Gå til innhold

Irriterende kremting


En tobarnsmor

Anbefalte innlegg

En tobarnsmor

4,5 åringen vår har begynt med en irriterende uvane.

Etter en forkjølelse nå i høst kremter hun omtrent i ett. Først et sniff, og så et kremt, om og om igjen. Det er så vanvittig irriterende at vi blir helt tullete av det. :-(

Hun sier selv at hun ikke klarer å slutte, og at det engentlig ikke er henne som gjør det. (!)

Noen som har vært borti noe lignende eller har gode råd for hva vi skal gjøre for å få en slutt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med et eller annet belønningssystem, samt å gjøre henne klar over at hun faktisk har kontroll over dette selv.

I verste fall, kremter hun støtt og stadig kan hun jo ikke gå på kino og teater.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tobarnsmor

Jeg kjenner en voksen mann, som kremter når han blir nervøs. så det kan være nervøst betinget.

Ja jeg har vært inne på tanken at det kan være nervøst betinget, men hun er ikke et spesielt nervøst barn, og kremtingen kommer ikke i stressede situasjoner. Egentlig kommer det mer når hun ikke gjør noe spesielt tror jeg. Altså mer av kjedsomhet enn av nervøsitet virker det som.

Uansett så er det til å bli tullete av..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tobarnsmor

Hva med et eller annet belønningssystem, samt å gjøre henne klar over at hun faktisk har kontroll over dette selv.

I verste fall, kremter hun støtt og stadig kan hun jo ikke gå på kino og teater.

mvh

Takk for råd.

Hun sier faktisk at hun ikke klarer å slutte når jeg ber henne om det. Men det er jo ingen andre som klarer å slutte for henne heller da.

Sprsmålet er om det lønner seg å lage minst mulig blest om det og håpe at det går over av seg selv, eller å minne henne på at hun må slutte når hun holder på som verst.

Nå har jeg faktisk snakket med henne akkurat nå, og vi har blitt enige om at hun skal øve seg på å slutte å kremte. Så får vi se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en uvane, ikke si noe om det og se om det ikke gir seg i løpet av et par uker.

Mine har også hatt noen sånne runder med forskjellige tics, men det har gått over av seg selv etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tobarnsmor

Det er bare en uvane, ikke si noe om det og se om det ikke gir seg i løpet av et par uker.

Mine har også hatt noen sånne runder med forskjellige tics, men det har gått over av seg selv etter noen uker.

Takk. Det var noe sånt jeg var ute etter. At det går over etter noen uker mener jeg. ;-)

Fortrinnsvis før mammaen blir gal av å høre på. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode da jeg var liten som jeg begynte med kremting.

Det viste seg at da min mor sluttet å gi meg fluortabletter så sluttet kremtingen også!

Det var noe i disse tablettene som jeg ikke tålte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdt sønnen min også på med, i tillegg til et par perioder med tics. Det forsvant uten at vi gjorde noe med det.

Jeg syntes det var viktig å ikke gi han skamfølelse for det. Jeg spurte en gang hvorfor, og når han svarte at han ikke vet, så lot jeg det ligge. Jeg var hos legen da han hadde tics da, og han sa det er helt vanlig i den alderen, med forbigående tics. Disse kan jo være både vokale og motoriske. Kremting kan være vokal tics, mens hans motoriske var blinking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Jeg gikk rundt og kremtet sånn i laaang tid da jeg var 8-9 år. Legen henviste til allergispesialist, og noen tester viste at jeg hadde en mild form for astma. Jeg vet ikke om det var noen direkte sammenheng mellom kremting og astma, though. Jeg vet bare at det var det legen tenkte med en gang han hørte at jeg kremtet så mye.

Jeg hadde en periode på flere mnd for under et år siden, hvor jeg kremtet veldig mye. Akkurat som en kronisk irritasjon i halsen, hvor jeg bare var nødt til å kremte for å "få det bort". Det kunne være bra i noen minutter, og så var det på'n igjen. Legen min forsøkte igjen å gi meg allergitabletter, men jeg er ikke sikker på om det funket. Det gikk over etterhvert.

Kremtingen da jeg var 9, og da jeg var 22 (som jeg er nå) var høyst reell, og absolutt ingenting som burde blitt "fjernet" ved hjelp av belønningssystemer. Man har lett for å tro at alt "pussig" en fireåring gjør er uvaner, men det er ikke alt som kan "plukkes av" ved hjelp av belønningssystemer. Jeg er sikker på at jeg ville blitt veldig frustrert som niåring om noen skulle forsøkt å lokke meg til å slutte å kremte.

Det dere imidlertid kan gjøre, er å snakke med fireåringen om det, og prøve å se om det er noen hun gjør fordi det er "gøy", om det er noe som faktisk plager henne, eller om det er en ubevisst uvane. Kremter hun hele sitt våkne døgn? Kan hun avledes?

Som sagt, min mor tok meg med til lege da jeg var 9. Kanskje var det astma, kanskje ikke. Men vi fikk iallfall avdekket diagnosen astma ved hjelp av min kremting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tobarnsmor

Jeg gikk rundt og kremtet sånn i laaang tid da jeg var 8-9 år. Legen henviste til allergispesialist, og noen tester viste at jeg hadde en mild form for astma. Jeg vet ikke om det var noen direkte sammenheng mellom kremting og astma, though. Jeg vet bare at det var det legen tenkte med en gang han hørte at jeg kremtet så mye.

Jeg hadde en periode på flere mnd for under et år siden, hvor jeg kremtet veldig mye. Akkurat som en kronisk irritasjon i halsen, hvor jeg bare var nødt til å kremte for å "få det bort". Det kunne være bra i noen minutter, og så var det på'n igjen. Legen min forsøkte igjen å gi meg allergitabletter, men jeg er ikke sikker på om det funket. Det gikk over etterhvert.

Kremtingen da jeg var 9, og da jeg var 22 (som jeg er nå) var høyst reell, og absolutt ingenting som burde blitt "fjernet" ved hjelp av belønningssystemer. Man har lett for å tro at alt "pussig" en fireåring gjør er uvaner, men det er ikke alt som kan "plukkes av" ved hjelp av belønningssystemer. Jeg er sikker på at jeg ville blitt veldig frustrert som niåring om noen skulle forsøkt å lokke meg til å slutte å kremte.

Det dere imidlertid kan gjøre, er å snakke med fireåringen om det, og prøve å se om det er noen hun gjør fordi det er "gøy", om det er noe som faktisk plager henne, eller om det er en ubevisst uvane. Kremter hun hele sitt våkne døgn? Kan hun avledes?

Som sagt, min mor tok meg med til lege da jeg var 9. Kanskje var det astma, kanskje ikke. Men vi fikk iallfall avdekket diagnosen astma ved hjelp av min kremting ;)

Hei!

Så godt å få svar fra noen med førstehånds erfaring! :-)

Jenta vår kremter ikke for å irritere, den er helt sikkert. Hun sier at hun ikke klarer å slutte, og blir fortvila over det når vi snakker om det, men samtidig så klager hun ikke over noen vondter eller klumper i halsen eller noe sånt.

Hun kremter mest når hun ikke er konsentrert om noe, det er derfor jeg tror det er en sånn kjedsomhetsvane. Men jeg er jo ikke sikker.

Doktor ja... Tror vi drøyer den noen uker, og ser om det går over av seg selv.

Takk for innspill! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...