Gå til innhold

_Mine_ eller _våre_ barn


org

Anbefalte innlegg

Jeg har ei svigerinne, som er gift med barnas far.

Men hun omtaler _uten_unntak_ barna som "mine" - som i praksis blir sine (dere tok den?).

Selv når mannen sitter ved siden av henne, sier hun _mine_ barn.

Jeg kan da også si mine barn, til f. eks. klassekompiser etc, når jeg snakker med dem, uten at mannen min, barnas far, er til stede.

Men er vi begge der, sier vi _våre_ barn.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Har jeg aldri tenkt over. Kan godt være jeg sier MINE barnn, selv om mannen min er der.

I går da han kom hjem seint fra jobb, kvart over ni, og jeg hadde besøk, sa jeg til ham at DINE døtre vil ikke sove :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er MINE barn når de gjør noe storveies, DINE barn når de ikke er spesielt greie..

Til daglig er de VÅRE! :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var naturlig å sin "våre" barn mens mannen min var tilstede.

Men det avhenger litt av settingen i samtalen, setnings-oppbyggingen, hvem man henvender seg til akkurat der og da, osv...

Men jeg har også lagt merke til at enkelte mennesker har en tendens til å omtale ting som "min" og "mitt" istedet for "vår" og "vårt" selvom "sam-eieren" også er tilstede..

(Huset mitt, bilen min etc..)

Vet ikke om man kan kalle dette en bagatell, en uvane, eller om disse menneskene er mere selvopptatte enn andre?

Eller tenker de rett og slett ikke tenker over det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er MINE barn når de gjør noe storveies, DINE barn når de ikke er spesielt greie..

Til daglig er de VÅRE! :-)

mvh

Nemlig! :o) Når ungene krangler så busta fyker og er generelt uspiselige så er de sin fars barn. Når de er engelbarn og gode og blide er de mine. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri tenkt noe særlig over det, sier mine barn hvis han ikke er tilstede. og våre barn hvis han er der.

Han sier derimot mine, mitt, jeg og ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg aldri tenkt over. Kan godt være jeg sier MINE barnn, selv om mannen min er der.

I går da han kom hjem seint fra jobb, kvart over ni, og jeg hadde besøk, sa jeg til ham at DINE døtre vil ikke sove :-)

samboeren min har en sønn og jeg sier sønnen til samboeren eller hans sønn eller noe sånt. aldri min....

men det kanskje kommer, har bare vært sammen i 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

samboeren min har en sønn og jeg sier sønnen til samboeren eller hans sønn eller noe sånt. aldri min....

men det kanskje kommer, har bare vært sammen i 1 år.

Søsteren min hadde et barn fra før da hun giftet seg. Mannen hadde tre barn fra før. Sammen har de nå fått et til.

Vi var sammen hele gjengen på et arrangement, og min søster ble spurt hvor mange barn "de" hadde. Da sa hun at hun hadde bare to, men at mannen hadde fire. Jeg syntes det ble et rart svar. De har vært gift i fem år. Eldste barn er 13 og yngste snart 1.

Jeg synes det korrekte svaret hadde vært "Vi har fem barn til sammen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min hadde et barn fra før da hun giftet seg. Mannen hadde tre barn fra før. Sammen har de nå fått et til.

Vi var sammen hele gjengen på et arrangement, og min søster ble spurt hvor mange barn "de" hadde. Da sa hun at hun hadde bare to, men at mannen hadde fire. Jeg syntes det ble et rart svar. De har vært gift i fem år. Eldste barn er 13 og yngste snart 1.

Jeg synes det korrekte svaret hadde vært "Vi har fem barn til sammen!"

Min stesønn bor hos oss fast, lite kontakt med mor. Når jeg får spørsmål om hvor mange barn jeg/vi har svarer jeg 4 om det er folk jeg ikke kjenner så godt.

Er det folk jeg kjenner litt svarer jeg at "vi har 3, og sambo har en fra før -så det blir 4 :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min hadde et barn fra før da hun giftet seg. Mannen hadde tre barn fra før. Sammen har de nå fått et til.

Vi var sammen hele gjengen på et arrangement, og min søster ble spurt hvor mange barn "de" hadde. Da sa hun at hun hadde bare to, men at mannen hadde fire. Jeg syntes det ble et rart svar. De har vært gift i fem år. Eldste barn er 13 og yngste snart 1.

Jeg synes det korrekte svaret hadde vært "Vi har fem barn til sammen!"

ja det var veldig rart svart faktisk. det hadde ikke jeg svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri tenkt noe særlig over det, sier mine barn hvis han ikke er tilstede. og våre barn hvis han er der.

Han sier derimot mine, mitt, jeg og ....

samma her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....det hadde jeg ikke hengt meg oppi, hadde heller fokusert på hva hun har å si om barna....deres eller hennes....samma det,,,,vet jo hva hun mener..og noen er jo bare "merkelige" må bare ta dem som de er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kan godt finne på å si "mine" selv om mannen min er til stede. Mener selvsagt ikke noe med det, for meg er det kun en talemåte. Sitter faren ved siden av meg og er med i samtalen ville jeg nok si "våre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omtaler de to største alltid som mine. Og deretter legger jeg til minstemann. Han er min han også men ikke min helt alene, faren får være med innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...