Gå til innhold

å rydde/snoke som noen kaller det på rommet .


Gjest mener jeg.

Anbefalte innlegg

Gjest mener jeg.

Leste under her om en mor som finner noe i nattbordskuffen til sin 12 åring. Og slik svarene ser ut fra mange så mener dere at det er forbudt for en mor å rydde på rommene til sine barn i tilfelle det blir funnet "noe" spesiellt?

Hva om det var blitt funnet narkotika? Skulle mor fortsatt ikke ha sagt noe om dette i tilfelle barnet ville blitt sint og såret fordi mor snuste i private saker?

Hva slags synspunkter har dere på dette?

Jeg mener at når man er 12-13 år gamle så er de fortsatt barn og som mor ville jeg ha spurt barnet om hvorfor man hadde sexleketøy eller kondomer eller narkotika på rommet! Hadde overhodet ikke vært redd for at barnet skulle ha blitt sint på meg. Hvis man ikke kunne ha hatt en samtale om et sexleketøy f.eks så er relasjonen mellom mor og barn så dårlig i utgangspunktet at det ikke ville ha spilt noen rolle. Hvis barnet hadde oppfattet mor som en person som ville være seriøs og spørrende og forklarende så ville absolutt dette barnet ha større tillit til mor en annen gang og tørre å spørre om andre ting hun lurte på. Nettopp fordi mor ikke ble sint den første gangen. Man bør oppfordre til åpenhet så lenge som mulig i den alderen vi nå snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mamma til ni

Rydde/snoke gjer eg. Men eg vil ikkje gjere barna mine forlegne. Vibratoren skulle dei få hatt for seg sjølv. Elles snakker vi om det meste her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde/snoke gjer eg. Men eg vil ikkje gjere barna mine forlegne. Vibratoren skulle dei få hatt for seg sjølv. Elles snakker vi om det meste her i huset.

Enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett enig med deg, men akkurat det med sexleketøy synes jeg man kan unngå å snakke om. Det blir bare pinlig, især for 12-åringen, og det er ikke en unaturlig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lyspæra65

det handler jo bare om å vise respekt. Vil dere at tenåringene skal rydde i skuffa deres på soverommet kanskje ;). Jeg ville latt ting være. Om barna jeg ev får engang brukte narko ville jeg fort merka dette! og snakka grundig med dem helst allerede i 8 klasse alle farene som er med dop (jeg vil aldri sette fram pekefingeren og si "ikke gjør dette fordi jeg sier det!" men forklare hvor mange som faktisk dør av tabletter med mye rart i osv..HVORFOR jeg ikke vil de skal gjøre noe.. mener det er mye bedre)

Ville bedt dem ha en viss orden så klart, men om de ville ha en skuff for å "gjemme" ting for meg, (alltid gøy å hjemme dagbøker osv) så ville jeg respektert det. jeg ville ikke de skal snoke i alt jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mener jeg.

Å sammenligne dop og vibrator blir vel litt drøyt????

Synes ikke det er drøyt. Her er det snakk om å kikke rundt på rommet til et barn og en del her inne synes at det ikke skal være tillat for en mor. For da snoker man.

Hvordan skal man da kunne oppdage event. dop hvis man aldri tar seg en liten titt? Og det kan like gjerne være ditt og mitt barn som har fått noen tabletter av noen osv.

Og argumentet med at man som foreldre alltid ville ha oppdaget om barnet sitt gikk på dop tar jeg ikke for gitt. Det er ikke alle som vet tegnene på dopbruk. I verste fall kan man oppdage det for sent.

Så jeg mener at man skal kunne se seg rundt på rommene til barn under konfirmasjonsalder og om man finner sexleketøy samtidig så bør komunikasjonen blant mor og barn i den alderen være så god at man kan ta seg en prat. Er det en god samtale så blir ikke barnet flau så lenge mor ikke legger seg på en bebreidende tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er drøyt. Her er det snakk om å kikke rundt på rommet til et barn og en del her inne synes at det ikke skal være tillat for en mor. For da snoker man.

Hvordan skal man da kunne oppdage event. dop hvis man aldri tar seg en liten titt? Og det kan like gjerne være ditt og mitt barn som har fått noen tabletter av noen osv.

Og argumentet med at man som foreldre alltid ville ha oppdaget om barnet sitt gikk på dop tar jeg ikke for gitt. Det er ikke alle som vet tegnene på dopbruk. I verste fall kan man oppdage det for sent.

Så jeg mener at man skal kunne se seg rundt på rommene til barn under konfirmasjonsalder og om man finner sexleketøy samtidig så bør komunikasjonen blant mor og barn i den alderen være så god at man kan ta seg en prat. Er det en god samtale så blir ikke barnet flau så lenge mor ikke legger seg på en bebreidende tone.

At man skal kunne "snoke" på rommet synes også jeg er greit. Jeg vet dessuten at jeg er dårlig på å se dop.

Men jeg ville alikevel ikke tatt opp om jeg fant en vibrator der. Det synes jeg er ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest GjøglerBerit

Jeg syns 12/13-åringen skal få ha sitt privatliv. Om barnet begynner med narkotika tror jeg man ville merket endringer i oppførselen og da hadde jeg kanskje snoket litt. Min mor snoket rundt og jeg fikk store problemer med å stole på henne etter det. Hun fikk vite mindre og mindre av hva som foregikk. Man får ikke mer lyst til å fortelle mor om hvorfor man har en vibrator eller kondomer, eller hva det nå skulle være, om hun har snoket i ens personlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Kanskje man burde kjøpe seksleketøy og narkotika til barnet, slik at vi viste at han hadde det i skuffen sin?

Hallo.

Om 13 åringen min hadde syns det var greiet at jeg ryddet rommet han ok. da hadde det vært greiet. HAdde barnet syns det var ugreit så hadde det også vært ok. 13 år , da er man nærmere en myndig mann enn et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sammfunnskritiker

Synes ikke det er drøyt. Her er det snakk om å kikke rundt på rommet til et barn og en del her inne synes at det ikke skal være tillat for en mor. For da snoker man.

Hvordan skal man da kunne oppdage event. dop hvis man aldri tar seg en liten titt? Og det kan like gjerne være ditt og mitt barn som har fått noen tabletter av noen osv.

Og argumentet med at man som foreldre alltid ville ha oppdaget om barnet sitt gikk på dop tar jeg ikke for gitt. Det er ikke alle som vet tegnene på dopbruk. I verste fall kan man oppdage det for sent.

Så jeg mener at man skal kunne se seg rundt på rommene til barn under konfirmasjonsalder og om man finner sexleketøy samtidig så bør komunikasjonen blant mor og barn i den alderen være så god at man kan ta seg en prat. Er det en god samtale så blir ikke barnet flau så lenge mor ikke legger seg på en bebreidende tone.

Burde ikke "praten" funnet sted, før man finner (hjelp!) seks leketøy og kondomer på rommet? Barn vet så uendelig mer enn det mor og far vet. slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Icora Panter

Synes ikke det er drøyt. Her er det snakk om å kikke rundt på rommet til et barn og en del her inne synes at det ikke skal være tillat for en mor. For da snoker man.

Hvordan skal man da kunne oppdage event. dop hvis man aldri tar seg en liten titt? Og det kan like gjerne være ditt og mitt barn som har fått noen tabletter av noen osv.

Og argumentet med at man som foreldre alltid ville ha oppdaget om barnet sitt gikk på dop tar jeg ikke for gitt. Det er ikke alle som vet tegnene på dopbruk. I verste fall kan man oppdage det for sent.

Så jeg mener at man skal kunne se seg rundt på rommene til barn under konfirmasjonsalder og om man finner sexleketøy samtidig så bør komunikasjonen blant mor og barn i den alderen være så god at man kan ta seg en prat. Er det en god samtale så blir ikke barnet flau så lenge mor ikke legger seg på en bebreidende tone.

Narkotika er ulovlig og farlig!

En dildo gir jo ikke annet en glede sån sett. Og en 13 åring kan være en moden 13 åring. Hadde min mor begynt å skulle snakke med meg om sexleketøy etter å ha funnet en dildo i skuffen min, så hadde jeg ikke fortalt henne noe og blitt forbannet. Slikt er flaut når man er 13 år. jeg hadde sikkert unngått henne også, bare for å slippe å se henne i øynene. (Og hvor mange mødre forteller også til pappa..)

Sammenligningen med narkotika blir for teit.. Blir som å si at å ha sex er på lik linje som å ta dop..

Man leter da heller ikke etter narkotika på rommet til barnet, dersom man ikke har misstanke om at det brukes.

De fleste litt modne 12-13 åringer nå i dag r kjente med seksualiteten tidligere enn før. Syns man skal la dem få utforske det selv.

Husker også selvv forøvrig at jeg fikk en dildo i tulla gave fra en venninne gjeng da jeg fylte 13. Kastet den jo ikke og gjemte den hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 13 hadde jeg et par pakker kondomer liggende på soverommet mitt. Det var ikke fordi jeg hadde sex, men fordi det var sånt vi limte inn i skoledagbøker etc.. for å tøffe oss blant de andre. Hvis min mor hadde foretatt husransakelse og kommet viftende med kondomene og satt i gang tredjegradsforhør, så hadde nok min tillit til henne vært ødelagt for veldig veldig lang tid!

Dette var bare et eksempel. Det er ikke nødvendigvis sånn at alt man finner på et tenåringsrom er i bruk. Broren min hadde en neve patroner på rommet sitt. Han har aldri skutt noen av den grunn.. Alvorlighetsgraden i det man finner må være avgjørende for hva man velger å gjøre videre, enten det er å overse ting som sannsynligvis ikke har noen betydning, eller ta en samtale med barnet, hvis man tror noe farlig er på gang. Her må hver enkelt vise skjønn ut fra hvordan man kjenner sitt barn.

Generelt syns jeg at barn har rett til et privatliv, og at vi foreldre bør vise dem at vi har tillit til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...