Gå til innhold

tynn 8 mnd


Gjest lita&nett

Anbefalte innlegg

Gjest lita&nett

Hei! Må bare spørre. jenta mi på 8 mnd er så tynn at ho ser sjuk ut. på 8 mnd kontrollen var ho 6330g og 67,5 cm! Ho hadde en del vondt i magen da ho var 4 mnd. tok blodprøve av ho - trodde at ho ikke tålt at eg drakk melk. testen viste at ho ikke var allegisk mot noe... da ho var 5 mnd begynte jeg med grøt om kveld og økte etter hvert. da fikk ho brystvegring - vil ikke ta pupp på dagtid. det går kun etter ho har sove - ikke helt våken og på natt tar ho puppen. Ikke helt enkelt å gi henne mat helle - ho virker aldri sulten! Nå gir jeg hver 3 time - prøver iallefall! Har prøvd å gi henne mm på flaske - men tar heller ikke flaske. en gang klarte eg å få ned 60 ml på en time! for ca 2 mnd siden fikk ho en rift i endetarmsåpningen. av og til hyler ho når ho bæsjer. legen min anbefalte brulidine som ikke virker. no bader jeg henne i grønnsåpe og skyller. lufter rumpa en gang for dag - slik at det kommer luft til såret. jenta er stort sett fornøyd - men grinete ved matsituasjonen og når ho er trøtt. ho er litt rød rundt øynene og har svært tynne føtter og armer. ka kan være grunnen til alt dette? lite informasjon om undervekt.. skulle ønske ho var 2 kg mer. ka kan eg gjere? finnes det noe eg kan gjere for å feite henne opp? for to uker siden hadde hun feber - etter på ble ho forkjøla og tar seg mye til høgre øre - kan dette være ørebetennelse? bruker en å gi spebarn noe for det? merket at feberen virket inn på matlysta hennes. setter pris på henvisning til noen andre dersom du ikke kan hjelpe. det virker som at helsestasjonen ikke har flere råd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville begynt med ordentlig mat nå. Bland litt matolje eller en liten smørklatt i grøten, ha litt ekstra olje/smør i middagen (lag selv eller prøv middagsglass), bruk fet leverpostei og prim på små biter brødskive. For å holde avføringen myk kan du blande malt i grøten eller høre på apoteket, det finnes noe ufarlig du kan blande i grøten, men jeg husker ikke hva det heter.

Poden min spiste svært lite da han var så liten at han fikk bare melk, senere oppdaget vi at han hadde melkesdukkerintoleranse... Da han begynte på ordentligere mat ble han en riktig liten blubbings! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lita&nett

Jeg ville begynt med ordentlig mat nå. Bland litt matolje eller en liten smørklatt i grøten, ha litt ekstra olje/smør i middagen (lag selv eller prøv middagsglass), bruk fet leverpostei og prim på små biter brødskive. For å holde avføringen myk kan du blande malt i grøten eller høre på apoteket, det finnes noe ufarlig du kan blande i grøten, men jeg husker ikke hva det heter.

Poden min spiste svært lite da han var så liten at han fikk bare melk, senere oppdaget vi at han hadde melkesdukkerintoleranse... Da han begynte på ordentligere mat ble han en riktig liten blubbings! :o)

takk for svar..

gir henne 4 måltid hver dag. det går for det meste grøt med malteekstrakt i. Ho liker ikke middag så godt, men prøver å venne henne til det. I middagen og fruk bruker eg solsikkeolje. har hørt at det er fine fettstoffer og virker mageregulerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er noen barn som er vanskelige i matveien og som holder seg tynnere enn ønskelig. Av normalkurven ser jeg at jenta har en lengde som er i nedre del av normalområde, og en vekt som ligger like under normalkurven i forhold til lengden. Du forteller at hun er lite glad i morsmelk , men at du på forskjellige måter klarer å lure i henne endel når hun er halvvåken. Du forteller ikke hva du gir henne ellers, men jeg går ut fra at du prøver å gi henne grøt et par ganger daglig. Etter 6 måneders alder er grøttillegget et viktig kaloritilskudd, slik at du må prøve de forskjellige grøtene som passer for alderen. Ofte er det slik at spedbarn er utvelgende i smaken, slik at de kan like en grøt, mens de spytter ut en annen. Noen barn liker ikke grøt slik at man må prøve om det er noe annet som faller i smak. Noen kan allereda da begynne å gnaske brød eller kjeks, andre vil ha middagsmat. Noen kan ikke fordra ferdiglaget mat på boks slik at man må finne frem til hve barnet liker, og lage det selv. Det kan av og til virke som spedbarn er kresne, men jeg tror at enkelte barn er så spesielle i kosten fordi de har en vellutviklet smakssans.

Noen barn holder seg tynne, og det er normalt. Dersom barnet får for få kalorier i seg hver dag er det mulig å øke kalorimengden ved å ha litt ekstra fett i kosten. F.eks. litt ekstra olje i middagsmaten eller litt ekstra fløte i melken dersom du gir henne morsmelkerstatning. Det må ikke være så mye at det ødelegger smaken, men likevel slik at det i det lange løp blir litt ekstra fett på kroppen.

Dersom hun tar seg til øret kan det være at hun har ørebetennelse. Av og til er det da vondt å svelge, slik at det kan bidra til at hun spiser dårlig. Dersom du tror det er tilfelle bør en lege se på henne.

Det virker som du behandler sprekken i endetarmen på en riktig måte. Likevel kan det også være bra å bruke Brulidine på sprekken, fordi det også er med på å redusere infeksjon og fremme groing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lita&nett

Jeg ville begynt med ordentlig mat nå. Bland litt matolje eller en liten smørklatt i grøten, ha litt ekstra olje/smør i middagen (lag selv eller prøv middagsglass), bruk fet leverpostei og prim på små biter brødskive. For å holde avføringen myk kan du blande malt i grøten eller høre på apoteket, det finnes noe ufarlig du kan blande i grøten, men jeg husker ikke hva det heter.

Poden min spiste svært lite da han var så liten at han fikk bare melk, senere oppdaget vi at han hadde melkesdukkerintoleranse... Da han begynte på ordentligere mat ble han en riktig liten blubbings! :o)

Lillemus

Hvordan merker man at det er melkeintoleranse? Vi har tatt blodprøve av henne da hun var 5 mnd. den viste at det ikke var noen allergier - viser ikke den intoleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Hvordan merker man at det er melkeintoleranse? Vi har tatt blodprøve av henne da hun var 5 mnd. den viste at det ikke var noen allergier - viser ikke den intoleranse?

Nei, melkeintoleranse vises ikke på de fleste tester tror jeg (merk: TROR!). Men du merker det på barnet. Det er bare å ligge unna melk, prim, brunost og yoghurt i 2-3 uker og se om barnet blir bedre. Gjør det det så har du svaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...