Gå til innhold

Hurra, vi er frikjent..


Gjest Jeg tror, jeg tror på sommeren..

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg tror, jeg tror på sommeren..

Jeg skrev tidligere om hvordan vi har det med barnet vårt, spesielt nå om sommeren når vinduer og dører står åpne, og folk sitter ute og koser seg. Ingen forandring på det. Men, barnet har omsider fått en diagnose, etter utallige utredninger over lang tid. Det er ikke til å tro. Barnet er autist. En svært alvorlig diagnose, så kan det være noe å være glad for? Ja, faktisk. Vi har en så utrolig krevende tilværelse, både barnet og vi voksne. Vi har fått så mye kritikk og så mange beskyldninger pga vårt barns oppførsel at det nesten ikke har vært til å leve med. Vi har regelrett vært mistenkt for mishandling og omsorgssvikt, det har vært veldig belastende. Men, nå er vi frikjent. Barnet er autist, og verken vanskelig fortid eller vi foreldre kan klandres for barnets oppførsel. Vi merker allerede nå at vi blir møtt med forståelse og omsorg. Vi har blitt kobla med andre foreldre som har barn med samme diagnose, og det er allerede begynt å legge planer for hjelpetiltak. Det var som å knipse med fingrene, jeg forstår at autisme er en diagnose som utløser mye ressurser, og med god grunn. Så nå lever vi virkelig i håpet om at vi og barnet vårt går en bedre tilværelse i møte.

I tillegg til autisme er det nesten sikkert at barnet også har ADHD, ingen god kombinasjon, men heller ikke uvanlig har vi fått forklart. Det er litt usikkert fordi en vanskelig bakgrunn med tidlig omsorgssvikt som vårt barn opplevde i fødelandet kan gi samme symptomer. Det vil bli utredet videre til høsten.

Alle forstår plutselig at vi har behov for ferien vi har krangla oss til. Og vi gleder oss som unger. barnet vårt vil bli godt tatt vare på.

Vil igjen takke alle som ga oss støtte og forståelse etter mitt forrige innlegg her inne. Det betydde utrolig mye for meg. Tusen hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ferietid

Så flått at han har fått diagnose(måtte gå tilbake for å se ditt første innlegg)

Det er en lettelse når barn som feiler noe,får en diagnose.

Ha en riktig god ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Kos dere og se om batteriene blir ladet i løpet av sommerferien. Dere vil nok ha krav på adskillig med avlastning nå som dere har fått en diagnose. Som regel fører diagnoser kun godt med seg. Man håper jo selvsagt at barnet ikke skal feile noe, men i mange tilfeller er likevel en diagnose en lettelse, samt at det er lettere å få hjelp da, både for barnet og dere...

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere har vært som har stått på for barnet og ikke latt andres kritikk knekke dere! Godt barnet får hjelp og oppfølging videre fra nå av. Kos dere i ferien med aller beste samvittighet, dere trenger å koble av iblant for å kunne fortsette å være gode foreldre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra både for barnet og dere. Dere har virkelig stått på. Kan jeg spørre om hvordan diagnosen ble avklart? I ditt forrige innlegg virket set som om dere stanget hodet mot veggen og ingen tok dere på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trk1365380645

kjære dere!

Så godt for dere å få en diagnose, fordi det som du sier utløser ressurser man ellers må krige for. Jeg er veldig glad for dere og nok en gang vil jeg ønske dere en veldig god ferie!

Hjertelig hilsen trk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jeg tror, jeg tror på sommeren

Så bra både for barnet og dere. Dere har virkelig stått på. Kan jeg spørre om hvordan diagnosen ble avklart? I ditt forrige innlegg virket set som om dere stanget hodet mot veggen og ingen tok dere på alvor.

Ja, vi har følt at vi har stanga hodet mot veggen, og ikke har vært tatt på alvor. Vi forstod veldig fort at det var noe alvorlig i veien, men lege og helsestasjon mente det "bare" var tilknytningsvansker, og at vi måtte smøre oss med tålmodighet. Det gjorde vi i et halvt år. Da krevde vi utredninger og undersøkelser, uten å få noen forståelse for det. Vi fikk motvillig henvisninger til undersøkelser fordi vi forlangte det og ikke ga oss. Men undersøkelsene ga intet svar. Lege ,helsestasjon og etterhvert PPT mente fortsatt at det ikke var noe galt, det var bare vi foreldre som var vanskelige og hadde for store forventninger. Han var bare sen, og alt ville nok ordne seg bare han fikk nok kjærlighet, forståelse og omsorg. Vi fikk et klart inntrykk av at det var oss foreldre det var noe galt med, og som hadde altfor store forventninger.

Selv da han nærmet seg 5 år uten å ha talespråk, han hadde kun lyder og noen få enkeltord, han var totalt uinteressert i kontakt eller sosialt samvær, manglende søvn, mye aggresjon og raseri, blinket det ikke noen lamper hos fagfolket.

Vår fastlege nektet å henvise til flere undersøkelser. Barnet var allerede godt nok utredet, mente han. Det var ikke ført til noen diagnose, og utredninger kostet penger. Vi måtte bytte fastlege for å få henvisning til den siste store utredningen.

Den siste utredningen var omfattende og grundig. Og den gikk over flere dager. Det var undersøkelser, tester og observasjoner av barnet, med og uten oss foreldre til stede. Og det var samtaler med oss foreldre.

Det er den siste utredningen vi nå har fått svar på, og som viser at han har autisme og antagelig ADHD i tillegg. Jeg er så glad vi stod på, og tenker med skrekk og gru på alle som ikke orker det. Som godtar det fagfolket sier og i tillegg kanskje tror på at det er de som foreldre som er håpløse. Men forhåpentligvis opplever ikke alle så mye motstand som vi når de mistenker at noe er alvorlig galt med barnet deres.

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest môvenpink

Så bra dere har fått en diagnose og at barnet får videre utredninger/hjelp.

Du virker veldig mye mer optimistisk for fremtiden nå og det er bra:)

Beklager at jeg svarte deg krasst sist. Leste det som om "alt var feil med gutten" fordi ikke noe positivt ble nevnt. Men skjønner nå at det var et stort hjertesukk fra deg i en hard og tøff hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliansmamma

Jeg må bare gi deg en klapp på skulderen og si: "godt jobba!" For en slitsom tid dere har hatt. KJenner selv til hvordan det er å kjempe mot helsesystemet, som alt for lett avfeier bekymrede foreldre. Vi skal endelig, etter et halvt år, får utredet lillebror. Han har hatt diare i et halvt år, brekker seg, kaster opp en del, har til tider hatt store magesmerter, og alt barnespesialister og forrige fastlege hadde å si, var: vokser det sikkert av seg!

Lykke til videre. Håper dere får et godt nettverk rundt dere nå.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blessed woman x 2

Vil ønske dere en riktig god ferie! Etter det jeg har lest er det på høy

tid med en velfortjent ferie til dere. Kos dere og nyt sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg tror, jeg tror på sommeren

Jeg må bare gi deg en klapp på skulderen og si: "godt jobba!" For en slitsom tid dere har hatt. KJenner selv til hvordan det er å kjempe mot helsesystemet, som alt for lett avfeier bekymrede foreldre. Vi skal endelig, etter et halvt år, får utredet lillebror. Han har hatt diare i et halvt år, brekker seg, kaster opp en del, har til tider hatt store magesmerter, og alt barnespesialister og forrige fastlege hadde å si, var: vokser det sikkert av seg!

Lykke til videre. Håper dere får et godt nettverk rundt dere nå.

Mvh

Jeg føler med dere. Håper virkelig den nye utredningen gir svar på hvordan Lillebror kan hjelpes. Det er så ille når de små har smerter og plager, og vi ikke kan gjøre noe for å hjelpe. Både barnet og foreldrene blir jo slitne og tappes for krefter også, i en sånn situasjon.

Ønsker dere lykke til, og en rask bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliansmamma

Jeg føler med dere. Håper virkelig den nye utredningen gir svar på hvordan Lillebror kan hjelpes. Det er så ille når de små har smerter og plager, og vi ikke kan gjøre noe for å hjelpe. Både barnet og foreldrene blir jo slitne og tappes for krefter også, i en sånn situasjon.

Ønsker dere lykke til, og en rask bedring!

Takk skal du ha, kjære deg, og lykke til selv.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føyer meg i rekkene å sier det samme som flere. Har vært igjennom akurat det samme. men måtte finne ut selv via bibilotek osv , De som forstår seg på barna "bedre" enn foreldrene kunne bare si at det er jo klart barnet har med seg bagasje som dere kunne vært foruten.. osv osv , men da jeg kom med et tidsskrift som forlarte mye av hva mitt barn hadde av problemer så ga de seg ... tilslutt. Egentlig så syns de jeg var en hysterisk å umoden mor ,. men jeg hadde trods alt andre barn så umoden var jeg nok ikke . Veien var tung å gå før alle bitene kom på plass. men barnet som nå er en ungdom , har gitt oss bare gleder ,

det var omverden som la kjepper i hjulene . Gå inn på bokstav barn her på dr. oline . der det mange med samme diagnose så der får du den hjelpen du ber om, Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...