Gå til innhold

Foreldersamtale.


Gjest Litt Hæ?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt Hæ?

Har nylig vært til foreldersamtale der 3.-klassingen var med. Ny erfraring for han. Mest en samtale mellom lærer og elev meg meg som tilhører. Mye nyttig.

Læreren avsluttet med en slags vurdering av ham, både hva som var bra og hva han kunne jobbe mer med.

Jeg lurer på to kommentarer:

"Du skriver veldig fint til å være gutt."

- Til å være gutt???

"Du er en av de flinkeste i klassen."

- Er en slik ragering nyttig i 3. klasse?

Tanker og synspunkt mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt delt syn på å la så små elever være med i samtalene. Det er for det første en del jeg ønsker å ta opp som kanskje jeg ikke vil at eleven skal høre. Eks. miljøet i klassen, uro i rimene, noen som faller utenfor? Hva gjøres mot mobbing? osv... Man må jo be om en ekstra samtale da, uten barnet tilstede og det kan fort bli mange "ekstrasamtaler" for lærer, hvis flere føler det slik.

Ellers synes jeg elevene på 3 trinnet er for små til å "evaluere seg selv" på denne måten.

MEN på den annen side har de godt av å lære å være med på en slik setting og sette ord på ting de synes er bra og dumt og gi tilbakemeldinger. Skolen er jo en fin arena å øve seg på.

Synes dog det fordrer at foreldrene tar opp punkter som man skal snakke om under møtet på forhånd med ungen sin, slik at de får tenkt gjennom og snakket sammen om disse tingene. Hvis ikke går fort mye av tiden med på å tenke og lure på hva en skal svare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Jeg syns at generelt er det for mye fokus på prestasjoner og konkurranse i skolen. Syns slett ikke dette er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt delt syn på å la så små elever være med i samtalene. Det er for det første en del jeg ønsker å ta opp som kanskje jeg ikke vil at eleven skal høre. Eks. miljøet i klassen, uro i rimene, noen som faller utenfor? Hva gjøres mot mobbing? osv... Man må jo be om en ekstra samtale da, uten barnet tilstede og det kan fort bli mange "ekstrasamtaler" for lærer, hvis flere føler det slik.

Ellers synes jeg elevene på 3 trinnet er for små til å "evaluere seg selv" på denne måten.

MEN på den annen side har de godt av å lære å være med på en slik setting og sette ord på ting de synes er bra og dumt og gi tilbakemeldinger. Skolen er jo en fin arena å øve seg på.

Synes dog det fordrer at foreldrene tar opp punkter som man skal snakke om under møtet på forhånd med ungen sin, slik at de får tenkt gjennom og snakket sammen om disse tingene. Hvis ikke går fort mye av tiden med på å tenke og lure på hva en skal svare....

Hos oss er ungene med på foreldresamtalen fra og med 2. trinn, men da kan de gå ut etter en stund så det blir tid til en samtale med bare foreldre og lærer om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Happiness

Jeg har litt delt syn på å la så små elever være med i samtalene. Det er for det første en del jeg ønsker å ta opp som kanskje jeg ikke vil at eleven skal høre. Eks. miljøet i klassen, uro i rimene, noen som faller utenfor? Hva gjøres mot mobbing? osv... Man må jo be om en ekstra samtale da, uten barnet tilstede og det kan fort bli mange "ekstrasamtaler" for lærer, hvis flere føler det slik.

Ellers synes jeg elevene på 3 trinnet er for små til å "evaluere seg selv" på denne måten.

MEN på den annen side har de godt av å lære å være med på en slik setting og sette ord på ting de synes er bra og dumt og gi tilbakemeldinger. Skolen er jo en fin arena å øve seg på.

Synes dog det fordrer at foreldrene tar opp punkter som man skal snakke om under møtet på forhånd med ungen sin, slik at de får tenkt gjennom og snakket sammen om disse tingene. Hvis ikke går fort mye av tiden med på å tenke og lure på hva en skal svare....

Jeg synes det er fint at elevene blir med på elevsamtaler. Det forutsetter at man også har kontakt med læreren på tomannshånd ved andre anledninger. Det er også en forutsetning at læreren er i stand til å takle det.

Denne læreren virker hakket for klønete for meg. Men alle kan ha dårlige stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt delt syn på å la så små elever være med i samtalene. Det er for det første en del jeg ønsker å ta opp som kanskje jeg ikke vil at eleven skal høre. Eks. miljøet i klassen, uro i rimene, noen som faller utenfor? Hva gjøres mot mobbing? osv... Man må jo be om en ekstra samtale da, uten barnet tilstede og det kan fort bli mange "ekstrasamtaler" for lærer, hvis flere føler det slik.

Ellers synes jeg elevene på 3 trinnet er for små til å "evaluere seg selv" på denne måten.

MEN på den annen side har de godt av å lære å være med på en slik setting og sette ord på ting de synes er bra og dumt og gi tilbakemeldinger. Skolen er jo en fin arena å øve seg på.

Synes dog det fordrer at foreldrene tar opp punkter som man skal snakke om under møtet på forhånd med ungen sin, slik at de får tenkt gjennom og snakket sammen om disse tingene. Hvis ikke går fort mye av tiden med på å tenke og lure på hva en skal svare....

Enig med deg - jeg har også et delt syn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt Hæ?

Hehe, jeg gikk inn under:

"du skriver veldig stygt - til å være jente"

Så det er altså greit å skrive som en gris om man er gutt???

Og vi bekymrer oss for kjønnsrollepregede leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg har litt delt syn på å la så små elever være med i samtalene. Det er for det første en del jeg ønsker å ta opp som kanskje jeg ikke vil at eleven skal høre. Eks. miljøet i klassen, uro i rimene, noen som faller utenfor? Hva gjøres mot mobbing? osv... Man må jo be om en ekstra samtale da, uten barnet tilstede og det kan fort bli mange "ekstrasamtaler" for lærer, hvis flere føler det slik.

Ellers synes jeg elevene på 3 trinnet er for små til å "evaluere seg selv" på denne måten.

MEN på den annen side har de godt av å lære å være med på en slik setting og sette ord på ting de synes er bra og dumt og gi tilbakemeldinger. Skolen er jo en fin arena å øve seg på.

Synes dog det fordrer at foreldrene tar opp punkter som man skal snakke om under møtet på forhånd med ungen sin, slik at de får tenkt gjennom og snakket sammen om disse tingene. Hvis ikke går fort mye av tiden med på å tenke og lure på hva en skal svare....

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså greit å skrive som en gris om man er gutt???

Og vi bekymrer oss for kjønnsrollepregede leker.

Tror ikke lekene er det verste nei.

Nå var dette riktignok på 80-tallet men som man ser ovenfor her er det tydeligvis ikke forventet at man skriver pent dersom man er gutt nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså greit å skrive som en gris om man er gutt???

Og vi bekymrer oss for kjønnsrollepregede leker.

Gutter og jenter har ulik modningskurve i forhold til finmotorikk, slik at gutter ved skolestart har dårligere forutsetninger finmotorisk for "skjønnskrift" enn jenter. Disse forskjellene gjelder selvfølgelig på gruppenivå, slik at det på individnivå kan finnes gutter med bedre forutsetninger enn jenter.

Det jevner seg ut i løpet av barneskolen, men jeg forundres når jeg hører om skoler som nå har valgt å innføre løkkeskrift i 1. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt Hæ?

Gutter og jenter har ulik modningskurve i forhold til finmotorikk, slik at gutter ved skolestart har dårligere forutsetninger finmotorisk for "skjønnskrift" enn jenter. Disse forskjellene gjelder selvfølgelig på gruppenivå, slik at det på individnivå kan finnes gutter med bedre forutsetninger enn jenter.

Det jevner seg ut i løpet av barneskolen, men jeg forundres når jeg hører om skoler som nå har valgt å innføre løkkeskrift i 1. klasse.

Greit nok at det er forskjeller mellom kjønnene.

Men jeg syntes at å si "du skriver fint til å være gutt", er en elendig tilbakemelding til en 9-åring. Hvorfor ikke bare gi ekte ros og si "Du skriver fint." og stoppe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det er forskjeller mellom kjønnene.

Men jeg syntes at å si "du skriver fint til å være gutt", er en elendig tilbakemelding til en 9-åring. Hvorfor ikke bare gi ekte ros og si "Du skriver fint." og stoppe der?

Enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...