Gå til innhold

ny jobb og adopsjon


Gjest ble veldig i tvil.

Anbefalte innlegg

Gjest ble veldig i tvil.

Hva ville dere gjort? Har sjanse på ny jobb og lurer på å takke ja.Men jeg har ikke sagt om at vi venter på adopsjon. Det er uvisst når tildeling blir,men det kan fort bli om et år. Hadde vi hatt det nært forestående så ville jeg fortalt det umiddelbart. Men nå er jeg litt i tvil. Om jeg forteller det så kan jobben ryke.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

soc1365380848

Jeg ville forhold meg til dette på samme måte som om det var snakk om en graviditet, eller som om man planla å få egenfødt barn om et år.

Jeg ville ikke tatt dette opp selv. Dersom det kommer sp.m fra (eventuell framtidig) arbeidsgiver i den retning så er vedkommende på tynn is.

"Planlegger du å få barn/flere barn?" Hva har det med saken å gjør? Arbeidsgiver må ta høyde for at personer i fruktbar alder kan "finne på" å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, det synes jeg absolutt ikke du skal si, like lite som en som tenker på å få barn ved "fødemetoden" i løpet av de nærmeste årene burde nevne det i intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt i mot jobben, og ikke nevnt noe om adopsjonen. Man har da ingen som helst plikt til å si fra at man skal ha barn om ett år. Var det mindre enn 6 -7 måneder til barnet skulle komme hjem tror jeg at jeg ville sagt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjansen til en ny jobb du ønsker å ha, bør du ta den!!!!!! Ingen andre gir beskjed til arbeidsgiver at de ha planer om å få barn. Hva skal du egentlig si??? At du skal ha barn i løpet av det neste året og to?????? De aller færreste arbeidsgivere vet hva det handler om, så bare ti helt stillt og ta imot. Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forhold meg til dette på samme måte som om det var snakk om en graviditet, eller som om man planla å få egenfødt barn om et år.

Jeg ville ikke tatt dette opp selv. Dersom det kommer sp.m fra (eventuell framtidig) arbeidsgiver i den retning så er vedkommende på tynn is.

"Planlegger du å få barn/flere barn?" Hva har det med saken å gjør? Arbeidsgiver må ta høyde for at personer i fruktbar alder kan "finne på" å få barn.

Ser at vi er mange samstemte her og godt er det. arbeidsgiver har ikke lov til å stille spørsmål om hvorvidt dere planlegger barn. Kommer dette av en eller annen grunn frem i et intervju har ikke arbeidsgiver lov til å la det komme mellom en av. arbeidstaker og jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thuva1365380402

Ser at vi er mange samstemte her og godt er det. arbeidsgiver har ikke lov til å stille spørsmål om hvorvidt dere planlegger barn. Kommer dette av en eller annen grunn frem i et intervju har ikke arbeidsgiver lov til å la det komme mellom en av. arbeidstaker og jobben.

Selv om arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om dette, så gjør de det likevel. Jeg mistet faktisk en jobb da jeg fikk spørsmålet om jeg skulle adoptere et barn til. Hadde et adoptert fra før av. Den gangen så var vi ikke i noen prosess, men jeg sa at vi skulle adoptere i løpet av noen år. Og jeg fikk tilbakemelding fra arbeidsgiveren at dette var grunnen til at jeg ikke fikk jobben. Veldig urettferdig mener nå jeg. Men...... Nå er jeg heldigvis ferdig med å få de barna jeg skal ha, og da blir det heldigvis enklere å få dette spørsmålet også. For det kommer igjen, selv om de ikke har lov til å spørre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var i vår første prosess, møtte jeg samme problemstilling, men var ikke i tvil om at det var riktig å takke ja til ny jobb, uten å nevne noe om adopsjonsprosessen (vi ventet på tildeling). Tidsnok å fortelle det når noe konkret skejr i saken deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vi er mange samstemte her og godt er det. arbeidsgiver har ikke lov til å stille spørsmål om hvorvidt dere planlegger barn. Kommer dette av en eller annen grunn frem i et intervju har ikke arbeidsgiver lov til å la det komme mellom en av. arbeidstaker og jobben.

Arbeidsgiver har lov til å spørre om du planlegger å få barn.

Jeg har selv fått spørsmål på intervju, og ringte da Likestillingsombudet

for å få vite om dette var lov (jeg oppfattet det som klart kvinnediskriminerende).

Du har selvsagt lov til å la være å svare, eller å si at du ikke er gravid.

Dersom du venter barn om et-to år, så er det mye lenger fram enn det

de fleste varsler om graviditet, og noe som du forteller på det tidspunkt

som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

Jeg gjorde stikk motsatt av alle de rådene du har fått så langt. Jeg fikk tilslaget på drømmejobben, uten at jeg hadde nevnt at vi hadde kommet langt i adopsjonsfasen under intervjuet - de spurte heller ikke. Like før jeg skulle takke ja formelt ble det bevegelse i adopsjonen og vi fikk tildelt barn. Jeg gikk til arbeidsgiver og sa fra, de ønsket meg lykke til - og at de så frem til at jeg skulle begynne. Jeg sa at jeg ikke hadde skrevet under kontrakten ennå, og at de kanskje ville ta en ny vurdering. Beskjeden jeg fikk var at "sånn opererer vi ikke her." Jeg hadde gruet meg til å gi beskjed, nå er jeg bare lettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...