Gå til innhold

Hodeskade hos baby


tigermamma1365380957

Anbefalte innlegg

tigermamma1365380957

Min lille jente på 7mnd lå på gulvet og det tragiske skjedde at en stor unge (4-5 år) kom løpende og hoppet på hodet hennes. Med springfart og joggesko! Hun hylte ganske umiddelbart, så hun har nok ikke besvimt, men det var helt grusomt. Dette skjedde i morges, og vi reiste til legesenteret. Ble der sett på av sykepleier, som sa at vi bare skulle observere at hun ikke var kvalm eller uvanlig søvnig.Hun virker relativt fin i form, men jeg er oppskaket og bekymret. Dette kan jo sammenlignes med å kaste en 20kg stein rett i hodet på en baby (like over venstre øre/tinningen) -jeg nekter å tro at dette kan være greit. Alle sier at det går nok greit, babyer tåler utrolig mye men jeg tenker på alt fra hjerneblødning til hjerneskader og SENSKADER! Hvor sannsynlig tror du det er at hun vil få senskader, og i såfall hva kan være aktuelt, og i hvilken alder? Jeg mares med forferdelig skylfølelse for at hun lå på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bakhodet er værst å få slag mot, tinningen er godt skånet. Du hadde nok merket det nå om hun hadde fått noen skade - da hadde hun blitt uvel. Det må vel gå an å sjekke ang. hjerneblødning på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigermamma1365380957

Bakhodet er værst å få slag mot, tinningen er godt skånet. Du hadde nok merket det nå om hun hadde fått noen skade - da hadde hun blitt uvel. Det må vel gå an å sjekke ang. hjerneblødning på nett.

Tusen takk! Du aner ikke hva dette gjorde for nattesøvnen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angela1365380318

Uff, det hørs voldsomt ut ja. Men det høres jo også ut som om barnet har det fint. Følg nøye med henne de neste dagene, ser du noe unormalt, nøl ikke med å kontakte lege.

Ikke skyld på deg selv, det var et uhell. Barn har godt av å ligge litt på gulvet.

Skulle du merke at hun er litt sein i utviklingen senere, feks kryping, snakking, lære å lese osv. så tenk ikke automatisk det værste, og skyld på denne hendelsen.

Jeg synest det høres ut som om det gikk fint, dere var heldige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner du er oppskaket etter hendelsen, men dersom barnet ikke var bevisstløs eller viste akutte tegn på skade( uten skrik) tror jeg ikke hendelsen har gitt skade av hjernevev som gir senfølger.

Viktigste skade av hodet vil være blødninger, vanligvis i blodårer i hjernehinnene og som etterhvert gir økt trykk i skallen. Det viser seg ved at barnets bevissthet endrer seg,det blir vanskeligere å få kontakt med barnet, det kan komme brekninger og kvalme. Derfor er det vanlig å be om at barnets almentilstand og våkenhet følges i timer/ dager etter hendelsen. Opptrer det symptomer som nevnt ovenfor skal du kontakte lege.

Virker barnet kjekt og motorisk normal er det et godt tegn og tyder på at det ikke har skjeddd noen skade som gir varig men.

Er du i tvil tar du kontakt med lege for evt. spes undersøkelser.eks. ultralyd av hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsessemamma

Skjønner godt at skrekken sitter i deg etter denne hendelsen!! Hørtes forferdelig skummelt ut. Men som de andre svarene du har fått også sier så tror jeg at du kan slappe av med at det har gått bra (hvor utrolig det enn kan virke etter såpass hard medfart direkte mot hodet). Vi opplevde en lignende episode da lillesøster her i huset var bare 2 mnd gammel. Hun satt i vippestol (babybjørn) og et eldre barn (4 år) snublet og falt baklengs over henne. Jeg tror hjertet mitt stoppet et øyeblikk da... jeg fikk dratt det store barnet bort og løftet opp babyen som begynte å hyle! Men lot seg trøste og roet seg ganske raskt. Det var helt grusomt og jeg fryktet det verste, som du, men det gikk bra, jeg dro på helsestasjonen og fortalte om hendelsen og fikk henne undersøkt, men de sa at siden hun skrek med en gang og lot seg trøste og roe og virket i helt utmerket form etterpå så hadde det gått bra og jeg kunne slappe av, de sa at det skulle ganske mye til faktisk og at baby hodet tåler mye.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tigermamma1365380957

Takk for alle svar. Ville bare fortelle at vi tilslutt insisterte på å få en time hos legen. Han kikket på alm.tilstand og undersøkte med tanke på nakkesmerter - og konkluderte med at hun ser fin ut. Han sa også at mht senskader må vi bare håpe på det beste, det er umulig å vite.

Jeg vil anbefale alle i lignende situasjoner til å insistere på legetilsyn! For det første ble jeg endelig beroliget. For det andre kan det være lurt HVIS det skulle oppstå senskader mht erstatning (vi skal fylle ut skademeldingsskjema, ettersom det skjedde i åpen barnehage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...