Gå til innhold

Føler meg nesten skitten!!


Gjest Blod til overs.

Anbefalte innlegg

tullprat

Nei, er det noe det _ikke_ var, så var det tullprat.

Å anklage andre for å være sinte når du selv ikke har noe intelligent å komme med, er det definitivt eldste trikset i den boken. Også kjent som et triks du skal være rimelig...trang...for å prestere å bruke.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    47

  • meg__123!

    27

  • cecily

    12

  • flisa

    10

Mest aktive i denne tråden

Nei, i Norge kan barnevernet gå inn og frata foreldrene foreldreretten (midlertidig?) om JV-barn trenger blodoverføringer for å overleve. Mener jeg å ha hørt mange ganger.

Det er et selvfølge, og var uansett ikke poenget mitt. Poenget mitt, om JV, er at de ville nektet dette om de hadde kunnet. Mer enn det trenger man overhodet ikke ta med i betrakningen når man bedømmer de ekstremistene der.

Og nei - mitt "hat" overfor JV er overhodet ikke noe mediabasert, plukket fra tulleartikler i aviser etc. Jeg kjenner meget godt til svineriet, og har ingenting annet enn forakt for det systemet.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor i oslo

Nei, er det noe det _ikke_ var, så var det tullprat.

Å anklage andre for å være sinte når du selv ikke har noe intelligent å komme med, er det definitivt eldste trikset i den boken. Også kjent som et triks du skal være rimelig...trang...for å prestere å bruke.

"........................................"

Er du intelligent? Leser ofte at du stiller denne diagnosen her inne.

Syntes bare dama var prippen, og fikk lyst til å erte henne litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk "svarer feil for å slippe å bli stigmatisert" særlig ofte.

Man kan når som helst trekke seg fra en blodgivningstime, uten at blodbanken stiller noen spørsmål. Det står det også på skjemaene deres.

Og så tjener man ingenting på å gi blod, de har ikke lov til å gi folk betaling for det. Og da har folk heller ingen interesse av å lyve, siden de ikke oppnår noen fordeler ved det.

I blodbanken i Oslo får man velge mellom 50,-, donere vekk beløpet, eller en premie (paraply, sekk etc)

Er jo en betaling det da. Dog kanskje ikke som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gang en hel vennegjeng som ville gi blod en gang de etterspurte givere, og ingen av oss ble godkjent. Det var grunner som: født i USA, fått en tatovering, bodd mer en et år i "ikke godkjent utland", ny sexpartner, lav vekt, partner født i "ikke godkjent utland". Ingen grunn til å føle seg diskriminert, homofile får ikke gi, adopterte får ikke gi og hundre andre av forskjellige grunner. Det er bra de er så strenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest håper du kan svare på dette

:-)

Hei. Skjønner at du er veldig inne i reglene her. Så tenkte jeg skulle stille deg et spørsmål.

Jeg har blitt godkjent som blodgiver nå nettop.

Skal tappe blod til mandag.

Jeg vet jo at en må fylle ut den ene siden i skjemaet hver gang en er for å gi blod.

Og husker blant annet et av spørsmålene.

Og det var om du hadde brukt noen form for medikamenter de siste tre månedene.

Gjelder det også da slik som ibux, paracet og liknende reseptfrie midler? For det hender det at jeg av og til MÅ bruke for å komme gjennom uka med menssmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor undersøkte dette en gang for lenge siden, og hun fikk også vite det samme - at hun ikke kunne gi blod fordi hun var født i Afrika. Dette var fordi hun hadde malaria som barn, og noe fra den sykdommen kan fremdeles spores i blodet.

Jeg synes det er korrekt at de er strenge på områder de er usikre eller vet positivt at det kan være økt risiko for ulike pasientgrupper som må få blod.

Det er selvfølgelig også viktig å endre reglene når ny viten kunnskap kommer frem og de ser at enkelte gamle regler var for strenge.

Jeg ante ikke at det med bruk av astmamedisin hadde noe å si.

Er moren din misjonærbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er moren din misjonærbarn?

Ja - hun ble født på Madagaskar og bodde der mesteparten av oppveksten, til hun var 16 år. Var i Norge kun en liten stund som 9-12 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blod til overs.

Skjønner at du har dårlige følelse rundt dette. Men at praksisen er som den er synes jeg ikke er så rart.

Da synes du vel det er rart når reglene endres senere i år`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blod til overs

Jeg har óg blitt avvist som blodgiver - fordi jeg har tatt en percig i utlandet. Dette har ingenting med rasisme aa gjoere, men regler bygget paa statistikk.

Jeg har også hatt piercing, og føles selvfølgelig ikke at det er rasisme hvis jeg skulle bli nektet pga den. Men dette er snakk om en mann som praktisk talt er helt norsk, og ligger ikke rundt, slik som visse andre norske gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blod til overs.

Det er ingen grunn til å bli fornærmet. Mange "ordentlige mennesker" er uaktuelle som blodgivere.

Det viktigste er ikke at folk ikke skal føle seg diskriminert. Det viktigste er hensynet til de som får blodet.

Jeg er helt enig i at det viktigste er hensynet til pasientene! Helt klart! Man kan ikke få gi blod bare fordi en ikke skal føle seg diskriminert. Men det sier seg selv at når selv adopterte, som blir sjekket fra ende til annen når de ankomemr landet, ikke får gi blod, så er det noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blod til overs.

Min mor undersøkte dette en gang for lenge siden, og hun fikk også vite det samme - at hun ikke kunne gi blod fordi hun var født i Afrika. Dette var fordi hun hadde malaria som barn, og noe fra den sykdommen kan fremdeles spores i blodet.

Jeg synes det er korrekt at de er strenge på områder de er usikre eller vet positivt at det kan være økt risiko for ulike pasientgrupper som må få blod.

Det er selvfølgelig også viktig å endre reglene når ny viten kunnskap kommer frem og de ser at enkelte gamle regler var for strenge.

Jeg ante ikke at det med bruk av astmamedisin hadde noe å si.

Ja, dersom man har hatt Malaria, så er det helt klart bra at man ikke kan gi blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blodbanken i Oslo får man velge mellom 50,-, donere vekk beløpet, eller en premie (paraply, sekk etc)

Er jo en betaling det da. Dog kanskje ikke som før?

Jo, men det skal visstnok bare dekke reiseutgifter for å komme seg til blodbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blod til overs.

Man er vel ikke utestengt fra blodgivning for all framtid fordi man har hatt sex med en afrikaner en gang.

Det er vel bare snakk om at _nåværense_ partner ikke skal være utenlandsk.

Med de nåværende reglene så kan man ALDRI gi blod dersom man har sex med f.eks. en afrikaner - uansett om han/hun kom til Norge for 6 mndr. siden, eller er adoptert og kom til landet da han/hun f.eks. var ett år.

Men greit nok dette her. Det jeg reagerte veldig på var at hun var så uhøflig mot meg. sa nesten ikke hade, og takket ikke for at jeg i det hele tatt ønsket å gi blod. Dette er jo helt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt piercing, og føles selvfølgelig ikke at det er rasisme hvis jeg skulle bli nektet pga den. Men dette er snakk om en mann som praktisk talt er helt norsk, og ligger ikke rundt, slik som visse andre norske gjør

Det hadde neppe noe med at de tror han ligger med alt på to bein, bare fordi han er født i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det viktigste er hensynet til pasientene! Helt klart! Man kan ikke få gi blod bare fordi en ikke skal føle seg diskriminert. Men det sier seg selv at når selv adopterte, som blir sjekket fra ende til annen når de ankomemr landet, ikke får gi blod, så er det noe galt.

Jeg regner med det er en grunn til at de har de reglene de har, uten at jeg er noen medisinsk ekspert.

Og det er sikkert enklere og billigere for dem å ha strenge og absolutte regler enn å skulle vurdere hvert enkelt tilfelle. Da vil det selvsagt bli folk som blir utelukket selv om de har "rent" blod, men det er bedre at for mange blir utelukket enn at for få blir utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blod til overs.

Det med at en er født i Afrika, har noe med malaria å gjøre. Min mor, som nå er snart 70 år, ble født i Afrika og bodde der til hun var 16. Hun hadde malaria flere ganger, og kan ikke være blodgiver.

Men mannen har jo ikke malaria! De kunne jo bedt om at han skulle teste seg også! Dessuten tester de jo mitt blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blod til overs.

Du har ikke noen grunn til å føle deg skitten, men det vet du jo selv.

Det har vært en del snakk om sånne blodgiverregler i det siste, og at de sannsynligvis er for strenge. Så det kommer nok flere oppmykninger etterhvert, men det kommer sikkert til å ta tiiiiiiid....!

Takk for støtten:) Jeg mener, de som jobber i Blodbanken kan jo ikke hjelpe for reglene, men hadde de bare vært litt hyggelige, og takket for at jeg ville være blodgiver. Og evnt. ønsket meg hjertelig velkommen tilbake etter de nye reglene er kommet (hvis de kommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...