Gå til innhold

Ny mamma trenger råd!


Paloma

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå er gutten min blitt tre uker, og de siste 3-4 dagene har ammingen voldt problemer.

Jeg fikk allerede på sykehuset advarsel om at jeg kom til å bli sår, fordi jeg har innovervendte brystvorter som visstnok gjør at babyen suger på et utsatt område. Dessuten er brystet vanskelig å få tak på, og glipper ut igjen når gutten tar en liten pause. Dette forårsaker anspenthet hos meg, for det gjør så vondt hver gang han tar nytt tak, og selvfølgelig også frustrasjoner for gutten,

De siste 2 dagene har jeg pumpet og gitt flaske, og brukt brystskjold innimellom. Det fungerer helt fint, gutten tar flasken som en fryd, og brystskjoldene gjør det lettere for ham å få tak. Når jeg ammer direkte tar det lang tid, opptil to timer, og enda gaper min lille fugl etter mer, Er det vanlig for et så lite barn?

Men nå lurer jeg på om jeg egentlig gjør oss en bjørnetjeneste, jeg er redd han vil 'glemme' å suge direkte fra puppen, siden det er så mye vanskeligere, og da er jo halve vitsen med ammingen borte for meg, da er det ikke enkelt og greit lenger, med evig sterilisering etc,

Jeg bruker ammeinnlegg i ull, lufttørker og smører brystvortene med melk. Jeg vil ikke amme til blodet renner med påfølgende brystbetennelse, så her er gode råd dyre!

Håper noen tar seg tid til å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må jeg jo gratulere med poden:o)) Har vært på ferie så er litt bakpå her *s*

Jeg slet med akkurat de samme tingene, men fikk tak i noe som heter Perubalsam (apoteket) som reddet brystvortene og ammingen - det lukter ikke spesielt godt, ser ut som tjære og du må vaske deg før amming - men balsamen gjorde underverker:)

Du kan jo prøve deg frem...og du....la ikke ammingen bli så mye pes og smertefullt at du ikke klarer å nyte spebarnstiden - den går fortere enn du kanskje tror akkurat nå!

*klem* fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem. Jeg bruker brystskjold og syns det hjelper.

I perioder bruker jeg ikke brystskjold. Virker ut som jenta mi helst vil suge på selve puppen. Tror det er lettere for henne enn brystskjoldet.

Blir du sår slik at du ikke kan amme er jo det verre enn om du må bruke brystskjold.

Jeg måtte bruke brystskjold hele tiden de første ukene fordi brystvorten var for lite "struttende" og vanskelig å få tak i for babyen. Nå har babyens suging hjulpet til slik at jeg stort sett kan la henne suge direkte på puppen.

Kanskje det retter seg etterhvert for deg og :o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paloma!

Jeg føler med deg! Hadde såre brystvorter jeg også. Prøvde med lufttørking og klemmme ut melk og smøre utover. Dette hjalp av og til. Var innom Apotekt for gode råd, fikk der en salve som heter; Lansinoh. Den har fungert kjempebra! Bare smøre på etter hver amming eller ved behov, og trengs ikke å fjernes ved neste amming. Og den inneholder 100 % naturlige stoffer.

God bedring og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre Paloma.har du hatt kontakt med helsesöster etter at du kom hjem fra sykehuset? Kanskje hun kan hjelpe deg med å finne en stilling som er bedre. Bruker du 2 timer på et ammemåltid og barnet ikke virker fornöyd så burde du få helsesöster til å observere ammingen for muligens å kunne gi deg noen gode råd.Om du har flate brystknopper så behöver det absolutt ikke gjöre noe, men det er måter å legge barnet til brystet på, som kan väre mere gunstig for deg enn for andre. Har du prövd stillingen med å holde barnet under armen , slik som ved tvilling amming? Da vil barnets hode hvile i din hånd og når det har godt tak så stötter du under din hånd med en pute. Stimuler barnet til å gape höyt ved å kile leppene med brystknoppen , oppover og nedover. Pass også på at brystet ikke er for spendt når du legger til slik at barnet klarer å gape over endel av det brune.Du kan også pröve å pumpe deg litt för du ammer slik at brystknoppen kommer mere ut. Ved å bruke brystskjold og flaske, kan barnet lett bli sugeforvirret og ikke ville ta brystet etter en stund. Brystskjold kan også före til nedsatt melkeproduksjon på sikt om du ikke pumper deg fordi brystet ofte ikke blir godt nok tömt. Det viktigste er da at du er klar over dette og hörer etter om barnet tydelig svelger og at brystet er mykere etter amming.

En konsultasjon på internett erstatter ikke en konsultasjon hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...