Gå til innhold

Føler meg nesten skitten!!


Gjest Blod til overs.

Anbefalte innlegg

Har du link til den artikkelen i Wikipedia?

Jeg vil tro legene velger å ikke ta sjanser, men heller gi mer blod enn strengt tatt nødvendig for å overleve?

Man gir ikke mer blod enn høyst nødvendig. Dette pga fare for komplikasjoner og kanskje litt fordi blod er mangelvare.

Det vil si hvis du i utgangspunktet har en hemoglobinverdi (blod"prosent") på 15.5, og blir lagt inn pga blødning og faller til 7.0, vil du kanskje få så mange enheter som trengs for å få deg opp på 10. Resten lar man kroppen ordne på egenhånd sakte og sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    47

  • meg__123!

    27

  • cecily

    12

  • citygirl

    10

Mest aktive i denne tråden

http://no.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vitner

Jeg ville dog sjekket fakta litt grundigere før jeg hadde tatt det for god fisk, det ser ut som hele artikkelen er skrevet av en JV (ved formulering, utelating, og ikke minst meget positive omtalen om blodoverføringen)

Det er faktiskt et snev av sannhet i det der - takket være Jehovas Vitner har man funnet fram til en del blodsparende prosedyrer under kirurgi (alternative operasjonsteknikker) som gjør at man kan operere JV også.

Men disse teknikkene er ikke alltid mulig å benytte - og er forbundet med økt risiko.

Det finnes ingen alternativer til å gi blod - den som finner opp kunstig blod har sikret sin økonomiske fremtid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, giiiiiid altså! :-)

Nei, jeg respekterer overhodet ikke den holdningen deres, da den innebærer at de har rett til å nekte at et barn som trenger blodoverføring får det.

"........................................."

TULL Prozak. De kan ikke nekte sine barn blodoverføring - kun de som er over 18 år kan nekte det.

Når JVs barn trenger blod - tar barnevernet midlertid over ansvaret - og vi behandler dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i Norge kan barnevernet gå inn og frata foreldrene foreldreretten (midlertidig?) om JV-barn trenger blodoverføringer for å overleve. Mener jeg å ha hørt mange ganger.

Helt korrekt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Man gir ikke mer blod enn høyst nødvendig. Dette pga fare for komplikasjoner og kanskje litt fordi blod er mangelvare.

Det vil si hvis du i utgangspunktet har en hemoglobinverdi (blod"prosent") på 15.5, og blir lagt inn pga blødning og faller til 7.0, vil du kanskje få så mange enheter som trengs for å få deg opp på 10. Resten lar man kroppen ordne på egenhånd sakte og sikkert.

Takk for info :-)

Jeg vet at jeg mistet mye blod under siste fødsel, og jeg er faktisk glad for at jeg ikke ble gitt blod, selv om jeg var veldig slapp lenge etterpå.

Om jeg trenger det en gang, håper jeg selvsagt at jeg får blodtilførsel, men nå er det helt i orden å vite at jeg slipper å være redd for at noen har svart feil på et spørresjema i frykt for å bli stigmatisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å bli fornærmet. Mange "ordentlige mennesker" er uaktuelle som blodgivere.

Det viktigste er ikke at folk ikke skal føle seg diskriminert. Det viktigste er hensynet til de som får blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjelder også f.eks adoptivbarn (om de så kom til Norge som babyer) og deres partnere.

Pussig nok, ettersom adoptivbarn sjekkes "i alle ender" så snart de kommer til landet, deriblant for HIV og hepatitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :-)

Jeg vet at jeg mistet mye blod under siste fødsel, og jeg er faktisk glad for at jeg ikke ble gitt blod, selv om jeg var veldig slapp lenge etterpå.

Om jeg trenger det en gang, håper jeg selvsagt at jeg får blodtilførsel, men nå er det helt i orden å vite at jeg slipper å være redd for at noen har svart feil på et spørresjema i frykt for å bli stigmatisert.

Minner meg på da poden var bitteliten - han ble operert da han var 6 dager gammel for hjertefeil og en stund etter var det visst noe av giverblodet som inneholdt hiv! Dette blodet var brukt i hasteoperasjoner og vi var temmelig kjappe til å ringe kontaktsykepleieren vår og spørre henne ja - men vår operasjon var godt planlagt fikk vi vite så det var ingen fare.

Men skummelt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :-)

Jeg vet at jeg mistet mye blod under siste fødsel, og jeg er faktisk glad for at jeg ikke ble gitt blod, selv om jeg var veldig slapp lenge etterpå.

Om jeg trenger det en gang, håper jeg selvsagt at jeg får blodtilførsel, men nå er det helt i orden å vite at jeg slipper å være redd for at noen har svart feil på et spørresjema i frykt for å bli stigmatisert.

Jeg tror de fleste blodgivere bare lar vær å møte opp når de har gjort ting de ikke burde ha gjort:-) De aller fleste mennesker bytter jo sexpartner en gang eller to i livet, f.eks, og da har man karantene. Sånn er det bare.

Men ordningen med blodgiving blir aldri mer enn en tillitssak mellom blodgiver og helsevesenet. OK så har man aldri hatt sex med andre enn mannen sin, man er ikke tatovert siste 3 mnd etc etc. Men hva vet man om mannens sidepsrang??? Hvis ektefellen har jevnlig sex med afrikanske prostituerte - da er man ikke særlig egnet som blodgiver - men man er ikke klar over det.

Jeg hadde ikke egentlig vært engstelig for å motta blod i Norge nettopp fordi de er så innamri strenge. De situasjoner man gir blod er det i grunnen slik at det står om livet - så man har igrunnen ikke noe valg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Minner meg på da poden var bitteliten - han ble operert da han var 6 dager gammel for hjertefeil og en stund etter var det visst noe av giverblodet som inneholdt hiv! Dette blodet var brukt i hasteoperasjoner og vi var temmelig kjappe til å ringe kontaktsykepleieren vår og spørre henne ja - men vår operasjon var godt planlagt fikk vi vite så det var ingen fare.

Men skummelt ja!

Uff, tenker dere var rimelig sjelvne en stund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :-)

Jeg vet at jeg mistet mye blod under siste fødsel, og jeg er faktisk glad for at jeg ikke ble gitt blod, selv om jeg var veldig slapp lenge etterpå.

Om jeg trenger det en gang, håper jeg selvsagt at jeg får blodtilførsel, men nå er det helt i orden å vite at jeg slipper å være redd for at noen har svart feil på et spørresjema i frykt for å bli stigmatisert.

:-) Tror de fleste svarer ærlig og bare sniker seg ut derfra - eller lar vær å møte opp i de perioder de får karantene. Alle har vel byttet sexpartner en gang eller to i livet - og det gir karantene. Faste blodgivere er klar over disse reglene og gjør ikke noe stort nummer ut av det.

Problemene oppstår idet ens partner ikke er trofast - men f.eks har ubeskyttet sex med prostituerte. Forteller han det til kona som er blodgiver?

Men - jeg har ikke hørt om sykdomsoverføring ved blodtranfusjoner i Norge på MANGE år, så jeg ville klart tenke at det er livsnødvendig og trygt hvis jeg skulle trenge det en gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg tror de fleste blodgivere bare lar vær å møte opp når de har gjort ting de ikke burde ha gjort:-) De aller fleste mennesker bytter jo sexpartner en gang eller to i livet, f.eks, og da har man karantene. Sånn er det bare.

Men ordningen med blodgiving blir aldri mer enn en tillitssak mellom blodgiver og helsevesenet. OK så har man aldri hatt sex med andre enn mannen sin, man er ikke tatovert siste 3 mnd etc etc. Men hva vet man om mannens sidepsrang??? Hvis ektefellen har jevnlig sex med afrikanske prostituerte - da er man ikke særlig egnet som blodgiver - men man er ikke klar over det.

Jeg hadde ikke egentlig vært engstelig for å motta blod i Norge nettopp fordi de er så innamri strenge. De situasjoner man gir blod er det i grunnen slik at det står om livet - så man har igrunnen ikke noe valg.

:-)

Det virker som om du er godt inne i disse sakene.

Tør jeg spørre virket yrke du har? Jeg har full forståelse for det om du ikke ønsker å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du er godt inne i disse sakene.

Tør jeg spørre virket yrke du har? Jeg har full forståelse for det om du ikke ønsker å svare.

Utdyper det ikke nærmere enn at jeg jobber i helsevesenet - både innen det private og det offentlige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Utdyper det ikke nærmere enn at jeg jobber i helsevesenet - både innen det private og det offentlige:-)

Vel, da får jeg nøye meg med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :-)

Jeg vet at jeg mistet mye blod under siste fødsel, og jeg er faktisk glad for at jeg ikke ble gitt blod, selv om jeg var veldig slapp lenge etterpå.

Om jeg trenger det en gang, håper jeg selvsagt at jeg får blodtilførsel, men nå er det helt i orden å vite at jeg slipper å være redd for at noen har svart feil på et spørresjema i frykt for å bli stigmatisert.

Jeg tror ikke folk "svarer feil for å slippe å bli stigmatisert" særlig ofte.

Man kan når som helst trekke seg fra en blodgivningstime, uten at blodbanken stiller noen spørsmål. Det står det også på skjemaene deres.

Og så tjener man ingenting på å gi blod, de har ikke lov til å gi folk betaling for det. Og da har folk heller ingen interesse av å lyve, siden de ikke oppnår noen fordeler ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg tror ikke folk "svarer feil for å slippe å bli stigmatisert" særlig ofte.

Man kan når som helst trekke seg fra en blodgivningstime, uten at blodbanken stiller noen spørsmål. Det står det også på skjemaene deres.

Og så tjener man ingenting på å gi blod, de har ikke lov til å gi folk betaling for det. Og da har folk heller ingen interesse av å lyve, siden de ikke oppnår noen fordeler ved det.

Godt å høre.

Jeg ble litt skremt av noen av de holdningene som kom frem i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...