri ønsket å ut før. Han sitter hjemme bestandig foran pc'n. De ytterst få gangene han ikke har vært hjemme har han vært på data party hos kompiser eller større dataparyer. Uten alkohol.

Han hadde hatt veldig godt av å komme seg vekk fra pc'n og ut sammen med kompiser. Men det at det absolutt må være fest med alkohol skremmer meg. Jeg er fryktelig redd for dette.

Hva syntes andre, eller aller mest: Lar dere /lot dere barna deres gå på fest da de var 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mann 52

Jeg spurte mora mi om å få dra på fest hos dama på nyttårsaften.

Det kunne bli akevitt og øl til maten og konjakk til kaffen.

Heldigvis fikk jeg lov. Vi hadde det så fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syne du skal la ham få lov til å dra men ta en alvorsprat med ham før han drar. Hvis han har holdt seg unna alkohol tidligere er det jo en sjanse for at han holder seg edru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det hjelper mye å nekte han det. Han vil uansett være ute med kompiser noen ganger, og han kommer mest sansynlig til å drikke alkohol før han blir 18.

MEN du kan sette noen grenser. Han er ikke gammel nok til å drikke. Men man kan dra på fest uten å drikke. Sett tid for å komme hjem, og si at du er våken da han kommer. (Evt. at han må vekke deg så du kan skjekke tilstanden)

Og joda, jeg er ikke dum. Forstår jo at nesten alle tester alkohol lenge før de er 18. Men om vi setter klare regler viser all statistikk at de drikker mindre og mer sjeldent.

Om han kommer hjem og har drukket litt tror jeg at jeg ville valgt å overse det. Om han kom hjem klart beruset så blir det ikke flere fester på en stund. Om du sier i fra at alkohol er uaktuelt på forhånd bør vel også det motivere til måtehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt han skal få gå. I denne situasjonen ville jeg være mer redd for at han satt for mye alene foran PC'en, enn for at han skal drikke for mye!

Men jeg ville også forklart han at han fikk gå med frihet under ansvar! Dvs. kommer han full hjem, vil du være strengere neste gang han spør. Legg også en 500-lapp på et lurt sted, slik at han vet han kan ta en taxi hjem dersom han skulle være i en situasjon som han vil fort ut av, og synes det er pinlig å ringe etter dere!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest lille rosinen

Jeg syns en "normal" 16 år gammel gutt bør få lov til å være med på fest sammen med kompiser. Ved å si nei, nekter du han å være en naturlig del av gjengen når det skjer noe kult. En fest er så mye mer enn bare festen. Hvis festen er bra kan det være samtaleemne i flere uker, noe du holder gutten din utenfor så lenge du nekter han å være med.

I forhold til alkohol, så tror jeg at det aller viktigste er hva du har "gitt" gutten på forhånd i forhold til verdier og refleksjon over hva alkohol er, gruppepress, tro på seg selv osv.

Før han skal på fest så snakk med han om det kommer til å være alkohol der, hans holdninger til det osv. Prat om at en øl er ok, men ikke ti. Og når han kommer hjem drita, så ikke skjell han ut for det. Snakk heller med han om det, hvilken opplevelse han hadde av det, og hvilke ønsker han har for neste fest. Det viktige er vel at han lærer å drikke alkohol kontrollert, ikke at han skal være fullstendig avholden (for det er vel i lengden ganske urealistisk).

Ta avstand ved å si at du ikke vil kjøpe alkohol til han, ikke ønsker at han skal ha ubehagelige opplevelser i forbindelse med alkohol osv. Også syns jeg det med å sende med taxipenger var en god ide. Ha en avtale på at du skal ha de pengene tilbake hvis det ikke blir bruk for dem, eventult kvittering for drosjeturen. For den rette ungdommen hadde nok sett sitt snitt til å kjøpe masse alkohol for en 500lapp!

Det er forskjell på å sette grenser og å forholde seg til realiteter i forhold til ungdom og alkohol på en fornuftig måte, men det trenger ikke være motsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nerdish

Jeg synes ikke 16 er tidlig, der jeg kommer fra er det helt normalt at man går på fest fra man er konfirmert, men iallefall 20-30% starter lenge før. Med alkohol.

Når han sitter så mye inne og foran pc'en som jeg får inntrykk av så mener jeg det er mer skadelig enn at han får i seg litt alkohol i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er 16 år selv. Mamma lar meg ikke drikke. eller hun kjøpte en schampis flaske til meg på nyttårsaften men det var et engangstilfelle. Synes du bør la sønnen din få gå på fest, selv om han er på fest så trenger han ikke å drikke. Og det er lov til å utforske. det er bare 2 år til han er 18 og myndig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 16 år selv. Mamma lar meg ikke drikke. eller hun kjøpte en schampis flaske til meg på nyttårsaften men det var et engangstilfelle. Synes du bør la sønnen din få gå på fest, selv om han er på fest så trenger han ikke å drikke. Og det er lov til å utforske. det er bare 2 år til han er 18 og myndig!

Lov å utforske? Er det ikke du som er 16 år og mamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å utforske? Er det ikke du som er 16 år og mamma?

hm jo. hvordan det egentlig? Hvis det er det at jeg er ung så kan jeg fortelle deg at jeg ikke visste at jeg var gravid!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm jo. hvordan det egentlig? Hvis det er det at jeg er ung så kan jeg fortelle deg at jeg ikke visste at jeg var gravid!!!!!!!!!!!!

Hehe, det gjør ikke akkurat saken bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm jo. hvordan det egentlig? Hvis det er det at jeg er ung så kan jeg fortelle deg at jeg ikke visste at jeg var gravid!!!!!!!!!!!!

Visste ikke at du var gravid! Ja, men da forklarer det jo alt....

Grunnen til at man forsøker å holde barn unna alkohol, sex m.m. er jo nettopp at de ikke er modne nok til gjøre de riktige valgene og ta ansvar for sine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thekla84

Jeg syns at han skal få lov å gå på fest. Jeg fikk selv lov å gå på fest da jeg var 16, men det var etter mine foreldres pipe kan du si. Jeg måtte være hjemme til et avtalt tidspunkt, mamma og pappa satt oppe og ventet til jeg var kommet hjem, og jeg måtte ha mobilen tilgjengelig slik at de kunne ringe meg, og slik at jeg kunne ringe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at du var gravid! Ja, men da forklarer det jo alt....

Grunnen til at man forsøker å holde barn unna alkohol, sex m.m. er jo nettopp at de ikke er modne nok til gjøre de riktige valgene og ta ansvar for sine handlinger.

Det er enkelt for deg å si.. Noen ungdommer kan faktisk ta ansvar for egne handlinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amerikafareren

Frihet under ansvar. De har ikke lov a drikke alkohol og du venter pa han nar han kommer hjem. Det setter press pa ham.

Nar de er pa videregaende sa er det naturlig a ga ut med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dilemma

Det kommer helt an på hvordan avkommet er som type, og hvordan kompisene hans er.

Om han har mange fornuftige venner som er omtenksomme, og om de tar vare på hverandre, ville jeg følt meg tryggere.

Du bør også ha en dialog med de andre foreldrene, slik at dere kan ha like regler for ungene.

Jeg var alltid redd da min egen var på fest i den alderen,det var mye uvennskap i ungdomsmiljøet og mye vold og stoff.

Det er mye værre med jenter, de blir ofte fyllet opp og misbrukt av eldre gutter.

Jeg har ikke tall på alle historiene barna kom hjem med, om nabojenter og andre jevnaldrende jenter som ble misbrukte på fest.

Foreldrene visste ingenting om dette.

Med mobilfilmkamera osv foreviges og spres ting ofte videre til andre og nå, ekkelt! Stakkars ungjenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt for deg å si.. Noen ungdommer kan faktisk ta ansvar for egne handlinger!

Ser du virkelig ikke det komiske (tragiske?) i at du argumenterer for at gutten i først innlegg bør få utforske voksenlivet?

Du burde vel ha erfart at uforskning kan få alvorlige følger for barn/ungdommer.

En ting et at det ikke er lett å hindre mindreårige i å drikke. Noe annet er å signalisere at det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke det komiske (tragiske?) i at du argumenterer for at gutten i først innlegg bør få utforske voksenlivet?

Du burde vel ha erfart at uforskning kan få alvorlige følger for barn/ungdommer.

En ting et at det ikke er lett å hindre mindreårige i å drikke. Noe annet er å signalisere at det er ok.

Nå mente jeg å gå på fest ikke drikking!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...