Gå til innhold

antidepresiver og amming


levis

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 30 år gammel nybakt mamma med en bekymring. De siste 10 årene har jeg jevnlig brukt antidepresiver - går nå på medikamentet Fevarin, som er et av de såkalte SSRI-medikamentene. Jeg hadde klart å slutte da jeg ble gravid, men svangerskapet førte til at jeg måtte begynne igjen. Jeg greide meg på en lav dose gjennom graviditeten, 50 mg. per dag. Jeg snakket i denne forbindelse både med min gynekolog/fødselslege og med en psykiater - begge forsikret meg om at dette var OK for barnet. Etter fødselen forsøkte jeg å trappe helt ned, noe som førte til nye plager og jeg er nå tilbake på normaldose - 100 mg per dag. Gynekologen min mener at dette er OK i forbindelse med amming - jeg har fullammet i 4-5 mnd., og har nå begynt med noe fast føde. Barnet virker svært friskt og harmonisk. Hun spiser masse, sover bra og er en utrolig blid og fornøyd jente. Likevel er jeg bekymret og ville sette stor pris på om noen med erfaringer med dette - profesjonelle eller andre med samme problemer - ville svare meg.

Hilsen Levis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gro Nylander, overlege

Mange kvinner som trenger medisiner mot depresjon er bekymret for at barnet skal få i seg stoffet gjennom morsmelken. Heldigvis er de fleste midler ok å bruke selv om man er gravid eller ammende, men det bør sjekkes opp i hvert enkelt tilfelle. Du bruker Fevarin som består av stoffet Fluvoxamin. Dette stoffet går i liten grad over i mormselken, man regner med at et fullammet barn får i seg bare 1/2 prosent av mors dose. Det er ikke forsket mye på dette stoffet, men den rapporten jeg sitter med foran meg fant ingen virkning på spedbarn som fikk i seg litt av stoffet gjennom melken. Det stemmer jo godt med det du forteller med utviklingen hos barnet ditt. Lykke til videre! Beste hilsen GN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...