Gå til innhold

Briller til 1. klassing


Gjest Briller

Anbefalte innlegg

Gjest Briller

Vår 1.klassing trenger briller. Noen gode råd om

motivasjon, tilvenning, type briller, ja i det hele tatt erfaring

med briller til et aktivt barn? Regner med det

går en del briller i løpet av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brilleslangen

Det aller viktigste er at barnet liker brillen h*n får. Hvis ikke blir det fort krig.

Brillen må sitte godt over nesen. Den må hverken være for bred eller smal over tinningen. Stengene må ha riktig lengde. Alt dette får du hjelp til i en bra optikerbutikk.

Plastglass er det eneste trygge for barn. Antirefleksbehandling og hardbelegg er ingen luksus, men en investering i synskvalitet og holdbarhet.

Skryt masse av hvor stilig brillen er. Se om du kan få tak i boken "Jonas får briller". En del optikere har den.

Hjelp barnet å holde brillene rene. Vask med lunket vann. Varmt vann ødelegger glassene. Vær raske å få brillen justert om den blir skjev. Sjekk både nesen og bak ørene for merker og gnagsår. En brille som klemmer gjør vondt og må justeres. Brillen skal heller ikke klemme over tinningen. Det kan gi hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste fikk briller da hun var litt over 3 år. Hun fikk velge briller selv, og det har hun gjort med de to neste brillene hun har fått også.

Jeg tror det er veldig viktig at de får velge briller selv, da får de noen de liker.

Jeg har bevisst ikke lagt noen føring på henne når hun har valgt. Heldigvis har hun god smak ;)

For henne er motivasjonsfaktoren grei i og med at hun ser så utrolig mye bedre med brillene enn uten.

I klassen er det elevene veldig positive til at hun har briller. Senest i dag fortalte hun at flere av jentene hadde sagt at hun var kjempefin med briller. Det er tydelig at hun liker å høre det!

Hun går forresten i 2. klasse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies mamma

Barnet må like brillene og være med å bestemme. Velg noe som har bra kvalitet og ha reservebrille. Vi har hatt en brillebruker siden hun var 2 år og hun er aktiv som bare det. Skifter briller etter ca 10 mnd, da er de skeive og ripete. Hun har alltid likt å ha de på, rett og slett fordi hun ser mye bedre. Så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår storesøster, fikk briller etter 4-årskontrollen. Det har vært helt uproblematisk i forhold til tilvenning og bruk. Hun var selv med å plukket ut de brillene hun ville ha - Tror det er viktig.

Det er nå 16-17 mnd. siden hun fikk briller - og hun har fortsatt de samme brillene. Vi har kun vært én gang hos optiker for å rette opp brillene, etter at hun falt ned fra et tre.

Glemmer ikke når hun fikk brillene på for første gang - Hun studerte seg selv i speilet og sier med en fornøyd mine; "Nå ser jeg nesten ut som ei skolejente" :o)

Syns hun er fin med brillene sine - og andre gir tilsvarende positive kommentarer.

Lykke til! Det går helt sikkert flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Guttungen har brukt briller i 2 år nå, han begynner på skolen til høsten.

La ungen være med og velge ut, som de andre her sier, det er viktig. De i butikken har gode råd om hvordan de bør sitte, og hvilke briller som og glass som tåler en støyt. KJøp ett artig brilleetui som ungen liker.

Så er det bare og lære de til og bruke dem, ha gjerne ett ekstra sett.

Guttungen har faktisk aldri ødelagt brillene sine, men bare byttet pga at han har vokst fra dem. Han går med dem hele tiden, og da tror jeg det er lettere og holde dem hele.

Vi har fokusert på hvor bra brillene er for han, nå ser han like godt som de andre.

Det første han sa da han fikk dem var: -Så stor du er pappa! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brilleslangen

[quote name=Shira :o)' timestamp='1181940703' post='3628875]

Guttungen har brukt briller i 2 år nå, han begynner på skolen til høsten.

La ungen være med og velge ut, som de andre her sier, det er viktig. De i butikken har gode råd om hvordan de bør sitte, og hvilke briller som og glass som tåler en støyt. KJøp ett artig brilleetui som ungen liker.

Så er det bare og lære de til og bruke dem, ha gjerne ett ekstra sett.

Guttungen har faktisk aldri ødelagt brillene sine, men bare byttet pga at han har vokst fra dem. Han går med dem hele tiden, og da tror jeg det er lettere og holde dem hele.

Vi har fokusert på hvor bra brillene er for han, nå ser han like godt som de andre.

Det første han sa da han fikk dem var: -Så stor du er pappa! :o)

Langsynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna må like dem selv. Du får låne med hjem fra optikeren, så kan barnet venne seg å se i speilet med briller på. Lettere å velge uten ekspeditørens påsyn. Barnebrillene kan rettes opp et utall ganger før de ryker, selvsagt litt avhengig av hvor hard medfart de har fått. Titan-flex er et materiale som nesten ikke kan gå istykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Det aller viktigste er at barnet liker brillen h*n får. Hvis ikke blir det fort krig.

Brillen må sitte godt over nesen. Den må hverken være for bred eller smal over tinningen. Stengene må ha riktig lengde. Alt dette får du hjelp til i en bra optikerbutikk.

Plastglass er det eneste trygge for barn. Antirefleksbehandling og hardbelegg er ingen luksus, men en investering i synskvalitet og holdbarhet.

Skryt masse av hvor stilig brillen er. Se om du kan få tak i boken "Jonas får briller". En del optikere har den.

Hjelp barnet å holde brillene rene. Vask med lunket vann. Varmt vann ødelegger glassene. Vær raske å få brillen justert om den blir skjev. Sjekk både nesen og bak ørene for merker og gnagsår. En brille som klemmer gjør vondt og må justeres. Brillen skal heller ikke klemme over tinningen. Det kan gi hodepine.

Jøss vi har visst veldig like nick vi.. Hvis du da ikke har et annet til daglig og bare bruker dette akkurat nå... i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleslangen

[quote name=Shira :o)' timestamp='1182006004' post='3629110]

Ja, + 7,5 på det ene øyet, + 8,5 på det andre.

Ikke rart verden blir større med den styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ikke rart verden blir større med den styrken.

Nei ikke sant?! :o)

Han fikk en helt ny verden den lille gutten min, plutselig begynte han og tegne mer, bevege seg lettere, og var ikke så usikker på alt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleslangen

[quote name=Shira :o)' timestamp='1182098468' post='3629475]

Nei ikke sant?! :o)

Han fikk en helt ny verden den lille gutten min, plutselig begynte han og tegne mer, bevege seg lettere, og var ikke så usikker på alt lengre.

Dessuten har pluss-brillene den virkningen at de også er forstørrende enten man ser tydelig eller ikke.

Forstørrelsen utgjør med den styrken 2-3 nummer i sko.

Så sko som er str. 30 ser ut som str. 33. Men det gjør ingen ting når alt blir like stort.

Men pappa ble altså ikke bare tydeligere, men også større med briller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Dessuten har pluss-brillene den virkningen at de også er forstørrende enten man ser tydelig eller ikke.

Forstørrelsen utgjør med den styrken 2-3 nummer i sko.

Så sko som er str. 30 ser ut som str. 33. Men det gjør ingen ting når alt blir like stort.

Men pappa ble altså ikke bare tydeligere, men også større med briller på.

Pappaen er en høy kar på 195 cm, så det ble nok ett syn for gutten ;o) He he, jeg skjønner hva du mener. Jeg er bare så glad for at dette ble oppdaget og at han fikk briller jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleslangen

[quote name=Shira :o)' timestamp='1182113533' post='3629710]

Pappaen er en høy kar på 195 cm, så det ble nok ett syn for gutten ;o) He he, jeg skjønner hva du mener. Jeg er bare så glad for at dette ble oppdaget og at han fikk briller jeg.

Briller er en fantastisk ting, ja.

En enkelt praktisk løsning på noe som ellers ville vært et enormt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Cat 82

Bruk god tid, og velg gjerne en hverdag til å gå og se på briller dersom det er mulig. Lørdager kan være stressende, i allefall på kjøpesenter. Dere vil ha en butikkarbeider som har god til til dere og bare dere! :-)

La barnet få velge selv, men legg fram en passende gruppe innfatninger å velge mellom! Plukk etterhvert raskt bort de som ikke blir likt. Invester i gode glass, slik at synet blir optimalt på alle måter. Dere kan også velge neseputer i sadelform, heller enn to enkle på hver side. Det passer bedre til barn.

Gjør det til stor stas å hente brillene! Og skryt mye av hvor tøff/stilig/pen etc h*n er med brillene på!

Gå til optiker med en gang brillen blir skjev ved f.eks. knall og fall. Det er utrolig hvor mye en brille tåler, og den kan bøyes tilbake mange ganger.

Skift ut glassene om de blir ripete. Det finnes rimelige glass og innfatninger som kan brukes til lek og sport. Men pass på at brillen som brukes på skolen og til å gjøre lekser er best mulig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...