Gå til innhold

Rart om det ender med selvtekt og borgervern?


PieLill

Anbefalte innlegg

Federlandsvennen skriver om 13-årige jenter som ble seksuelt krenket av 3 gutter. Men fokuset i overskriften er at en av guttene skal ha fått pryl av en voksen pga udåden.

Politiets representant omtaler guttenes kriminelle handling som "mobbelek som gikk over grensen". Guttene er under den kriminelle lavalderen og kan derfor fritt bevege seg på skolen som også jentene går på. Det blir minimale konsekvenser guttene.

Les om saken her:

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article485305.ece

Er det rart om vi til slutt ender opp med selvtekt og borgervern her til lands?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at man tar tak i dette selv, når man føler man ikke får hjelpen man trenger av politiet/barnevern/skole.

Ja, det er helt politisk ukorrekt å si dette; men kanskje en omgang juling er det som skal til for å få denne gutten til å la jenta være i fred! Prat prat prat og ingen konsekvenser gjør jo at disse guttene vil fortsette i samme sporet....

Men, det er vel bare gutten som blir "beskyttet" mot alt og alle. Ingen som kan røre han, mens han kan bare ture frem!

Vet om et tilfelle da jeg var yngre, der en far tok en gutt skikkelig for seg og banket han rett og slett opp. Gutten var 2 år eldre enn jenta og han gikk i slutten av barneskolen. Han var en stor og kraftig gutt som hadde vært fysisk stygg mot ei jente som var liten og forsvarsløs.

Etter at faren til jenta tok gutten og deretter fortalte guttens foreldre hva gutten deres hadde gjort og at han hadde fått juling, var det slutt på bråk fra denne gutten i hvert fall.

Nei, ikke rart det ender med selvtekt når alle instanser står på sidelinjen og nærmest betrakter alt som skjer uten å kunne gripe inn. Foreldrene til den som har gjort noe galt, vil jo beskytte han/hun alt de kan, og da er det jo ingen som kan gjøre noe som helst får man inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Ut fra artikkelen fikk iallefall jeg ikke klarhet i hva som har skjedd.

Guttene som gjorde dette må jo få en reaksjon, men vold uansett grunn er jeg sterkt imot.

Jeg tipper de har blitt ganske skremte nå jeg.

Jenta må få den hjelpen hun trenger.

Annet kan ikke ett samfunn gjøre mot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at det blir "minimale konsekvenser" for guttene?

De har blitt innkalt til bekymringssamtale hos politiet sammen med sine foreldre og skolen har reagert spontant og hatt et møte med de berørte til stede. Det blir også gjort forsøk på å finne ut hva som skjedde.

Hva mer mener du man skal gjøre umiddelbart etter en slik episode hvor ungdomsskoleelever er involvert?

Og ja, jeg synes det er rart dersom flertallet støtter borgern og selvtekt i slike saker, nå både politi og skole faktisk har tatt tak i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at det blir "minimale konsekvenser" for guttene?

De har blitt innkalt til bekymringssamtale hos politiet sammen med sine foreldre og skolen har reagert spontant og hatt et møte med de berørte til stede. Det blir også gjort forsøk på å finne ut hva som skjedde.

Hva mer mener du man skal gjøre umiddelbart etter en slik episode hvor ungdomsskoleelever er involvert?

Og ja, jeg synes det er rart dersom flertallet støtter borgern og selvtekt i slike saker, nå både politi og skole faktisk har tatt tak i saken.

Om du tenker litt tilbake husker du kanskje en 17-åring som gikk inn i en butikk i Oslo og voldtok hun som jobbet der. Den voldtektsutsatte fikk ingen hjelp, forbryteren ble derimot blant annet sendt på ferie til utlandet på barnevernets regning.

Det ble barnevernssak i stedet for rettssak. Barnevernet mangler (makt)midler til å takle kriminell adferd hos barn.

Folk vet at disse guttene ikke får annen straff enn fysnakk. Det er det eneste man kan gjøre. Og om de hadde vært over den kriminelle lavalderen hadde det knapt fått konsekvenser da heller.

Guttene ferdes fritt på samme skole som jentene de forgrep seg mot.

Politimannen som uttaler seg til avisen bagatelliserer guttenes handlinger ned til "mobbelek" som går over streken.

Jeg ønsker ikke et samfunn av selvtekt og borgervern, men jeg er stygt redd at dette blir resultatet om de som skal ordne opp i lovbrudd ikke får annet enn ord til redskap.

Det er nå så mange tenåringer under den kriminelle lavalderen som spekulerer i at de ikke kan straffes for sin kriminelle adferd at vi trenger en debatt om en ungdomsdomstol uten lavalder og reelle straffereaksjoner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at man tar tak i dette selv, når man føler man ikke får hjelpen man trenger av politiet/barnevern/skole.

Ja, det er helt politisk ukorrekt å si dette; men kanskje en omgang juling er det som skal til for å få denne gutten til å la jenta være i fred! Prat prat prat og ingen konsekvenser gjør jo at disse guttene vil fortsette i samme sporet....

Men, det er vel bare gutten som blir "beskyttet" mot alt og alle. Ingen som kan røre han, mens han kan bare ture frem!

Vet om et tilfelle da jeg var yngre, der en far tok en gutt skikkelig for seg og banket han rett og slett opp. Gutten var 2 år eldre enn jenta og han gikk i slutten av barneskolen. Han var en stor og kraftig gutt som hadde vært fysisk stygg mot ei jente som var liten og forsvarsløs.

Etter at faren til jenta tok gutten og deretter fortalte guttens foreldre hva gutten deres hadde gjort og at han hadde fått juling, var det slutt på bråk fra denne gutten i hvert fall.

Nei, ikke rart det ender med selvtekt når alle instanser står på sidelinjen og nærmest betrakter alt som skjer uten å kunne gripe inn. Foreldrene til den som har gjort noe galt, vil jo beskytte han/hun alt de kan, og da er det jo ingen som kan gjøre noe som helst får man inntrykk av.

Jeg må innrømme at jeg tar meg selv i å iblant tenke at det er synd det ikke er lov å gi pryl... eller i det minste at det er så lite kultur for solid straff for solide overtramp.

Når folk mister tiltroen til at offentlige myndigheter ordner opp på skikkelig måte ender det til slutt med at de ordner opp selv i stedet. Ikke ønskelig, men uunngåelige når utøvelsen av lov og rett kommer for mye på kolisjonskurs med folks rettsoppfatning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du tenker litt tilbake husker du kanskje en 17-åring som gikk inn i en butikk i Oslo og voldtok hun som jobbet der. Den voldtektsutsatte fikk ingen hjelp, forbryteren ble derimot blant annet sendt på ferie til utlandet på barnevernets regning.

Det ble barnevernssak i stedet for rettssak. Barnevernet mangler (makt)midler til å takle kriminell adferd hos barn.

Folk vet at disse guttene ikke får annen straff enn fysnakk. Det er det eneste man kan gjøre. Og om de hadde vært over den kriminelle lavalderen hadde det knapt fått konsekvenser da heller.

Guttene ferdes fritt på samme skole som jentene de forgrep seg mot.

Politimannen som uttaler seg til avisen bagatelliserer guttenes handlinger ned til "mobbelek" som går over streken.

Jeg ønsker ikke et samfunn av selvtekt og borgervern, men jeg er stygt redd at dette blir resultatet om de som skal ordne opp i lovbrudd ikke får annet enn ord til redskap.

Det er nå så mange tenåringer under den kriminelle lavalderen som spekulerer i at de ikke kan straffes for sin kriminelle adferd at vi trenger en debatt om en ungdomsdomstol uten lavalder og reelle straffereaksjoner.

mvh

Som vanlig skriver du veldig bra PieLill.

Og jeg er helt enig med deg. Det er for ille at de ikke får straff som fortjent.

Sånn er det med vinningskriminalitet også. Politiet har ikke ressurser til å løse tyveri saker. Oppe i Finnmark er det helt vanlig med scootertyverier. Vi opplevde selv å få både kapellhenger og scooter stjelt. Saken ble selvfølgelig anmeldt, men ingenting skjedde. Vi ringte t.o.m til en mann i Kautokeino som kunne litt av hvert. Han ga oss navnet på en av de involverte. Som vi ga til politiet. Men de gjorde ikke en dritt! Saken ble henlagt.

Det vil nok bare bli mer og mer av borgervern fremover. Annet kan ikke politi og myndigheter forvente, all den tid de ikke gjør jobben sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker litt tilbake husker du kanskje en 17-åring som gikk inn i en butikk i Oslo og voldtok hun som jobbet der. Den voldtektsutsatte fikk ingen hjelp, forbryteren ble derimot blant annet sendt på ferie til utlandet på barnevernets regning.

Det ble barnevernssak i stedet for rettssak. Barnevernet mangler (makt)midler til å takle kriminell adferd hos barn.

Folk vet at disse guttene ikke får annen straff enn fysnakk. Det er det eneste man kan gjøre. Og om de hadde vært over den kriminelle lavalderen hadde det knapt fått konsekvenser da heller.

Guttene ferdes fritt på samme skole som jentene de forgrep seg mot.

Politimannen som uttaler seg til avisen bagatelliserer guttenes handlinger ned til "mobbelek" som går over streken.

Jeg ønsker ikke et samfunn av selvtekt og borgervern, men jeg er stygt redd at dette blir resultatet om de som skal ordne opp i lovbrudd ikke får annet enn ord til redskap.

Det er nå så mange tenåringer under den kriminelle lavalderen som spekulerer i at de ikke kan straffes for sin kriminelle adferd at vi trenger en debatt om en ungdomsdomstol uten lavalder og reelle straffereaksjoner.

mvh

Ut i fra det som står i den artikkelen du henviste til, så synes jeg det ser ut som om akkurat denne saken er håndtert på en god måte av politi og skole foreløpig.

Målet er å stoppe denne type handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Ut i fra det som står i den artikkelen du henviste til, så synes jeg det ser ut som om akkurat denne saken er håndtert på en god måte av politi og skole foreløpig.

Målet er å stoppe denne type handlinger.

Jeg er veldig enig med deg og blir faktisk litt skremt av aggresjonsnivået. Dette er grunnen til at det er nødvendig med ett godt rettssystem og politi.

I USA drepte en 6 år gammel gutt en jente i skolen. Han hadde tatt med seg pistol hjemmefra. Hele lynsjemobben var ute etter han. De ville henge han i ett tre. Mora til denne gutten var alene om omsorgen og jobbet for trygd som det het. DVS De busser de trygdede langt av gårde og de jobber på slavelønn. Etter dette måtte hun jobbe på kafe om kvelden for å få endene til å gå i hop. Det sier seg selv at gutten led av omsorgsvikt. Om han forsto sin egen handling er vel ganske sikkert at han ikke gjorde.

Hva disse 14 år gamle guttene har gjort her er i følge artikkelen svært usikkert. Jeg blir nesten irritert av sånne artikkler.

Enig med deg i at det ser ut til at de har ryddet opp i saken, etter de lover og regler og prosedyrer vi har her i landet for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det som står i den artikkelen du henviste til, så synes jeg det ser ut som om akkurat denne saken er håndtert på en god måte av politi og skole foreløpig.

Målet er å stoppe denne type handlinger.

Problemet er at hverken skole, politi eller barnevern har de nødvendige (makt)midler som skal til for å stoppe slikt hos ungdom under den kriminelle lavalder. De har ikke lov å bruke stort annet enn ord. Barnevernet har dessuten et dårlig offentlig rulleblad for tiden i forhold til å takle kriminell ungdom.

Det hjelper ikke saken når politiet går ut å kaller guttenes handling for "mobbelek" ute av kontroll.

Men at folk griper til selvtekt handler vel i mindre grad om håndteringen av denne saken og i større grad om en smuldrende tillit til og respekt for offentlige myndigheters håndtering av sedelighetsforbrytelser av ymse slag.

Det vil være en katastrofe for samfunnet om selvtekt og borgervern får fotfeste blant (deler) av befolkningen. Derfor håper jeg at politikerne tar problemet på alvor og raskt sørger for både endringer av strafferammer og forbedringer etterforskning og rettsprosesser slik at flere både blir dømt og får straffer som står seg til forbrytelsen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva slags straff burde da disse guttene få? Og hjelper det virkelig tror du at en av dem får bank? Uten noen som helst form for å kunne forsvare seg?

Jeg er imot å ta loven i egne hender og skape en lynsj! Selv om jeg også av og til kan tenke at det skulle vært fint om noen kunne riste litt vett inn i noen sine skaller. Men gutter (og jenter) har vokst opp til å bli pøbler i alle år. Det kommer til å fortsette, samme hva polititet gjør. Og det blir ikke bedre av at en voksen mann (pappa?) går foran som ett (unnskyld meg) jævlig dårlig eksempel og banker opp en guttunge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva slags straff burde da disse guttene få? Og hjelper det virkelig tror du at en av dem får bank? Uten noen som helst form for å kunne forsvare seg?

Jeg er imot å ta loven i egne hender og skape en lynsj! Selv om jeg også av og til kan tenke at det skulle vært fint om noen kunne riste litt vett inn i noen sine skaller. Men gutter (og jenter) har vokst opp til å bli pøbler i alle år. Det kommer til å fortsette, samme hva polititet gjør. Og det blir ikke bedre av at en voksen mann (pappa?) går foran som ett (unnskyld meg) jævlig dårlig eksempel og banker opp en guttunge!

Jeg er også imot gatejustis, selvtekt og borgervern. Slikt er en katastrofe for et hvert samfunn.

Derfor synes jeg det blir stadig mer prekært å få et lovverk og en håndhevelse av det som harmonerer bedre med folks rettsoppfatning.

Hvilken sjanse og hvilket forsvar hadde jenta de antastet. Jeg er faktisk langt mer belymret for henne.

Stadig flere unge krimminelle vet å utnytte at de er under den krimminelle lavalderen og dermed usårbare i forhold til sine lovbrudd. Og etter at de kan forfølges strafferettslig kan de fortsatt komme unna med det utroligste pga lav alder. Det er på tide man får ungdomsdomstoler og et eller annet i gaten av ungdomsfengsler. Alvorlige krimminelle handlinger, _må_ få alvorlige konsekvenser, også for ungdom.

Mange orker rett og slett ikke lengre å la seg terrorisere av tenåringer som aldri opplever verre konsekvenser av sine handlinger enn tilsnakk.

Sedelighetssaker må tas på alvor, særlig når det rammer barn.

Om det ikke kommer radikale endringer, er jeg redd den selvtekten man ser har bare blir mer og mer vanlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...