Gå til innhold

Språk hos 3 1/2 åring


kati

Anbefalte innlegg

Minsten vår er nå 3,5 år. Hun prater i ett sett, og kan uttale alle bokstaver, også r. Men hun har lagt seg til en uvane med å si d istedenfor r i en hel del ord.

F.eks. ded (der), hed (her), mod (mor), fad (far) etc. Samtidig sier hun Ole Brum, med sikkelig skarre r i Brum. (vi bor på vestlandet, og har r'en vår høres jo forholdsvis godt når vi snakker)

Jeg har prøvd å få henne til å si r istedenfor d, og vektlagt r'en. Men når hun gjentar det, sier hun først r også ordet. Blir helt rart :) rded, f.eks. :)

Men som sagt, hun har et stort ordforråd, setter sammen alle slags setninger, og gjør seg godt forstått (snakker med alle hun møter, mer eller mindre...)

Er dette noe jeg bør snakke med barnehagen om, eller tror dere dette vil gå seg til etterhvert? Hun bruker d'en som sagt i en hel del ord hele tiden, det er ikke bare tilfeldig om hun gjør det eller ikke. (barnehagen har ikke kommentert det) Mine 2 andre barn, har hatt veldig "rett" språk hele tiden, uten slike grammatikk feil, om jeg skal kalle det det...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Sønnen min byttet også konsonanter i en lang periode da han var på samme alder, og særlig d ble ivrig brukt. Det forsvant gradvis av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sånn var det med eldstemor hos oss også. Og vi også bor i vest og skarrer på r-ene.

Det har å gjøre med hvor i ordet r-en kommer. Noen bokstavombinasjoner går greitt, mens andre er vanskelige. Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Hos vår datter løsnet det skikkelig da hun var rundt 4 år.

Nå er hun 5,5 år, og snakker aldeles perfekt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt normalt. Jeg kjenner en snart 3,5-åring som bruker fr alle mulig steder. Frart=svart, frelter=smelter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser vi på at dette går seg til hos henne også, men kan jo nevne det til ped. leder sånn at de er litt obs på det i barnehagen også. Men det er nå så tydelig i språket hennes, egentlig, så de har helt sikkert lagt merke til det uten at de har gjort noe videre med det.

Alt man skal gruble og bekymre seg for, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest girasol

Jeg tror det er helt normalt. Jeg kjenner en snart 3,5-åring som bruker fr alle mulig steder. Frart=svart, frelter=smelter.

Gutten min bytter også ut s med f, men bare i sammenheng med sv... som i svart = fvart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...