Gå til innhold

Nattamming


happygirl

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 8 dager som i natt sov fra ca 24 til 05.30. Jeg hadde stilt vekkerklokka på 02.30 for å amme ham, men han sov som en drøm og jeg ville ikke vekke ham, og la meg til å sove igjen. Han våknet av seg selv klokka 05.30 og klynket litt. Ammet ham i nesten 45 minutter og la ham. Da sov han godt videre noen timer.

Burde jeg ha vekket ham på natten for å amme ham, eller kan en nyfødt godt sove 5-6 timer i strekk på natten uten mat? (han våknet jo ikke...)

Kan legge til at ham spiser 6 måltider om dagen, og ligger mellom 20 og 50 minutter ved brystet hver gang.

Har jeg bare et veldig "snilt" barn, eller???

Håper noen kan svare meg....

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Happygirl!

Min tulle er nå 4 1/2 mnd. Hun fikk en nattmåltid til hun var ca. 3 mnd. Slik jeg erfarte matingen, så regulerer barnet dette selv.( Selv om barnepleier og helsesøster stresser dette. Unødig spør du meg) Tro meg, er barnet sulten så sier det ifra! Selv om det er natt. Nå kan hun sove fra ca 2230 til 0900 uten å få mat. Hun sover som bare det, så vi er nok i den heldige kategorien som har fått "snille" barn.

Mitt råd, slapp av og la barnet styre matingen selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Happygirl!

Min tulle er nå 4 1/2 mnd. Hun fikk en nattmåltid til hun var ca. 3 mnd. Slik jeg erfarte matingen, så regulerer barnet dette selv.( Selv om barnepleier og helsesøster stresser dette. Unødig spør du meg) Tro meg, er barnet sulten så sier det ifra! Selv om det er natt. Nå kan hun sove fra ca 2230 til 0900 uten å få mat. Hun sover som bare det, så vi er nok i den heldige kategorien som har fått "snille" barn.

Mitt råd, slapp av og la barnet styre matingen selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Happygirl!

Min tulle er nå 4 1/2 mnd. Hun fikk en nattmåltid til hun var ca. 3 mnd. Slik jeg erfarte matingen, så regulerer barnet dette selv.( Selv om barnepleier og helsesøster stresser dette. Unødig spør du meg) Tro meg, er barnet sulten så sier det ifra! Selv om det er natt. Nå kan hun sove fra ca 2230 til 0900 uten å få mat. Hun sover som bare det, så vi er nok i den heldige kategorien som har fått "snille" barn.

Mitt råd, slapp av og la barnet styre matingen selv.

Lykke til!

Hvis barnet legger på seg normalt, tror jeg ikke det skulle være nødvendig å vekke ham om natten hvis han ikke våkner av seg selv. Min lille gutt er nå 3 månder og har enda ikke hatt en våkenatt, han har sovet mellom 8 - 13 timer i strekk fra dag 1. Man hører så mye om nattevåk at man tror det skal være slik, men det er slettes ikke alle barn som våkner om natten. Jeg tror du trygt kan nyte søvnen og slutte å bekymre deg, vi er nok av de heldige som har fått barn med gode sovehjerter, hadde de vært sulten hadde de nok sagt fra!

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke var for tidlig født, og ikke har hatt spesielle problemer med å gjenvinne fødselsvekten, synes jeg absolutt ikke du skal vekke ham om natten. Bare vær glad til om han allerede klarer å gjøre forskjell på dag og natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke var for tidlig født, og ikke har hatt spesielle problemer med å gjenvinne fødselsvekten, synes jeg absolutt ikke du skal vekke ham om natten. Bare vær glad til om han allerede klarer å gjøre forskjell på dag og natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anette Huitfeldt

Kjære Happygirl. Du har allerede fått mange gode svar. En grei indikasjon på om han får nok melk er å telle antall avføringer og våte bleier over en periode på 24 timer.Barn som er under 6 uker og har 2-5 avf. og ca. 6 våte bleier i løpet av 24 timer får som regel nok mat. En vektkontroll på helsestasjonen vil også gi deg en pekepinn på om vekten går tilfredsstillende oppover.Det anbefales å amme minst 8 ganger i døgnet men noen barn trives utmerket på færre måltider, sover godt og går opp i vekt i tillegg til at mor opprettholder melkeproduksjonen. Lykke til videre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Anette Huifeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Happygirl. Du har allerede fått mange gode svar. En grei indikasjon på om han får nok melk er å telle antall avføringer og våte bleier over en periode på 24 timer.Barn som er under 6 uker og har 2-5 avf. og ca. 6 våte bleier i løpet av 24 timer får som regel nok mat. En vektkontroll på helsestasjonen vil også gi deg en pekepinn på om vekten går tilfredsstillende oppover.Det anbefales å amme minst 8 ganger i døgnet men noen barn trives utmerket på færre måltider, sover godt og går opp i vekt i tillegg til at mor opprettholder melkeproduksjonen. Lykke til videre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Anette Huifeldt

Det er mange babyer som ikkje har avføring kvar dag sjølv om dei får nok mat. Min første datter hadde 3-8 pr.dag,min andre datter kunne gå ei veke uten avføring i det heile tatt.Begge hadde heilt normal vekt.Ikkje vekk babyen,nyt at du får sove(Viss den legger nok på seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...