Gå til innhold

Føler meg nesten skitten!!


Gjest Blod til overs.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    47

  • meg__123!

    27

  • cecily

    12

  • flisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror ikke folk "svarer feil for å slippe å bli stigmatisert" særlig ofte.

Man kan når som helst trekke seg fra en blodgivningstime, uten at blodbanken stiller noen spørsmål. Det står det også på skjemaene deres.

Og så tjener man ingenting på å gi blod, de har ikke lov til å gi folk betaling for det. Og da har folk heller ingen interesse av å lyve, siden de ikke oppnår noen fordeler ved det.

Jeg var veldig fristet til å svare feil på et spørreskjema på St Olavsklinikken en gang. Jeg gjorde ikke det, men frøys til da jeg fikk høre at en veninde av min påfølgende kjærest jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Blir ikke skremt av det som står på trykk her nei.

Godt for deg.

Men nå spurte jeg uten å spesifisere at det gjaldt på dol - akkurat som deg.

Så: hvor ofte blir du skremt/redd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor i oslo

Godt for deg.

Men nå spurte jeg uten å spesifisere at det gjaldt på dol - akkurat som deg.

Så: hvor ofte blir du skremt/redd?

Av (for meg) naturlige ting. Som f.eks. utforkjøring med bil, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor i oslo

Godt for deg.

Men nå spurte jeg uten å spesifisere at det gjaldt på dol - akkurat som deg.

Så: hvor ofte blir du skremt/redd?

*Godt for deg.

hi hi, snarsint er du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

*Godt for deg.

hi hi, snarsint er du også.

Er det behagligere for deg å tolke meg som sint, enn å ta innover deg at du stiller tåpelige spørsmål?

Det kapitelet om hersketeknikk har du nok ikke lest godt nok, når du er så lett gjennomskuelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har óg blitt avvist som blodgiver - fordi jeg har tatt en percig i utlandet. Dette har ingenting med rasisme aa gjoere, men regler bygget paa statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor i oslo

Er det behagligere for deg å tolke meg som sint, enn å ta innover deg at du stiller tåpelige spørsmål?

Det kapitelet om hersketeknikk har du nok ikke lest godt nok, når du er så lett gjennomskuelig.

tullprat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og jeg forstår jo at det testes mot hiv.

Men hva med hasjregelen? Piercingregelen? Regelen som åpenbart nekter hun over her å gi blod fordi hun er sammen med en afrikaner.

Det er jo ikke måte på.

Det med at en er født i Afrika, har noe med malaria å gjøre. Min mor, som nå er snart 70 år, ble født i Afrika og bodde der til hun var 16. Hun hadde malaria flere ganger, og kan ikke være blodgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Tatovering også, ja. Og jeg ser trultemor snakker om homofile.

Det er jo ikke rart det er blodmangel i Norge.

Jeg kan uansett aldri gi. Jeg har ingen fast partner, men det går aldri 6 måneder uten at jeg har sex.

Du har ikke noen grunn til å føle deg skitten, men det vet du jo selv.

Det har vært en del snakk om sånne blodgiverregler i det siste, og at de sannsynligvis er for strenge. Så det kommer nok flere oppmykninger etterhvert, men det kommer sikkert til å ta tiiiiiiid....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TULL Prozak. De kan ikke nekte sine barn blodoverføring - kun de som er over 18 år kan nekte det.

Når JVs barn trenger blod - tar barnevernet midlertid over ansvaret - og vi behandler dem.

Ja? Selvfølgelig. Men hadde de kunnet, så hadde de selvfølgelig nektet dem det. Og det er det som er poenget.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er; Prozak, at en del sykdommer ikke vises på prøvene som tas i det blodet tappes. F.eks HIV-smitte kan være i blodet (og dermed kunne overføres til andre) i 6 måneder før en HIV-test vises positiv.

6 mnd., ja. Det rimer vel rimelig dårlig med at hvis man noen gang har hatt seksuellt samkvem med en fra afrika, så kan man aldri gi blod?

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 mnd., ja. Det rimer vel rimelig dårlig med at hvis man noen gang har hatt seksuellt samkvem med en fra afrika, så kan man aldri gi blod?

"........................................."

Man er vel ikke utestengt fra blodgivning for all framtid fordi man har hatt sex med en afrikaner en gang.

Det er vel bare snakk om at _nåværense_ partner ikke skal være utenlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny piercing er som en åpen dør for infeksjoner og basselusker. Det gis karantene, men ikke evigvarende utestengelse for tatovering eller piercing.

Da har de endret det. For en tid tilbake så kunne man aldri gi blod hvis man hadde intimpiercing.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel ikke utestengt fra blodgivning for all framtid fordi man har hatt sex med en afrikaner en gang.

Det er vel bare snakk om at _nåværense_ partner ikke skal være utenlandsk.

Da har de endret dette også. Sist jeg sjekket så fikk jeg bakoversveis av nettopp det at man aldri kunne gi blod hvis man noen gang hadde hatt seg med en som kom fra det afrikanske kontinent.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å gi blod med hasjstoffer i seg?

Piercinger kan gi infeksjoner og/eller bakterier i blodet som giveren tåler men ikke mottakeren, f.eks.

Det er visst en regel at man ikke kan gi blod hvis man bor sammen med en homofil også, noe jeg ikke skjønner.

"Dumt å gi blod med hasjstoffer i seg?"

Jeg vet ikke hvor lenge karantenen er der, men det er klin umulig å påvise canabis i blodet etter tre måneder. Som regel er det helt borte etter noen uker. I fettvevet sitter det lengre, men det går i urinen og ikke i blodet.

"Piercinger kan gi infeksjoner og/eller bakterier i blodet som giveren tåler men ikke mottakeren, f.eks."

En piercing som ikke er grodd, ja.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de endret dette også. Sist jeg sjekket så fikk jeg bakoversveis av nettopp det at man aldri kunne gi blod hvis man noen gang hadde hatt seg med en som kom fra det afrikanske kontinent.

"..........................................."

Jeg kan ikke huske dette fra spørsmålslista deres sist jeg var innom ihvertfall.

Men de spør meg _hver_ gang jeg er innom om jeg eller min seksualpartner noen gang har bodd i utlandet. Jeg svarer det samme hver gang, at jeg har bodd i land x og y, og kjæresten min i land z og w. Og hver gang sier de at det er greit, fordi det dreier seg om land i Europa og Nord-Amerika. Men jeg lurer på hvorfor de må stille dette spørsmålet _hver_ eneste gang. Denne delen av fortiden vår forandrer seg tross alt ikke hver tredje måned. Det hadde vel holdt at de spurte "har du bodd i noen nye land siden sist?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre.

Jeg ble litt skremt av noen av de holdningene som kom frem i denne tråden.

"Jeg ble litt skremt av noen av de holdningene som kom frem i denne tråden."

Hvilke holdninger? Er det noen som har sagt at de ville løyet på skjemaet for blodgivere? Jeg har bare fått med meg at det har blitt påpekt (bl.a av meg) at det er den enkleste sak i verden å lyve. Av det følger det at de _selvfølgelig_ ikke kan ta det som kysses av for god fisk, og derfor åpenbart må teste for alt de kan teste for. _Selv_ om du krysser av at du ikke er homo, aldri har sex og ikke har sett på Discovery Channel de siste to årene.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...