Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles

Anbefalte innlegg

Gjest hva mener du?
Skrevet

Hvorfor skal den det? Nå ble jeg irritert.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Qwerty2

46

• keinstein

20

• Dorthe

19

• Prozak

15

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syns det er helt OK, jeg har en venninne som for tiden må benytte seg av denne muligheten. Hun og mannen lever stramt på dette med små barn. Alle har rett til et verdig liv også de som av en eller annen grunn ikke har jobb eller andre steder de kan få lønn fra.

Skrevet

Typisk norskt...Få mere penger av å ikke gjøre noe, enn å jobbe ræva av seg.

Gjest hva mener du?
Skrevet

Typisk norskt...Få mere penger av å ikke gjøre noe, enn å jobbe ræva av seg.

Om jeg ikke hadde hatt jobb ville jeg prøvd å få ekstravakter eller være ringevikar et sted (barnehage eller aldershjem).

Gjest josefine1
Skrevet

Jo jeg syns det er greit, vel og merke for de som virkelig trenger det. Men de som snylter må siles ut, for det er nok av dem også.

Det har da vært mange eksempler fremme som ufrivillig havner opp som sosialklienter, og de har jammen lite å stille opp med når barn og familien generelt skal fungere i hverdagen .....

Skrevet

Jeg lurer virkelig på hva de tenker på og med. Hvis sosialstønaden skal være på kr 10 000 i mnd er det en god del mennesker det rett og slett ikke vil lønne seg å jobbe for. Og en god del som vil slite med å få ansatt folk...

Så høy sosialstønad er ikke mindre enn hårreisende, demotiverende og ødeleggende for samfunnet, mener jeg.

Skrevet

Doblingen av sosialstøtten skal være knyttet til en velferdskontrakt, som forplikter at mottakeren skal være mer aktiv, visstnok. Ideen er at sosialmottakeren skal belønnes for IKKE å "sitte på ræva" (som Yellow skriver) - men derimot belønnes for aktivitet.

Dersom man ikke fyller denne kontrakten, vil man også miste de ekstra pengene.

Skrevet

Enig med deg. Norge kommer til å gå dukken snart. Alle skal få få få få få få men ingen gidder jobbe for det lengre!

Jeg jobber ræva av meg for 11000 cash i mnd, hvorfor det egentlig om jeg kan få 10000 cash uten å gjøre en dritt og bare kose meg??

Har alltid hatet sosialstønadsdritten, men nå vurderer jeg å drite i det normale livet og dra dit og be om penger jeg også.

Skrevet

Doblingen av sosialstøtten skal være knyttet til en velferdskontrakt, som forplikter at mottakeren skal være mer aktiv, visstnok. Ideen er at sosialmottakeren skal belønnes for IKKE å "sitte på ræva" (som Yellow skriver) - men derimot belønnes for aktivitet.

Da burde de kalle det "arbeid for trygd" eller noe tilsvarende da, ikke sosialstønad. Leser at den ikke skal være behovsprøvd, og derfor vil komme på toppen av barnetrygd, bosøttet og andre ordninger man har fra før. Man kan jo etter hvert få en fin inntekt uten å jobbe....

De sier at det skal motivere til å få flere ut i jobb, men alvorlig talt, hvem blir motivert til å jobbe når man får 10 000 for å ikke gjøre det? Å gå på skole eller "aktiviseres" på annen måte er ikke det samme som å arbeide for lønna, og gir en helt annen frihet enn det å arbeide gjør.

Hvem skal være rengjøringshjelper og gjøre annet lavtlønnsarbeid nå? Eller rettere sagt: hva kommer dette til å gjøre med lønnsnivået i Norge? Det skremmer meg virkelig at regjeringen tror at økt sosialstøtte er veien å gå for å få flere i arbeid!

Skrevet

Men hvor mange kjenner du..som etter husleie, strøm og forsikringer ( og for enkelte barnehage) sitter igjen med 10.000 i mnd?...og det på egentlig å ikke gjøre noen ting?..Skulle gjerne ha gått litt på skole og kosa meg jeg, med 10.000 til forbruk pr.mnd.

...(for regner med at hvis dette skal ha noe for seg, så dekker de disse tingene de også pr. idag dekker)

Jeg gikk på sosialstønad i 2 mnd når jeg ble skilt ( tok laaang tid med overgangsstønaden, og må jo si at jeg hadde myyye mere å leve for på sosialstønad enn på overgangsstønad....Nå jobber jeg fult, og har ikke mange kronene mere..

Sykt spør du meg!

Skrevet

Det må jo være et godt tiltak å øke satsene forutsatt at mottaker inngår forpliktende avtale om å forsøke å komme seg ut av den vanskelige situasjonen.

Størrelsen på beløpet kan jo diskuteres, men selve tanken bak tiltaket, er ikke uten videre så dum.

Gjest Trøndera
Skrevet

Enig med deg. Norge kommer til å gå dukken snart. Alle skal få få få få få få men ingen gidder jobbe for det lengre!

Jeg jobber ræva av meg for 11000 cash i mnd, hvorfor det egentlig om jeg kan få 10000 cash uten å gjøre en dritt og bare kose meg??

Har alltid hatet sosialstønadsdritten, men nå vurderer jeg å drite i det normale livet og dra dit og be om penger jeg også.

"Lotto-bygda Verdal i Trøndelag er den som betaler desidert minst i sosialstønad. 3.000 kroner i måneden er det du sitter igjen med til mat og klær når utgifter til tak over hodet og andre nødvendigheter er trukket fra."

Du kunne jo prøvd å leve på dette i en mnd.

Skrevet

"Lotto-bygda Verdal i Trøndelag er den som betaler desidert minst i sosialstønad. 3.000 kroner i måneden er det du sitter igjen med til mat og klær når utgifter til tak over hodet og andre nødvendigheter er trukket fra."

Kjenner folk som er single, bor og jobber i oslo, som etter at alle regninger er betalt ikke har så mye mere enn det igjen.

Skrevet

Da burde de kalle det "arbeid for trygd" eller noe tilsvarende da, ikke sosialstønad. Leser at den ikke skal være behovsprøvd, og derfor vil komme på toppen av barnetrygd, bosøttet og andre ordninger man har fra før. Man kan jo etter hvert få en fin inntekt uten å jobbe....

De sier at det skal motivere til å få flere ut i jobb, men alvorlig talt, hvem blir motivert til å jobbe når man får 10 000 for å ikke gjøre det? Å gå på skole eller "aktiviseres" på annen måte er ikke det samme som å arbeide for lønna, og gir en helt annen frihet enn det å arbeide gjør.

Hvem skal være rengjøringshjelper og gjøre annet lavtlønnsarbeid nå? Eller rettere sagt: hva kommer dette til å gjøre med lønnsnivået i Norge? Det skremmer meg virkelig at regjeringen tror at økt sosialstøtte er veien å gå for å få flere i arbeid!

Jeg sier ingenting om det du spør om, fordi jeg ikke vet hvordan denne støtten skal løses i praksis. Det eneste jeg vet, er det jeg skrev. Om dette er riktig framgangsmåte, eller ikke, har jeg ikke tatt stilling til.

Når det blir framlagt hvordan dette er tenkt, mer enn bare den "skissen" som blir referert i media, kan jeg ta stilling til om jeg synes dette er OK eller ikke.

Skrevet

Men hvor mange kjenner du..som etter husleie, strøm og forsikringer ( og for enkelte barnehage) sitter igjen med 10.000 i mnd?...og det på egentlig å ikke gjøre noen ting?..Skulle gjerne ha gått litt på skole og kosa meg jeg, med 10.000 til forbruk pr.mnd.

...(for regner med at hvis dette skal ha noe for seg, så dekker de disse tingene de også pr. idag dekker)

Jeg gikk på sosialstønad i 2 mnd når jeg ble skilt ( tok laaang tid med overgangsstønaden, og må jo si at jeg hadde myyye mere å leve for på sosialstønad enn på overgangsstønad....Nå jobber jeg fult, og har ikke mange kronene mere..

Sykt spør du meg!

Før dette forslaget blir lagt fram i sin helhet, og vi får vite hvordan det er tenkt at det skal fungere, tar jeg ikke stilling til om dette er OK eller ikke.

Gjest Trøndera
Skrevet

Kjenner folk som er single, bor og jobber i oslo, som etter at alle regninger er betalt ikke har så mye mere enn det igjen.

Det er faktisk veeeldig stor forskjell på bokostnad i Oslo i forhold til Verdal.

Skrevet

Det er faktisk veeeldig stor forskjell på bokostnad i Oslo i forhold til Verdal.

Ja, men summen av det man sitter igjen med pr. mnd er den samme, og jeg syns det blir feil når man faktisk kan sitte i årevis og gjøre ingenting for velferdsnorge og motta like mye som folk som jobber og betaler skatt.

Gjest hva mener du?
Skrevet

Et familiemedlem er alenemor og får diverse støtteordninger. Hun har barn i SFO, barnehage, studerer selv, eier hus og bil og har mer igjen når regninger er betalt enn oss. "Oss" er en småbarnsfamilie der mor jobber litt for å få endene til å møtes, selv om hun enda er i utdanning. Far jobber fulltid. Vi har ikke råd til egen bolig og må derfor leie. Vi har det stramt økonomisk, men vi klarer oss da.

Skrevet

Før dette forslaget blir lagt fram i sin helhet, og vi får vite hvordan det er tenkt at det skal fungere, tar jeg ikke stilling til om dette er OK eller ikke.

Nja...er jo ikke umulig at de også her gir med en hånd, for så å ta tilbake med den andre...sånn at det i sum ikke vil endre seg så mye....Er tross alt politikkere vi snakker om

:-)

Skrevet

Var student på høyskole i tre år med 6000 mnd. Hadde samtidig lån på både bilen min og 3500 til studentskipnaden,for å ikke snakke om bokutgifter etc, så JA jeg har levd på lite beløp jeg og - og det GIKK"

Få deg arbeid - eller til og med hobbyvirksomhet kan gi fortjeneste for den som GIDDER!

Ikke klag hvis du ikke gidder å jobbe. Er du syk får du uføretrygd, så sosialstønad er for de som ikke GIDDER!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...