Gå til innhold

Når det ikke kommer nye tenner etter tannfelling?


KaVa

Anbefalte innlegg

Storegutt har mistet 8 tenner så langt, og alt er såre vel - bortsett fra at han ikke har fått nye tenner etter at de siste to ble trukket. Det er snakk om "nr 2" tennene oppe, hvis dere skjønner. Det er nå over to måneder siden de ble trukket (helt normal tanntrekking - roten var "spist opp" og alt) - og ennå er det absolutt ingen tegn til tennene.

Samtidig har jo fortennene fått bedre plass, og har vokst seg godt til rette , slik at det pr. i dag ikke ser ut som om det er mulig å få ut noen tenner der de gamle ble trukket.

Er dette vanlig? Skal jeg ringe tannlegen?

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnenmin gikk i nesten to år før han fikk hjørnetennene oppe.

Jeg ble litt bekymra etterhvert og tok ham medtil tannpleier. På røntgenbildet lå de så fint der og venta på å komme fram, men altså....to år. Så det går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnenmin gikk i nesten to år før han fikk hjørnetennene oppe.

Jeg ble litt bekymra etterhvert og tok ham medtil tannpleier. På røntgenbildet lå de så fint der og venta på å komme fram, men altså....to år. Så det går an!

Og tennene fikk plass og alt når de var klare for endelig å titte fram? (Skjønner ikke helt hvor de nye tennene skal gjøre av seg, jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det var normalt ja, særlig når tennene har blitt trukket.

Tenner som blir løse og ramler ut av seg selv, er jo blitt løse fordi de nye tennene presser på.

Når tennene har blitt trukket, er det ikke sikkert de nye tennene er klare ennå.

Vent og se, så kommer de nok etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det var normalt ja, særlig når tennene har blitt trukket.

Tenner som blir løse og ramler ut av seg selv, er jo blitt løse fordi de nye tennene presser på.

Når tennene har blitt trukket, er det ikke sikkert de nye tennene er klare ennå.

Vent og se, så kommer de nok etterhvert.

Var litt uklar i forklaringen min: Tennene ble løse, mistet roten og alt og falt ut av seg selv - med litt hjelp av en hyssing (de ble altså trukket, men løsnet og var på vei ut av seg selv).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt uklar i forklaringen min: Tennene ble løse, mistet roten og alt og falt ut av seg selv - med litt hjelp av en hyssing (de ble altså trukket, men løsnet og var på vei ut av seg selv).

mvh

...Og den forklaringen ble enda mere rotete:

Altså: Tennene løsnet på vanlig vis, og da de var løse nok, trakk poden dem med hjelp av en liten hyssing, nøyaktig slik alle de andre tennene datt ut/ble "trukket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig å mangle tenner. En av ungene mine mangler begge "nr.2" oppe, en annen mangler en av dem. Jeg ville tatt kontakt med tannlegen - et røntgenbilde vil avklare situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å mangle tenner. En av ungene mine mangler begge "nr.2" oppe, en annen mangler en av dem. Jeg ville tatt kontakt med tannlegen - et røntgenbilde vil avklare situasjonen.

Takker!

Jeg tror jeg tar en telefon jeg, så får de vurdere hva de vil gjøre med det hos tannlegen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å mangle nr. 2-fortennene. Det blir visst flere og flere som mangler både disse og visdomstennene. Men tannlegen kan lett sjekke det med et røntgenbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er det her også. :o) De to på hver side av fortennene oppe glimrer med sitt fravære mange mnd etter at melketennene der ramlet ut. Regner med de kommer etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tennene fikk plass og alt når de var klare for endelig å titte fram? (Skjønner ikke helt hvor de nye tennene skal gjøre av seg, jeg :-)

Jada, han blei så fin, så :-)

Verre er det med lillesøster, hun har begynt å felle nå og skal få plass til de svære nytennene i den bitte lille truten?!? Det var trangt allerede for melketennene, og akkurat nå ser det mest ut som om tannfeen har slengt inn restlageret på måfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig. Hvis han har tatt røntgenbilder noen gang, og tannlegen ikke har reagert, tror jeg du kan ta det helt med ro.

Tannstillingen i den alderen har gjerne svært lite med hvordan det kommer til å se ut til slutt, å gjøre (og da mener jeg selv uten noen form for regulering).

Sønnen min på 7 har to fortenner oppe og to nede, resten har vært bare luft i mange måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, han blei så fin, så :-)

Verre er det med lillesøster, hun har begynt å felle nå og skal få plass til de svære nytennene i den bitte lille truten?!? Det var trangt allerede for melketennene, og akkurat nå ser det mest ut som om tannfeen har slengt inn restlageret på måfå.

he-he, husker mora mi kom hjem etter besøk hos reguleringstannlegen med lillesøstra mi, og fortalte om røngtenbildene:

"Det så ut som en sammenrast vedstabbel i munnen hennes!"

-hun måtte ha regulering noen år, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, han blei så fin, så :-)

Verre er det med lillesøster, hun har begynt å felle nå og skal få plass til de svære nytennene i den bitte lille truten?!? Det var trangt allerede for melketennene, og akkurat nå ser det mest ut som om tannfeen har slengt inn restlageret på måfå.

*Hehe* Sånn ser det ut i munnen til poden min også! Nede er den ene nye tanna rett og slett helt på innsiden av de andre. Oppe har fortennene gått seg til etter at melketennene på sidene falt ut, men når de nye kommer der blir et traaaaangt ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Sånn ser det ut i munnen til poden min også! Nede er den ene nye tanna rett og slett helt på innsiden av de andre. Oppe har fortennene gått seg til etter at melketennene på sidene falt ut, men når de nye kommer der blir et traaaaangt ja...

Har ei venninne som er tannlege. Hun påstår at kjeven strekkes og vokser når tennene brøyter seg på.

*au!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er det her også. :o) De to på hver side av fortennene oppe glimrer med sitt fravære mange mnd etter at melketennene der ramlet ut. Regner med de kommer etterhvert?

Det er beroligende å høre at flere enn poden har det på det viset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...