Gå til innhold

Kan alpinhjelm brukes som scooterhjelm?


linko

Anbefalte innlegg

Det er nå påbudt for alle å bruke hjelm når man kjører scooter. Mitt spørsmål er; er det lovlig å bruke alpin-hjelmer som scooterhjelm?

Jeg synes scooterhjelmene er så tunge, og siden vi kjører ganske langt når vi først kjører scooter, hender det også at ungene sovner. Da slenger hodet fram og tilbake med den store tunge hjelmen og det ser ikke godt ut.

En annen ting er prisen; det blir jo KJEMPEDYRT dersom man skal kjøpe både alpin-hjelm og scooterhjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da loven ble innført, var det endel skriverier i avisene om dette med hjelm til barn - og konklusjonen ble vel noe som at det til små barn ikke ble stilt så strenge krav til hvilken hjelm de brukte, men at hjem skal brukes. Dersom fjellpolitiet stopper deg, tror du han drar hjelmen av for å sjekke om det er en godkjent scooterhjelm for barn? ;)

Leste det sto om forfrysningsskader ved bruk av hjelm i artikkelen, men hvor vanlig er det at man ferdes ute, med små barn, på scooter i -20/-30 grader? ;) Opplever at guttungen vår er god og varm når han bruker hjelm - men det blir i lengden uaktuelt å skulle kjøpe nye hjelmer hvert år, slik som han vokser så. Satser på at loven fjernes igjen snart - ellers får vi vel kjøpe kofte, starte flokk & kreve å få kjøre uten hjelm vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det påbudt med hjelm på snøscooter!? *Hehe* Synes jeg ser trynet på kjæresten når jeg forteller ham det!

Det har vært ulovlig de siste 3-4 årene,å det burde han strengt tatt ha fått med seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært ulovlig de siste 3-4 årene,å det burde han strengt tatt ha fått med seg. :)

Han har omtrent ikke kjørt scooter de siste årene pga veldig strenge regler for hvor og når det er lov å kjøre. Og sant og si så har jeg ikke sett en eneste scotterkjører eller passasjer med hjelm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har omtrent ikke kjørt scooter de siste årene pga veldig strenge regler for hvor og når det er lov å kjøre. Og sant og si så har jeg ikke sett en eneste scotterkjører eller passasjer med hjelm!

Wow, det er masse kontroller av alle slag der vi kjører scooter, så det er kanskje derfor de er så "flinke".

De fleste er jo født og oppvokst på en scooter der oppe, uten om mannen min da, somer født og oppvokst i en smøregrav på sin fars bensinstasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er masse kontroller av alle slag der vi kjører scooter, så det er kanskje derfor de er så "flinke".

De fleste er jo født og oppvokst på en scooter der oppe, uten om mannen min da, somer født og oppvokst i en smøregrav på sin fars bensinstasjon. :)

Vi bor i Trøndelag vet du, ikke i Finnmark. Påbudet gjelder vel hele landet, ikke bare i Finnamrk? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Trøndelag vet du, ikke i Finnmark. Påbudet gjelder vel hele landet, ikke bare i Finnamrk? Eller?

Tror ikke folk i Finnmark har større sjanse for å skade hodet i scooterulykker enn folk i Trøndelag, så det gjelder nok for hele landet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at det er lov å bruke alpinhjelmer på barn, pga av tyngden i vanlige hjelmer. Det blir for tungt for nakken. Vi har vanlig hjelmer til oss og 11-åringen, og en type alpinhjelmer til 4 og 6 åringen (de sa på butikken at de var godkjent som scooterhjelm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...