Gå til innhold

Revebjelle


memorex

Anbefalte innlegg

er jo giftig.

Men hvordan?

Er det greit så lenge man ikke spiser blomsten?, kan den ikke tas på? etc.

Naboen har plantet flere, men var ikke obs på at den er giftig- hun ville gjerne vite om hun burde kvitte seg med den (de har selv små barn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du søker på Digitalis Purpurea som er dte latinske navnet så vil du finne en del artikler.

Planten ER giftig og det er en plante som er basis for hjertemedisin. Den er faktisk dødelig og bør ikke brukes som en medisinurt.

PLanten er helt nydelig med de vakre klokkene, men personlig ville jeg ikke plantet den i en hage hvor barn kunne fått tak i den. Men om barn får beskjed om at den er dødelig så kanskje de holder seg unna? Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, men unger er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på Digitalis Purpurea som er dte latinske navnet så vil du finne en del artikler.

Planten ER giftig og det er en plante som er basis for hjertemedisin. Den er faktisk dødelig og bør ikke brukes som en medisinurt.

PLanten er helt nydelig med de vakre klokkene, men personlig ville jeg ikke plantet den i en hage hvor barn kunne fått tak i den. Men om barn får beskjed om at den er dødelig så kanskje de holder seg unna? Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, men unger er forskjellige.

Ja, har funnet mange sånn sider, men ingen sier noe om hvordan man må passe seg for den. Men ellers takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har funnet mange sånn sider, men ingen sier noe om hvordan man må passe seg for den. Men ellers takk!

Det viktigste er å tenke på at det er forskjell på giftig som gir ubehag i form av oppkast eller plagsomme utslett, og en plante som denne her som kan være dødelig. Kanskje denne siden kan hjelpe http://www.shdir.no/vp/template/ver1-0/print.jsp?articleId=10504&sectionId=330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele planten er giftig. Den virker på hjertet. Det er ikke farlig å ta på den.Du kan ringe giftinformasjonssentralen på tlf 22 59 13 00. Det er en døgnåpen telefon.

Siden det finnes så mange forskjellige gitige planter ville jeg satset på å forklare at noen ikke må spises heller enn å rydde hagen for dem. Hvem tenker vel over at barn faktisk kan bli mildt forgiftet ved å spise på ei tomatplante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, den er kjempe giftig -den er verre enn gullregn som de fleste har stor respekt for.

Den er ikke giftig å ta på, men veldig farlig å spise.

2-3 blomster er nok til å få hjerteforstyrrelser.

Men den smaker fryktelig bittert, og sjansen for at et barn vil tygge og svelge en "farlig mengde" er vel heller liten. Men hvorfor ta sjansen...

Når det er sagt er det mange hage-planter som er i samme kategori, og som folk ikke er klar over hvor giftige de egentlig er.

Lurt å sjekke opp ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang jeg har hørt om noen som planter revebjelle. Fine er de jo, men har ikke hørt om dem som hageblomster likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har hørt om noen som planter revebjelle. Fine er de jo, men har ikke hørt om dem som hageblomster likevel.

Du får kjøpt dem på hagesentra og som frø. Også i ulike farger.De er utrolig vakre, men så farlige at jeg ikke tør ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...