Gå til innhold

Feite unger - Feite foreldre


Gjest En som har tenkt til å leve lenge

Anbefalte innlegg

Gjest Smellfeita

Men du fikk med deg at jeg leste feil? :-)

"..........................................."

Ja, det gjorde jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    51

  • flisa

    30

  • Goliath

    28

  • ShitDiddelyDo

    24

Mest aktive i denne tråden

Ett glass appelsinjuice inneholder mer kalorier enn ett glass cola! Men colaen er jo strippet for alt som heter vitaminer, mineraler og andre ting som er nyttige for kroppen.

Og så er det faktisk slik at kalorier er ikke kalorier. Ikke engang én type kalorier er så enkelt at man uten videre kan sammenlikne den. Karbohydrater i (sukkerfri) juice kommer fra fruktose, mens i brus kommer den fra sukker. Osv.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjorde jeg :)

Bra - da er du ikke så verst intelligent likevel, da? :-)

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er ikke alle som kan noe for at man er overvektig!"

De aller, aller fleste kan noe for det. Det betyr ikke at det nødvendigvis er lett å gjøre noe med, selvfølgelig. Men det du har PLIKT til å gjøre, er å sørge for at dine egne selvdestruktive vaner ikke overføres på barn som ikke har noen mulighet til å velge noe annet.

".........................................."

men ingen har noe med hvordan andre ser ut... får vel være som de føler for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Princess Peach

Og så er det faktisk slik at kalorier er ikke kalorier. Ikke engang én type kalorier er så enkelt at man uten videre kan sammenlikne den. Karbohydrater i (sukkerfri) juice kommer fra fruktose, mens i brus kommer den fra sukker. Osv.

"..........................................."

Ja, sukk. Det skal ikke være enkelt for en stakkar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ingen har noe med hvordan andre ser ut... får vel være som de føler for...

Selvfølgelig.

Jeg leser trådstarter som et dårlig skrevet innlegg om at h*n reagerer på at det er så mange som er åpenbart usunne. Det gjør jeg også, selv om jeg på ingen måte mener at alle overvektige er fæle å se på.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest abrahamsen

men ingen har noe med hvordan andre ser ut... får vel være som de føler for...

Det har vel først og fremst ikke noe med utseende å gjøre. Det er dirkete helsefarlig å være feit. Det e vel derfor prozak mener at det ikke bør overføres til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken

Det er tobakken også - i butikken. Hvis man ikke kjøper inn drittmat, så er det ikke mer tilgjengelig enn tobakken :-)

Jeg er forøvrig enig, for egen del, i at det er vanskeligere å legge om kostholdet enn å slutte å røyke.

"..........................................."

Helt klart, men det går!

Jeg sluttet å røyke for 6 år siden, og nå har jeg lagt om kostholdet. Uten å være fanatisk, for det er sliiitsomt med folk som er oversunne og fanatiske.

Trenger ikke være store forandringen heller for at det skal hjelpe. Så tar jeg det som en bonus at det forsvinner et kilo eller 10 i min sunnere livsstil ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel først og fremst ikke noe med utseende å gjøre. Det er dirkete helsefarlig å være feit. Det e vel derfor prozak mener at det ikke bør overføres til barn.

Korrekt.

"................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken

Ja, hvis jeg faktisk hadde ment noe sånt, så kunne det blitt en lang og...uhm..."interessant"...diskusjon :-)

"............................................."

hehe, ja, denne var jeg skikkelig gira på å fighte med deg om :o)

Det var like før du fikk noen saftige nordnorske uttrykk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ingen har noe med hvordan andre ser ut... får vel være som de føler for...

Man får være som man er når man ikke ble som man skulle. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, denne var jeg skikkelig gira på å fighte med deg om :o)

Det var like før du fikk noen saftige nordnorske uttrykk ;o)

Ka fan? Du skremmer ikke meg med noe jeg selv fikk inn med morsmelken :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken

Ka fan? Du skremmer ikke meg med noe jeg selv fikk inn med morsmelken :-)

"............................................"

Såpass... Nei, da ska det vel sterkere krutt tell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ikke. Så lenge du ikke tåler at jeg stiller spørsmålstegn ved påstandene dine (på perfekt høflig vis), og reagerer med helt usaklige personangrep, så sier det seg selv at det er meningsløst. Forsøk å hold deg til sak, og ikke person, så blir det kanskje intelligent diskusjon ut av det. (Seriøst tips.)

Jeg har ikke forakt for noen ut fra hvorvidt de er overvektige eller ei. Men jeg gidder ikke å være så PK at jeg later som om de fleste overvektige ikke er skyld i det selv. Og jeg gidder heller ikke forsvare omsorgssvikt hvor foreldre overfører dårlig livsstil på barna, bare fordi det selvfølgelig ikke er bare og bare for foreldrene å "skjerpe seg" (legg merke til anførselstegnene...). En spade er en spade, selv om det finnes forskjellige varianter.

"............................................."

Jeg tåler en støyt, jeg Prozak. Og jeg våger å si høyt at jeg opplever deg som kverulerende. Du føler deg åpenbart truffet av min påstand om at flere innlegg her inne vitner om uforstand og forakt for overvektige mennesker. I vrimmelen av innlegg som denne tråden nå etterhvert har fått, virker det meningsløst å skulle finne fram til de spesifikke innleggene som fikk det til å koke i meg. Men for letthets skyld, kan du jo bare lese trådstarters aller første innlegg igjen, og spørre deg selv hvordan ordlyden måtte oppleves for den som ikke helt har klart å ta tak i sine egne problemer knyttet til overvekt.

Jeg etterlyser generelt en mer empatisk språkbruk om overvektige mennesker. Jeg snakker ikke nødvendigvis om dine innlegg. Hvorfor følte du deg så truffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, jeg merket ikke noen abstinenser jeg. Det gikk urovekkende lett. :) Hadde sikkert så mye å tenke på med nok mat og riktig mat og trening at jeg ikke hadde tid til å savne colaen. :)

Sikkert enkelte som hevder at det var helt bort i veggene å ta hodepinetabletter, men det får så være. Abstinensene var hodepine, så sånn ble det.

Bra at det gikk så greit for deg, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Princess Peach

Sikkert enkelte som hevder at det var helt bort i veggene å ta hodepinetabletter, men det får så være. Abstinensene var hodepine, så sånn ble det.

Bra at det gikk så greit for deg, da!

Hvis du hadde vondt i hodet, så gjorde det vel ikke noe å ta hodepinetabletter?

Ja, det er rart, har ikke hatt lyst på cola en eneste gang! Heldigvis berger jeg altså med Pepsi Maxen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler en støyt, jeg Prozak. Og jeg våger å si høyt at jeg opplever deg som kverulerende. Du føler deg åpenbart truffet av min påstand om at flere innlegg her inne vitner om uforstand og forakt for overvektige mennesker. I vrimmelen av innlegg som denne tråden nå etterhvert har fått, virker det meningsløst å skulle finne fram til de spesifikke innleggene som fikk det til å koke i meg. Men for letthets skyld, kan du jo bare lese trådstarters aller første innlegg igjen, og spørre deg selv hvordan ordlyden måtte oppleves for den som ikke helt har klart å ta tak i sine egne problemer knyttet til overvekt.

Jeg etterlyser generelt en mer empatisk språkbruk om overvektige mennesker. Jeg snakker ikke nødvendigvis om dine innlegg. Hvorfor følte du deg så truffet?

Jeg føler meg ikke truffet i det hele tatt. Hvorfor skulle jeg det? Jeg har ikke sagt noe som helst som kan oppfattes av oppegående mennesker som "foraktfullt" eller støtende overfor overvektige.

Jeg kommenterte din påstand om denne forakten, som du skal være ganske "flink" til å lese ut av innleggene i den tråden her. Det gjentas stort sett flere ganger at 1) Det er forståelig at det kan være vanskelig, og 2) Det at det er vanskelig er ingen unnskyldning. Og ingen snakker om at overvektige har andre sjelsevner e.l. enn andre, og det snakkes ikke om "stygge", "ekle" mennesker heller. Så hvor er denne forakten du snakker om?

At 99.9% av de som er overvektige har skylden for dette selv, og kan gjøre noe med det - selv om det for enkelte kan være _veldig_ vanskelig, står jeg for. Det har ingenting med forakt å gjøre. Jeg mener det samme om f.eks røykere.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke truffet i det hele tatt. Hvorfor skulle jeg det? Jeg har ikke sagt noe som helst som kan oppfattes av oppegående mennesker som "foraktfullt" eller støtende overfor overvektige.

Jeg kommenterte din påstand om denne forakten, som du skal være ganske "flink" til å lese ut av innleggene i den tråden her. Det gjentas stort sett flere ganger at 1) Det er forståelig at det kan være vanskelig, og 2) Det at det er vanskelig er ingen unnskyldning. Og ingen snakker om at overvektige har andre sjelsevner e.l. enn andre, og det snakkes ikke om "stygge", "ekle" mennesker heller. Så hvor er denne forakten du snakker om?

At 99.9% av de som er overvektige har skylden for dette selv, og kan gjøre noe med det - selv om det for enkelte kan være _veldig_ vanskelig, står jeg for. Det har ingenting med forakt å gjøre. Jeg mener det samme om f.eks røykere.

"........................................."

Javel, så er jeg "flink" til å lese det jeg leser, da. Selv om jeg har tatt tak i mine egne overvektsproblemer, reagerer jeg fortsatt kraftig når det utvises manglende empati overfor overvektige mennesker. Det er helt riktig at mange innlegg gir uttrykk for at dette er vanskelig. Så er det heller ikke _de_ innleggene jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så er jeg "flink" til å lese det jeg leser, da. Selv om jeg har tatt tak i mine egne overvektsproblemer, reagerer jeg fortsatt kraftig når det utvises manglende empati overfor overvektige mennesker. Det er helt riktig at mange innlegg gir uttrykk for at dette er vanskelig. Så er det heller ikke _de_ innleggene jeg reagerer på.

Ja, jeg reagerer også på manglende empati. Men jeg reagerer også på den typen manglende empati som går ut på at man anklager folk for mangel på empati på tynt grunnlag.

Det må ikke bli så anti-PK å kalle en spade en spade i forhold til overvekt, at vi får like krampaktige holdninger som til f.eks innvandring og kulturforskjeller. Vi ser alle hvordan det har gått, og går det samme veien med overvekt så vil problemet aldri løses i noen grad.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg reagerer også på manglende empati. Men jeg reagerer også på den typen manglende empati som går ut på at man anklager folk for mangel på empati på tynt grunnlag.

Det må ikke bli så anti-PK å kalle en spade en spade i forhold til overvekt, at vi får like krampaktige holdninger som til f.eks innvandring og kulturforskjeller. Vi ser alle hvordan det har gått, og går det samme veien med overvekt så vil problemet aldri løses i noen grad.

"........................................."

Du er jo inne ved sakens kjerne her: Overvektsproblemer overvinnes ikke ved at man stadig blir bombardert med kommentarer om at den finnes. Overvektige mennesker er høyst klar over at de er overvektige. Ikke alle har like god innsikt i hvorfor de ble slik.

De som lever godt med sin overvekt, kan jo bare fortsette med det. Men de som ikke lever godt med den, ikke trenger flere stener til byrden de allerede bærer.

Det er NOK SNAKK om overvekt i alle medier. Det bidrar ikke til å hjelpe dem det gjelder. Tvert imot. DET er mitt hovedpoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...