Gå til innhold

sopp på brystvortene...


smetana

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg tidligere ang. såre brystvorter. Det viste seg at det var sopp på brystvortene. Det gjør noe infernalsk vondt å amme, tårene spruter og tenna bites sammen. Poden har fått et middel som jeg gir ham, men hva skal jeg gjøre for å pleie meg selv, og unngå smitte ham igjen?

Takkenemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre smetana.

Det var fint å höre at du hadde funnet ut at du hadde sopp slik at du kan gjöre noe med det. Ved soppbehandling må du ta kontakt med lege. Den vanlige behandlingen er at barnet får Mykostatin liniment som pensles i munnen 4 ganger per dag og at mor smörer seg med Mykosatin salve etter hver amming, inntil 8 ganger per dag. Begge behandles i minimum 2 uker eller lengre ved symptomer. Alle eventuelle smokker må kokes hver dag og eventuell utpumpet melk må ikke fryses og gies på et senere tidspunk for da kan det komme tilbake. I denne perioden må det bare brukes ammeinnlegg som kan kokes eller kastes hver dag ellers kan dette väre en smittekilde. Vär nöye med håndvask.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er kjedelige greier - det vet jeg av erfaring! Regner med du har fått Mycostatin til å smøre i munnen på barnet? legen min gav meg ikke Mycostatin salve til brystvortene mine, men sa at jeg skulle smøre med Canesten soppsalve rett etter hver ammeøkt og la den virke frem til neste runde. Hvis det går borti 3 timer til neste gang barnet dier, trenger du ikke vaske brystvorten før amming. Kremen trekker så godt inn i huden i løpet av disse timene, så det er ikke stort igjen i de ytterste hudlagene. og uansett så sa farmasøyten på apoteket er det ikke skadelig for barnet hvis det finnes rester igjen! Lykke til med å bli kvitt plagene begge to!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...