Gå til innhold

Hvis jeg blir borte.. (Bank i bordet)


Spirello

Anbefalte innlegg

Var en dame som sa noe jeg ble usikker over her om dagen. Hun sa at så lenge man har barns sammen, og ikke er gift, og mor skulle falle fra så går barnet til mormoren...? Dva. at min mor vil da overta ansvaret for sønnen vår, og barnets far miste omsorgsretten? Dette synes jeg høres tullete ut, og kan ikke tro det stemmer? men stussa litt da..

Vi er samboere, og har vært det i åtte år. Da poden ble født skrev jeg under på farsskapsskjema (eller hva det heter?), og et skjema til.. men fikk ikke helt med meg hva det var. var et eller annet med samboern det og, delt foreldrerett eller noe sånt tro? jeg var jo ikke helt klar i toppen to min. etter fødsel. :)

Så hvordan ER reglene egentlig? Og hva slags skjema skrev jeg under på? Nesten flaut å ikke huske, hehe.. men det ene bekreftet at samboern min var barnefar i hvert fall. :)

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi fikk førstemann, var vi samboere og mannen min måtte skrive under på at han var faren, og at vi skulle ha delt foreldrerett. Sikkert det samme som dere har skrevet under på, antar jeg. (9 år siden nå i sommer)

Det ble endel snakk om dette, husker jeg, og flere påstod, slik som det du har hørt, at dersom IKKE foreldrene har delt foreldrerett, men moren har alt alene, så vil foreldrene hennes overta barnet dersom noe skulle skje med moren. Om det faktisk ER sånn, aner jeg ikke for jeg har aldri sjekket det opp mot lover og regler.

Men mest sannsynlig har dere også delt foreldreansvar. Men det kan du få opplyst på folkeregisteret/ligningskontoret, mener jeg å huske. (sikkert andre steder også, for alt jeg vet) Vi var der i forbindelse med at sønnen vår skulle få et ekstra mellomnavn, og da kunne damen i skranken gå inn og sjekke at vi hadde delt foreldrerett iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før, for ca 9-10 år siden var det bare farskap som ble skrevet under på føden. Så ble foreldreansvar-skjema introdusert litt seinere.

Hvis det bare er farskapsskjema som er fylt ut, har mor ansvaret alene.

Dette betyr IKKE at mormor "arver! barnet, men at myndighetene gjør en vurdering av hvor det er best for barnet å bo. Så hvis samboeren er helt normal med god tilknytning til barnet, blir barnet der såklart.

En mormor har ingen spesielle rettigheter, men det kan jo være tilfeller der en mormor er barnets nærmeste omsorgsperson når en mor faller fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har dere antagelig felles foreldreansvar. Hvis dere mot formodning ikke skulle ha det, vil faren likevel overta hvis dere bor sammen når du dør.

Barn arves ikke som formuesgjenstander. Hvis dødsfall fører til at ingen har foreldreansvar, gjøres det en vurdering av hva som er best for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten ble født i 2005. Og jeg skrev under på to skjemaer.. Mener det ene var farskapsdokument, og det andre at vi skulle ha delt foreldreansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat svar på spørsmålet ditt Spirello, men virker som om de som har svart her har greie på ting, derfor spør jeg i denne tråden.

Er det vanlig i dag at man fyller ut skjema for delt foreldrerett på sykehuset? Mener å ha hørt at om man ikke bor sammen enda så er det mor som har den fulle foreldrerett.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa mi er født i november 2005, og vi skrev under både farskap og delt foreldreansvar på barsel.

Det innebærer at sambo automatisk "får" henne om jeg skulle dø.

Hadde vi IKKE skrevet under, så hadde han sannsynligvis fått henne uansett, så lenge vi er samboere osv - men da står andre "fritt" til å "melde sin interesse" for å overta barnet. I de aller fleste tilfeller hvor man er samboere vil selvfølgelig pappa'n beholde barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi er født i november 2005, og vi skrev under både farskap og delt foreldreansvar på barsel.

Det innebærer at sambo automatisk "får" henne om jeg skulle dø.

Hadde vi IKKE skrevet under, så hadde han sannsynligvis fått henne uansett, så lenge vi er samboere osv - men da står andre "fritt" til å "melde sin interesse" for å overta barnet. I de aller fleste tilfeller hvor man er samboere vil selvfølgelig pappa'n beholde barnet.

Samboer overtar automatisk uansett om man har felles foreldreansvar eller ikke. Barneloven:

"Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar."

Bor man derimot ikke sammen, skjer det ikke automatisk, men en forelder som har fulgt opp barnet vil nok få overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer overtar automatisk uansett om man har felles foreldreansvar eller ikke. Barneloven:

"Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar."

Bor man derimot ikke sammen, skjer det ikke automatisk, men en forelder som har fulgt opp barnet vil nok få overta.

Okei, jeg visste ikke at det var forandret.

En stund siden jeg hadde om dette i utdanningen min ;)

Jeg var ihvertfall VELDIG klar for at vi skulle skrive under felles foreldreansvar, og ville helst gjøre det umiddelbart etter at hun var ute omtrent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...